Jump to content

Prosjekt - Kjøling MD2030

bliss X

Recommended Posts

Jeg starter en egen tråd om dette, og håper på gode tips og at vi kan holde oss til temaet.

- Motor: MD2030 med S120 seildrev.

- Har ikke sjøvannsfilter. Sikkert dumt, men lite å diskutere nå.

- Båten ligger på vannet, og skal ikke opp før til våren.

Saken er som følger:

I høst fikk jeg litt problemer med kjølingen (tror jeg). Det arter seg på den måten at motoren ryker mer enn normalt (hvit røyk), og at jeg hører på lyden fra eksosen at ting ikke er helt som det skal være (litt hul lyd). Røyken kommer etter at motoren har gått en stund på vanlig marsjfart. Hvis jeg reduserer turtallet merker jeg ikke noe til problemet.

Det kommer selvsagt kjølevann ut gjennom eksosen, men å kunne si noe sikkert om det er nok kjølevann eller ikke er vanskelig å bedømme. Grunnen til at jeg føler meg ganske sikker på at problemet har med for dårlig kjøling å gjøre er at jeg opplevde nøyaktig det samme en gang jeg dro rundt med en dårlig impeller.

Tiltak så langt:

- Inspisert og skiftet impeller. Den gamle impelleren så helt ok ut, men ble skiftet når jeg først hadde den ute.

- Mistanke om groing ved inntak til kjølevann gjennom drev. Drevet er spylt gjennom med trykkvann fra innsiden.

- Det ser ut til å komme plenty med vann gjennom inntaket, men det er også litt vanskelig å bedømme om det kommer nok vann.

Skuffelsen var stor da jeg konstaterte at tiltakene ikke hadde noen som helst effekt. Det ødela litt for båtbruken i høst, og jeg tok en pause fra hele greia. Får vel se å komme igang med nye tiltak, men jeg er i tvil om hvor jeg skal starte, og trenger gode råd.

Hva bør bli neste tiltak?

Sjekke riser (del helt bak på eksosmanifold der sjøvannet blir mikset inn i eksosen). Slik du beskriver symptomene kan det være du har liten passasje av saltvann gjennom riseren.

Dersom du løsner eksoslangen og inspiserer denne visuelt vil du få ett inntrykk av tilstanden til riseren, ofte er det mye rust som blokkerer utløpet til vannet her, er ikke sikker på hvorden utløpet er på MD2030, noen motorer har kanaler med litt størrelse på åpningene, noen har mange mindre hull i en krans rundt hele riseren.

MVH Chrian

Du opplever ikke at alarmen går? Kan være en ide å ettermontere temp måler så du har oversikt.

Ellers ville jeg startet med det enkleste først. Er denne motoren lik 2020 med gummimuffer i hver ende av varmeveksler? I så fall er det e enkel jobb å ta av disse og trekke ut innsatsen. Her kan det være mye snadder dersom du ikke har filter. Fant en del blåskjell i min selv om jeg har filter.

Jeg vil tro at det kan være den delen som Chrian beskriver. Når byttet motor sist vinter hadde jeg av denne og gjorde den ren. Den riseren har en begrenset levetid, du kan jo få lager en i rustfritt.

Det var liten åpning for vannet der. Kun den ene siden hadde en liten åpning. Dette med lyd hadde jeg på min gamle motor. Jeg kunne ut fra bare å høre lyden kunne si om temperaturmåleren var høyt oppe eller lavt nede. Der gikk tempmåleren opp og ned med javne intervaller.

Da er manifold og varmeveksler demontert, og her var det mye dritt. Litt usikker på hva det menes med riser.

Virket som har sittet en ring nede i hullet på bildet.. Det lå hvertfall masse biter nedi hullet som så ut til å ha vært en slags ring.

Har skrapt ut masse møkk og det virker som det er god gjennomstrømning.

Det er masse dritt i varmeveksleren også.

riser.jpg

Riser er den du har bilde av her, den mikser saltvann og eksos. Er det god gjennomstrømning fra hullet på toppen til hele kransen der du fester eksosslangen? Er ikke sikker på hva ringen du nevner har for misjon, det viktige er at det er god og jevn gjennomstrømning i riseren.

Halvmånen han snakker om er den som sitter inne i impellerhuset og bøyer vingene på impelleren når den roterer. Den er noen ganger skrudd fast i impellerhuset med messingskruer.

Dersom du i denne operasjonen renser varmeveksleren og endelokkene har du ikke mange feilkilder tibake.

MVH Chrian

Et velkjent problem med VP 20 serien og seildrev er skjell i kjølevanninntaket. Røyk og lyd fra motor er et kjent symptom.

Det nytter ikke å spyle gjennom drevet, men en flaskekost fra innsiden og spyling gjør nytten.

Problemet er at impelleren suger dårlig av natur, og blokkeringen merkes ikke med bare gjennomspyling. Det ser jo greit ut ofte, men er vanskelig å bedømme.

