bliss X Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Skal gjøre de også litt senere når båten skal på land, men tenkte å prøve det Catlina beskriver først. Usikker på hvor denne sitter og hvordan bytte. Noen som har nærmere beskrivelse? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Når du tar ut impelleren ser du kammen øverst mellom innløp og utløp. Er som regel festet med en skrue i impellerhuset. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Takk for tipset. Da prøver jeg det først. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Du får vel repsett som inneholder både kam og lokk. Da har du eliminert alle feilkildene vedrørende pumpa siden du alt har byttet impelleren. Er sugeslangen ok forresten? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Er sugeslangen ok forresten? Tenker du på om det er lekkasje eller om det kan være noe som sitter i slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Mer på type slange. Er det slange med flere lag kan 'indreslangen' løsne. Tetter mer jo mer sug(turtall) du har på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jeg regner med at det kan være flere lag. En nokså tykk gummislange. virker hel og pen. Noen smart måte å sjekke det på eller bør man bare bytte den? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Er vel kke det dyreste å bytte sammenlignet med andre ting. Men du kan jo ta den av og kikke inni. Bør være lett å se feil hvis den har vært slik en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Lett å sjekke om drevet eller slangene til vannpumpen er tett,hvis båten ligger på vannet: ta ut impelleren og åpne opp vann inntaket. Strømmer vannet inn i impellerhuset har du eliminert tett drev og inntakslange. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Ja, men det er trykk, ikke sug. Slangen kan kollapse ved sug hvis den er dårlig og blåskjell kan virke som en klaff. Men uansett; bliss X har snart en totalrenovert kjølevannslinje. Er det oljekjøler på disse småmotorene? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Hvis du skal skifte kammen - bruk litt skruelåsning på festeskruen - denne kan ellers i enkelte tilfeller løsne og kammen kan da forskyve seg/følge med rundt (les ødelegge impelleren). Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Ser ut til at problemet nå er løst. Ny kam var umulig å få tak i, så jeg pusset den ned med fint smergelpapir. Den var veldig ruglete og hadde et sort belegg antagalig fra impellere. Det samme belegget satt også på veggene i impellerhuset. Etter mye jobbing ble både kammen og veggene glatte og fine, og jeg tror det gjorde sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Fint at det ble happy ending,første gang jeg var borti problemet var det også skiftet en masse deler unødvendig før vi fant ut at det var den lille kammen som var synderen. Tror nok at på sikt så lønner det seg for deg å skifte kammen.Har sett kammer som tilsynelatende ser fin ut,men når man legger den ved siden av en ny sees det tydelig forskjell i profilen.Motorene det dreier seg om har gått under 1000 timer.Har bestilt delen fra vanlig VP forhandler,det finnes visstnok også et rep.sett for vannpumpen med kammen inkludert. Neste gang jeg kommer borti problemet går jeg rett på kammen,har en med ombord i reservedelslageret."Det enkleste er ofte det beste" som i reklamen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Planen var å skifte kammen, men den er vanskelig å få tak i. Både kam og rep sett sto oppført som "utgått" i logistikksystemet til VP. Synes også den var veldig dyr. Mener vi fant ut at en kam kostet rundt 480 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Disse kammene skal være greie å få tak i fra pumpeprodusenten, f.eks. Johnson Pump. De leveres med forskjellig profil alt etter hvilket turtall pumpen er beregnet for å jobbe på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Åssen har det gått? Har du fått ned feberen? Jeg har en type 2003 som blir varm, men der er dt mangel på sirkulason på ferskvannsiden. Sitér dette innlegget Link to post
GM36 Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Hadde samme problemet og skiftet/prøvde det meste. Hos meg var det skjell i inntaket - som må fjernes fra innsiden. Løste problemet ved å kjøpe 1m av samme type slange som kommer fra inntaket. Stengte bunnventilen og koblet denne slangen på. Åpnet bunnventilen og så hvor høyt vannet steg i slangen. Kuttet slangen litt høyere. Tok en litt solid ståltråd som jeg laget en liten (1/2 cm) bøy i ene enden på. Stakk den ned gjennom slangen og ned i den åpne bunnventilen. Rotet den rundt litt for å knuse skjellene. Lukket bunnventilen og monterte alt tilbake. Startet opp og problemet var løst. Fant litt skjellrester i filteret. - HL Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 (redigert) Hei. Låner denne tråden da jeg er i gang med samme jobben som bliss X gjorde for noen år siden. Syntes på slutten av sesongen i fjor at det var litt lite kjølevann, og antydning til røyk. Tenkte derfor jeg skulle ta en ordentlig gjennomgang. Løsnet "gummi-moffene" rundt varmeveksleren, og må vel si at jeg syntes den så overraskende ren og pen ut. Men når jeg så på gjennomføringen ned til raiseren, så fant jeg vel i alle fall en årsak til problemet: (dette var etter litt forsiktig pirking i åpningen) Skrudde av Raiseren, og så at dette nok var noe jeg burde ha gjort for en stund siden. Men så til det som bekymrer en "novise" som meg. Slik ser det ut inn mot eksosen / motoren: Så hva sier ekspertene. Hva gjør jeg videre, bortsett fra å rense eller bytte riseren? Redigert 21.Mars.2014 av Magne_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Hei Magne, hvilken VP har du? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 MD 2030 (som bliss X :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Jeg har en 2040 1997 modell, så jeg følger godt med - fortsett med å legge ut bilder når der skjer noe nytt! Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Vet ikke hvor mange flere spennende bilder det blir. Savner bølgeskvulp, så det blir vel å få det sammen så fort som mulig. Raiseren ligger er lagt i rensebad, så får vi se om det hjelper. Det jeg er mest usikker på er hva jeg gjør med eksos-utløpet. Bare å skrape/slipe det noenlunde rent, eller må jeg gå hardere til verks? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Ingen som har noen meninger? Får skrape vekk det som er løsest og håpe på det beste Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Hvor mye gods er det igjen når du har skrapet vekk da? Eksosbendet er forsåvidt enkelt å følge med på og skifte når det blir nødvendig. Tror jeg ville skarpt vekk det verste og så sendt en roterende børste festet på drillen inn for å ta finslipingen. Det er litt fri fantasi fra min side, jeg har ikke teknisk peiling ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Gods tror jeg det er greit igjen av. Tipper eksosbendet lever fint en stund til. Har fått skrapet bort det grøvste, så da blir det å skru det sammen igjen. Men tror jeg skal bytte eksosslangen også, så da blir det en tur på Maritim først . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.