slettet Startet 10.Desember.2007 Del på Facebook Startet 10.Desember.2007 (redigert) søkte etter japanske båtsider og kom over denne lille japanske saken som desulfaterer batterier. dette er defacto teknikken Per Smith bygget inn i sin PSR regulator. vet ikke mer enn hva som kan lese ut av denne linken med tålmodighet - siden oversettes når man klikker på linken men her er originalen: http://www.hi-grove.com/ ta litt lett på de "magiske" formuleringene - de er et resultat av auto translation - men produktet og teknologien er veldig interesssant mht økt levetid og kapasitet på batterier - noe som er *VIKTIG* i båtsammenheng * Stage 2 - melting of sulphation The sulphation being disassembled, the lead (Pb) with sulfuric acid (SO4) it fuses in the electrolyte. There are no times when the lead ion and the sulphate ion which of course, the particulates mobstar are undone settle. Electric current of the pulse wave is feeble, it is utilized for the induce function which generates this phenomenon. - Roughly it was remedy the overseas make system tears off the sulphation mandatorily due to thermal oscillation action and drops method. Depending, the electrode board is damaged, exfoliation (the chestnut) problem such that the lump of the sulphation which is done settles on the bottom of the battery was held. * Stage 3 - playback when charging When charging, the lead ion (Pb) returns to the electrode board, the sulphate ion (SO4) melts in electrolyte. After that, the diluted sulfuric acid (2H2SO4) is formed. Depending, sulfuric acid density of the battery liquid (2H2SO4) rises and in order to equalize, battery efficiency does recovery (relative importancevalue *1 rise). The electrode board it returns to usual sponge condition gradually, the lead battery keeps playing back. [ Glossary ] * 1: Relative importance value... diluted sulfuric acid density of battery liquid. Measurable quantity in order to judge battery efficiency. As for relative importance value of standard1.28. (Sulfuric acid density 37.4%) *Relative importance value is high... diluted sulfuric acid density of the battery liquid is high. (It is dense)... when charging fully, 1.26 or more. *Relative importance value is low... diluted sulfuric acid density is low. (Is thin)... charge insufficiency or the sulphation causes. 1.25 Below. * Battery prolongation of life (anti aging) With the regular connection of the system, it prevents the adhesion of the sulphation on the electrode board. It becomes possible to bring close to the original life which result, the electrode board of the battery has. Final battery life depends on the physical durability of the electrode board. So is. To physical durability of the electrode board, charge discharge cycle is repeated lastingly. Furthermore, because battery capacity keeps recovering, the battery power which is stabilized continues. * System flow Cleaning the electrode board -> re-adhesion prevention of sulphation -> prolongation of life of lead battery Cleaning inside the battery with pulse technology Therefore, the lead battery becoming vigorous, it lasts long YAMATO lever videre ser det ut til: (korrigert etter henvisning fra "penny" lengre ned) Redigert 10.Desember.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Ja det virker, men er løsningen ideell? Kanskje litt info om hvordan et batteri virker kan være til hjelp. Klipp og lim er fint, her er et utdrag som kanskje belyser saken litt. Jeg burde kanskje skrive copi right da dette er hentet fra en bok jeg skriver om elektriske installasjoner. jeg har fjernet det vanskelige innholdet for enkelthetskyld. Sulfatering av blybatterier. Alle batterifabrikanter har sine kjemiske formler for komponering av gitter, blyplater og elektrolytt, men årsakene til sulfatering er prinsipielt lik uansett batteritype og teknologi. For å unngå misforståelser på tvers av batteriteknologiene, vil sulfatering, gitterkorrosjon, negativ oksygenpassivisering etc. bli beskrevet og utdypet