Det er mange tilfeller av dette registrert i Norge men flest nedover i varmere strøk. Jeg har beskrevet årsaken i en annen tråd men finner den ikke igjen i farten.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Jeg trodde også at inntaket var tett,det sjekker du enkelt ved å ta ut impelleren ut fra huset og åpne kranen til kjølevannsinntaket,strømmer det friskt inn kan du glemme den feilkilden.Det var nesten umulig å se at den gamle halvmånen var slitt Forsøkte alle kjente triks til "halvmånen" ble byttet. På denne båten (katamaran) var det plenty hvit røk av den ene motoren og den andre tålte ikke over 2500 omdreininger før den ble for varm. Begge motorene funker upåklagelig etter byttet.

Er det god gjennomstrømning fra hullet på toppen til hele kransen der du fester eksosslangen? Er ikke sikker på hva ringen tvann og eksos.du nevner har for misjon, det viktige er at det er god og jevn gjennomstrømning i riseren.

Det virker som det er god gjennomstrømning etter å skrapt og renset etter beste evne men det ser ikke akkurat vakkert ut innvendig.

Er en slik manifold dyr? Hvis den ikke er alt for dyr kunne jeg tenkt meg å kjøpt en ny når jeg først er i gang. Tror jeg skal skifte eksosslangen også.

riser2.jpg

Jeg trodde også at inntaket var tett,det sjekker du enkelt ved å ta ut impelleren ut fra huset og åpne kranen til kjølevannsinntaket,strømmer det friskt inn kan du glemme den feilkilden.

Som du ser at mitt første innlegg så virker det som det er bra gjennomstrømning gjennom slangen fra drevet, men som sagt er det vanskelig å bedømme hva som er bra. Varmeveksleren var et sorgens kapittel. Den var full av små skjellbiter, men er nå blitt veldig bra etter at jeg har staket den opp. Så var det den merkelige greia jeg har nevnt tidligere som så ut til å blokkere mer eller mindre i hullet på manifolden.

Eksosbendet kan du kjøpe enten fra Volvo orginalt i jern til ca 2000 kr eller uoringalt i syrefast fra nettbaat til samme pris.

Et par tusinger bør jeg ha rå til å koste på motoren. Da går jeg for å kjøpe nytt, men tror jeg velger originalt. Så var det varmeveksler'n.

Du skrev noe i en annen tråd om at man måtte passe på å sette den inn riktig vei. Jeg glemte i kampens hete å sjekke hva som er "riktig vei". Husker du hva som er "riktig vei"?

Det med flaskekost ved inntaket på drevet har jeg også hørt av andre at kan være smart, men det får vente til båten kommer på land til våren.

Vi ble vel ikke helt enig om riktig vei. Jeg satt min slik at åpningene i innstasen passet med hullene i blokken. Da kom også et bittelite luftehull i innsatsen opp. Virket logisk på meg. Sjekk Drevia...ser de har kampanje på diverse bend. Jeg kjøpte også ny pakning. Vurder å skifte gummibitene til varmeveksleren også om de ikke er 100%. Jeg var gjerrig og tenkte at de holdt og da ble det selvsagt lekkasje midt i ferien.

Groing ved inntaket til varmeveksleren på den ene motoren min gjorde at det ble lekasje der og motorrommet ble fylt med vann.

(Var litt dramatisk å åpne døra inn til motorrommet rett etter at det ble mørkt og bli møtt av masse vann og røyk)

Nå vedlikeholder jeg varmevekslerne hvert år:)

Jeg trodde også at inntaket var tett,det sjekker du enkelt ved å ta ut impelleren ut fra huset og åpne kranen til kjølevannsinntaket,strømmer det friskt inn kan du glemme den feilkilden.Det var nesten umulig å se at den gamle halvmånen var slitt Forsøkte alle kjente triks til "halvmånen" ble byttet. På denne båten (katamaran) var det plenty hvit røk av den ene motoren og den andre tålte ikke over 2500 omdreininger før den ble for varm. Begge motorene funker upåklagelig etter byttet.

Den andre motoren har slitt endel siden jeg kjørte den uten å åpne for kjølvannet for en stund siden, må teste det halvmåne-trikset!

Jeg har hatt akkurat samme problem som deg på en 5 år gammel motor, og løsningen var den samme som for Catlina.

Byttet den lille halvmånen i impeller huset (den som klemmer sammen impelleren), og dette løste problemet. :smiley:

Pumpa dro gjennom mange ganger så mye vann som før og hvit røk mm ble borte. Som deg har jeg ikke sjøvannsfilter. Dette er noe som skal monteres i løpet av vinteren. Mulig det er skjell og annen "dritt" som har fulgt med sjøvannet inn i impellerhuset og som har slitt på halvmånen...

Lykke til!

:drink:

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...