Jump to content

Prosjekt - Kjøling MD2030

bliss X

Recommended Posts

Motoren er startet, og det ser ut som det er god gjennomstrømming. Satser på en fin sommer med god kjøling :-)

Men. I prosessen har jeg byttet ut alt av slanger på saltvannsiden, slik at jeg nå faktisk kan se gjennom strømmingen. (de gamle var rimelig møkkete og vanskelig å se igjennom). Spørsmålet som dukket opp nå er hvordan vannstanden i dette systemet faktisk skal være når motoren ikke går? Vannet over impelleren synker ned til ca høyde med sjøvannsfilteret. Videre ser det ut som slangen ned mot varmeveksleren er fylt med vann, men der kommer de enkelte luftbobler etter at jeg har slått av motoren. Er dette riktig / normalt?

(ikke min motor, kun et eksempel for illustrasjon)

bilde

• 1 år senere...

Hei. Kjøpte seilbåt i fjor, Comfort 32 81 modell, med motor fra 2001, VP MD2030 med S120. Jeg er helt fersk mht vedlikehold. :rolleyes:

Har rutinekjørt den ved kai, men fikk problemer da jeg skulle ut i litt sjø. Alarmen gikk; det virker som den plutselig ikke fikk kjøling og motorrommet ble fylt av vanndamp. Dette gjorde at motoren stoppet og jeg gjorde vendereis. Etter utlufting/nedkjøling ved kai startet motoren igjen men det kom ikke kjølevann.

Jeg kjente på området rundt impelleren og det var ingen vibrasjoner noe som vel burde vært tilfelle. :confused:  

Deretter stengte jeg sjøvannsinntaket og forsøkte å åpne impellerhuset, men gav opp (midlertidig) fordi det kom mye vann, ca 10 liter før jeg stengte det. Er det normalt (så mye vann i slangene) eller er det noe annet jeg skulle stengt også? 

Har to andre spm: Hvor sitter anode® på motoren og hvor kan jeg finne tegning av motoren med navn på de viktigste delene.

Takk for hjelp.  :smiley:

• 1 måned senere...

Hei. Kjøpte seilbåt i fjor, Comfort 32 81 modell, med motor fra 2001, VP MD2030 med S120. Jeg er helt fersk mht vedlikehold. :rolleyes:

Har rutinekjørt den ved kai, men fikk problemer da jeg skulle ut i litt sjø. Alarmen gikk; det virker som den plutselig ikke fikk kjøling og motorrommet ble fylt av vanndamp. Dette gjorde at motoren stoppet og jeg gjorde vendereis. Etter utlufting/nedkjøling ved kai startet motoren igjen men det kom ikke kjølevann.

Åpnet FORSIKTIG impellerhuset for å se om det kom vann. Vann kom til impellerhuse og sjøvannsventil ble stengt og impeller skiftet. Fortsatt ingen kjøling; vann kommer ikke ut med eksosen. Sjekker slangen fra huset til motor.   

Har et andre spm: Er det andre/flere anode® enn på propellen?  :confused:

Takk for hjelp.  :smiley:

• 5 måneder senere...

Har sjekket hele kjølesystemet. Så da har jeg lært det.   :smiley:  Fant ut at eksosbendet var tett, saltvannet kom ikke inn i eksosen.  :sad:

I tillegg manglet den skruen som går gjennom impelleren, noe som kunne blitt svært kjedelig. 

La eksosbendet i COLA (flere omganger) som løste opp avleiringene (salt/sot). Fikk gjennomstrømming under kontroll på land. Båten ligger på vannet.

Har levert bendet til sandblåsing og proff kontroll samt pulverlakkering (utenpå :wink: ). Dersom det er OK så monterer jeg delene når det blir litt varmere i været. Hvis ikke blir det ny (syrefast?) del.

Deretter skifting av kjølevæske inkl adapter og kran som vist på http://www.pmi.nu/zefyros/kyl.html samt vårpussing og - vedlikehold. Så får jeg lært det også. :thumbsup:  

Takk for gode svar og råd

samt  :newyearsign:

Redigert av SteinFJ (see edit history)

Nå ble jeg litt i stuss her! Har akkurat samme båt og motor som deg. Stuss over skruen du nevner (som manglet). Jeg har ikke sett i min impellerpumpe enda, men jeg har hatt mange båter og byttet en del impellere. Jeg har aldri sett annet enn at de bare har blitt trykket inn på den akslingen som trekker dem med rundt - og de har kun blitt holdt på plass av lokket.

Er det noe jeg misforstår tro? Du skriver "den skruen som går gjennom impelleren" - vil forklare dette litt nærmere ville jeg bli takknemlig for det.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Nå ble jeg litt i stuss her! Har akkurat samme båt og motor som deg. Stuss over skruen du nevner (som manglet). Jeg har ikke sett i min impellerpumpe enda, men jeg har hatt mange båter og byttet en del impellere. Jeg har aldri sett annet enn at de bare har blitt trykket inn på den akslingen som trekker dem med rundt - og de har kun blitt holdt på plass av lokket.

Er det noe jeg misforstår tro? Du skriver "den skruen som går gjennom impelleren" - vil forklare dette litt nærmere ville jeg bli takknemlig for det.

Hei FredT:

På min (VP MD 2030C) er det en gjennomgående skrue (bolt/splint) gjennom impelleren og "impellerhjulet" på motoren. Skruen holder dermed impelleren fast slik at den ikke risikerer å slure, med sviktende kjøling som resultat. Se bildet nedenfor (i midtsirkelen). 

bilde

Redigert av SteinFJ (see edit history)
  • 1 måned senere...

Må kjøpe nytt eksosbend. Jeg har fått vite at det finnes (uorginalt) syrefast utgave og orginalt. Siden det kun er eksosen som går fra metall til metall mens saltvannet går fra gummi til metall så bør det vel ikke bli noen problemer med syrefast? Er det noen som har erfaring med disse to typene?

I tillegg; er det noen som vet hvor mye kjølevæske som skal på ferskvannsiden og hvilket blandingsforhold som er best? Bor på Vestlandet, båten ligger på vannet med frostvakt (varme) ombord - ca 6 grader. Sjelden under null grader i lufta. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...