edo Startet 9.Desember.2007 Del på Facebook Startet 9.Desember.2007 Har bytte min 83 baltic med TAMD40 i en 2002 scand 360SE med 2xKAD43 i høst. Jeg har mye båterfaring, men ingen erfaring med dobbel motorinnstalasjon og trimflaps. Dersom noen har erfaring med tilsvarende båt angående bruka av motorer og flaps tar jeg det imot med takk. Generell erfaring med båt motorer tas også imot med takk. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
tomcat Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Hei og velkommen til baatplassen! Det var nettopp en tråd rundt bruk av trimflaps som inneholder litt nyttig info: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=35816 Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Velkommen til forumet. Fin båt du har skaffet deg. Kikket også på denne en stund - mye båt for pengene. Konkret hva er det du lurer på når det gjelder dobbeltinstalasjon og flaps? Er det hvordan du kjører båten, eller er det service osv? Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 9.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Det er bruk av drev/flaps for å få en behaglig og økonomisk gange Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Fantino Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Har ikke erfaring med denne båttypen (men det er det kanskje andre som har), men min erfaring er følgede generelle regler gjelder: - max. fart/økonomisk: ikke rør trimflaps, trim ut drev(ene) til baugen evt. begynner å 'jage', og så litt inn igjen - behagelig gange i motsjø: trim drev helt inn, trimflaps så langt ned at baugen 'presses' ned - behagelig gange i medsjø: avhengig av båt, men det kan ofte være en fordel å ikke presse baugen så mye ned (ref. motsjø), må testes ut og er avhengig av bølgehøyde Synes også ofte det gir behageligst gange å 'overkompensere' litt ved gange i sidesjø, dvs. trimme slik at båten legger seg svakt 'bort' fra sjøen. Selv kjører jeg mesteparten av tida med drevet i noenlunde 'nøytral' stilling, da jeg liker at båten er 'dau' i sjøen og ikke tar helt av om det kommer 4-5 hekkbølger rullende. Når det gjelder motorene er vel dette en av de _minst_ utskjelte VP har levert , så de ville jeg ikke bekymret meg mye om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.