i flere avsnitt hvor forskjellige batteriteknologier beskrives med fordeler og ulemper senere i boken. Når et batteri lades ut, reagerer det aktive materialet i platene med sulfatet i elektrolytten slik at det dannes blysulfat på platene. Svovelsyren i elektrolytten deltar aktivt i denne prosessen, og derfor blir elektrolytten gradvis magrere i takt med utladningen. Når det ikke er mer aktivt material i platene og mer sulfat igjen i elektrolytten, er batteriet helt utladet. (Blyplatene har spenningsutjevnet seg til samme potensial, og batteriet har ikke mer elektromotorisk kraft). Under normal bruk, det vil si innefor de rammene batteriet er designet for å arbeide innenfor, regnes prosessen som normal og helt uproblematisk. De virkelige problemene oppstår når blysulfatet får krystallisert seg gradvis over tid og omdannes til det vi kaller hardt blysulfat. Krystalliseringen av Pb sulfat oppstår på grunn av undeladning som enkelt løses med et bedre ladesystem. Konsekvensen av at blysulfatet får krystallisert seg, er at blyplatene delvis eller stedvis isoleres elektrisk fra elektrolytten. Driftsmotstanden i batteriet øker da slik at blant annet lademottaket og kapasitet reduseres. En slik feil merkes ikke av båtbrukerne med det første fordi skadene kommer gradvis, men til slutt merkes det på at spenningen kommer fortere opp til regulator setpunkt under ladning. Båteiere og flere fagfolk misforstår ofte disse symptomene på batterifeil, for lav ladespenning regnes som feil, mens høy ladespenning regnes som normalt. Begge tilstandene er normale, men den avleste spenningen må ses sammen med hvor man befinner seg i ladeprosessen av et friskt batteri og ikke et defekt batteri. Fenomenet eller resultatet av krystallisert sulfat beskriver vi for batteriets falske spenning, og konsekvensen er at batteriet lurer de fleste intelligente spenningsregulatorene og laderne på markedet. Man kommer inn i en ond sirkel hvor batteriet gradvis mister kapasitet, kaldstarteffekt og ladeeffektivitetsfaktor selv om batterispenningen tilsynelatende er i orden. Som tidligere nevnt er sulfat en normal prosess i batteriene og ikke et problem med mindre ladesystemet ikke er tilstrekkelig. Det finnes flere kjente teknikker for å bryte ned krystallisert Pb sulfat i batteriene med høyfrekvent puls, men dette regnes som førstehjelp og ikke som en ideell permanent løsning sammenlignet med et korrekt oppsatt ladesystem. Mer om nedbrytning av krystallisert Pb sulfat omtales i avsnittet tap av aktivt material og forurensning av elektrolytt. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 10.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 (redigert) uten å ha lest innlegget ditt i detalj eller produsenten av utstyret sin dok i detalj samsvarer vel de opplysningene (fra hukommelsen) i deres med det du og skriver. mener at de ikke oppgir at det er en permanent men periodisk/syklisk løsning og at overlading (i Japan - varmt klima) såvel som underlading gjør at batteriet sulfaterer - fra hukommelsen/rask scan. Per Smith sin PSR regulator kjørte dog dette konstant på sin regulator og han hadde vel samme batteri fra Oslo Akkumulatorfabrikk? i mange og 20 år i sin Amazon med en tidlig prototype av PSR regulatoren. tror nok det japanske firmaet har gjort hjemmeleksen mht hva og hvordan hvis du leser hele doken og klikker på bildene for mer informasjon. Redigert 10.Desember.