Jump to content

Prosjekt - Kjøling MD2030

bliss X

Recommended Posts

Ser ut til at problemet nå er løst.

Ny kam var umulig å få tak i, så jeg pusset den ned med fint smergelpapir. Den var veldig ruglete og hadde et sort belegg antagalig fra impellere. Det samme belegget satt også på veggene i impellerhuset. Etter mye jobbing ble både kammen og veggene glatte og fine, og jeg tror det gjorde sitt.

Fint at det ble happy ending,første gang jeg var borti problemet var det også skiftet en masse deler unødvendig før vi fant ut at det var den lille kammen som var synderen. Tror nok at på sikt så lønner det seg for deg å skifte kammen.Har sett kammer som tilsynelatende ser fin ut,men når man legger den ved siden av en ny sees det tydelig forskjell i profilen.Motorene det dreier seg om har gått under 1000 timer.Har bestilt delen fra vanlig VP forhandler,det finnes visstnok også et rep.sett for vannpumpen med kammen inkludert. Neste gang jeg kommer borti problemet går jeg rett på kammen,har en med ombord i reservedelslageret."Det enkleste er ofte det beste" som i reklamen.

• 1 måned senere...

Hadde samme problemet og skiftet/prøvde det meste. Hos meg

var det skjell i inntaket - som må fjernes fra innsiden.

Løste problemet ved å kjøpe 1m av samme type slange som

kommer fra inntaket. Stengte bunnventilen og koblet denne slangen

på. Åpnet bunnventilen og så hvor høyt vannet steg i slangen.

Kuttet slangen litt høyere. Tok en litt solid ståltråd som jeg laget

en liten (1/2 cm) bøy i ene enden på. Stakk den ned gjennom slangen

og ned i den åpne bunnventilen. Rotet den rundt litt for å knuse skjellene.

Lukket bunnventilen og monterte alt tilbake. Startet opp og problemet var løst.

Fant litt skjellrester i filteret.

- HL

• 5 år senere...

Hei. Låner denne tråden da jeg er i gang med samme jobben som bliss X gjorde for noen år siden. Syntes på slutten av sesongen i fjor at det var litt lite kjølevann, og antydning til røyk. Tenkte derfor jeg skulle ta en ordentlig gjennomgang. Løsnet "gummi-moffene" rundt varmeveksleren, og må vel si at jeg syntes den så overraskende ren og pen ut. Men når jeg så på gjennomføringen ned til raiseren, så fant jeg vel i alle fall en årsak til problemet: (dette var etter litt forsiktig pirking i åpningen)

bilde

Skrudde av Raiseren, og så at dette nok var noe jeg burde ha gjort for en stund siden.

bilde

Men så til det som bekymrer en "novise" som meg. Slik ser det ut inn mot eksosen / motoren:

bilde

Så hva sier ekspertene. Hva gjør jeg videre, bortsett fra å rense eller bytte riseren?

Redigert av Magne_F (see edit history)

Vet ikke hvor mange flere spennende bilder det blir. Savner bølgeskvulp, så det blir vel å få det sammen så fort som mulig. Raiseren ligger er lagt i rensebad, så får vi se om det hjelper. Det jeg er mest usikker på er hva jeg gjør med eksos-utløpet. Bare å skrape/slipe det noenlunde rent, eller må jeg gå hardere til verks?

Hvor mye gods er det igjen når du har skrapet vekk da? Eksosbendet er forsåvidt enkelt å følge med på og skifte når det blir nødvendig. Tror jeg ville skarpt vekk det verste og så sendt en roterende børste festet på drillen inn for å ta finslipingen. Det er litt fri fantasi fra min side, jeg har ikke teknisk peiling ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...