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Prinsippet virker, ikke tvil om det. På seriekoblede celler kan man også kjøre vekselstrøm inn på cellene ved å kortslutte en diode i dynamoen. Fire ganger cellespenning virker til en viss grad, men pass på elektronikken i båten. Men når det er sagt, så har dette også negative konsekvenser for batteriet. Totalt sett i båt så løser et korrekt ladesystem ikke bare problemet med Pb sulfat, men også underskuddet i energibalansen. To fruer i en smekk. Jeg antar at Per Smidt ikke laget en regulator som først underlader batteriene og sulfaterer dem, for så å repparere dem med høyfrekvent pulsing. Jeg tror nok Per Smith kan litt mer om dette slik at problemet med sulfatering egentlig ble løst før det oppsto. Hvis jeg skulle kjøpe en båt og ble tilbudt en pulser av selgeren, så forteller dette meg at båten har et dårlig ladesystem, og da vil jeg ikke hatt båten om jeg fikk pulseren gratis. Jeg ville også fortalt ham hvordan opplyste kunder kan trekke samme konklusjon. Hvis du søker opp universitetene rundt om i verden, så vil du finne publikasjoner som kan kjøpes og som aldri har blitt offentliggjort av de som bestilte testene. Dette er vel et tegn på at produktene selges via positiv reklame og ikke realiteter alltid. Smårsmålet er vel slik: Begynner båten å ta inn vann, repparerer man lekkasjen eller kjøper flere lensepumper? Roten til alt ondt er det onde. Jeg sier ikke pulserne er det onde, men det er heller ikke roten. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 10.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 joda.. ser ikke noen konflikt her men hovedforcen til PSR regulatoren var maksimal utnyttelse av generatoren (les riktig lading) og ikke primært å reparere gamle/malfuksjonerende batterier men kunne gjenoppfriske batterier som var dårlige nok til at de ble byttet pga svak/marginal ytelse. Pers prinsipp var en del forskjellig fra over nevnte produkt men i funksjon sørget det for å holde batteriene friske og "reparere" batterier med begynnende sulfatring slik at de ikke tok i mot tilfredsstillende lading. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 YAMAMOTO lever videre ser det ut til Du blander litt navn nå: Yamamoto var admiralen som fikk flyet sitt skutt ned over Solomonøyene i 1943. Yamato var superslagskipet som ble senket av marinefly nær Japan, og senkingen av Yamato og søsterskipet Musashi i 1945 holdes av mange for å være den endelige spikeren i kisten for slagskipet som kongen på havet, fra da av var det hangarskipet som dominerte. Likevel har USA beholdt fire slagskip helt opp i nyere tid, da ingen flystyrke kan konkurrere med slagskipenes 9x16" kanoner på granatvekt og utholdenhet. Nå er riktignok alle ute av tjeneste, men to av dem skal holdes i orden slik at de igjen kan tas i bruk ved krig og krise. Ikke mange marinefartøy opplever å fylle 64 år, og jeg vet ikke om noen andre som anses å ha militær verdi i en så høy alder. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 10.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 (redigert) stemmer det men YAMAMOTO høres da mye finere ut? søker du på YAMAMOTO finner du 999 000 treff som er YAMATO.... ;) men, du har rett....;) - har korrigert det i 1. post. Redigert 10.Desember.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Here we go again Søk på pulslading i basen så finner du MYE om emnet der. Høyfrekvente PULSER (les transienter i MHz-området) har vist seg å ha positiv effekt på sulfaterte batterier. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Ja, den legendariske Per Smith var svært engasjert. Jeg hadde gleden av å snakke med ham noen ganger. Han levde og åndet for batterier. Jeg hadde en PSR regulator i en Scand Baltic og jeg hadde alltid god ladning. Mener at jeg måtte justere ladningen når det var varmt eller kaldt med en liten setteskrue. Men er denne teknologien nødvendig dersom man har ladning på 14.3 - 14.4. volt på alminnelige blybatterier. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 10.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 de nyere PSR regulatorene hadde en velger for sommer/vinterdrift som kunen velges ved behov og 2 settskruer - en for hver posisjon slik at man kunne velge optimal lading/regulering for begge stillinger. kan forøvrig nevne at min GM/Delco generator i bilen er temperaturkompensert og faktisk lader optimalt under alle forhold (spenning)..... uten at det hjelper Optima batteriet det minste... men det tåler en del da...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.