Jump to content

Aquaquick ms 300 m/Yamaha 5 hk totakt

Ludde30

Recommended Posts

Slepejolla "Ruskesara" er svært klar for de evige jaktmarker, og skal erstattes av en Aquaquick MS300 med en 5 hk Yamaha totakter. Jeg har knappast vært ombord i en gummijolle før, og lurer litt på mulig fart, ting å passe ekstra godt på (både motor og båt), er motoren for daff? Vil den plane med en person? Med to? etc. etc.

Det er så lenge til våren og sjøsetting, og jeg er altfor nysgjerrig til å vente med å finne ut ting og tang da :smiley:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Jeg kjøpte en AquaQuick 300 RIB i sommer. Jeg kjøpte med Tohatsu 9.8 4-takt. Da jeg ikke har fått kjørt så mye vil vel motoren sansynlig gå litt bedre etter hvert, men jeg fikk testet maks av hva den klarer å dra opp i plan av vekt med 9.8 4- takt. Jeg legger sammen vekten på meg + min kamerat + hans sønn + 10 kg bensin og kommer til at vi totalt veide 250 kg. Da brukte vi ca. 1 minutt på å "lure" den opp i plan. Dette var i ferskvann på elva, mulig den høyere densiseten i salvann får den lettere opp i plan. Du kjøper en båt med regulær gummibunn og den "suger" seg mer fast enn en RIB.

Noen ting å tenke på: Skal du ha 4-takt å ha noe utbytte av den "rolige gangen" kan du glemme 1 sylindret. Da ender du med motorer fra 8 hk og oppover. Jeg endte opp med Tohatsu og 9.8 fordi den har lav vekt og faktisk samme vekt som 8 hesteren (37 kg). Prisdifferansen var 1000,- (9.8 kostet 13.000,-)

Skal du fiske og kjøre på utforskingsturer ville jeg valgt 4-takt. Skal båten benyttes til morro og lek ville jeg gått for 2-takt. Det er STOR forskjell på hvor sprek en 2-takt er i forhold til en 4-takt i denne størrelsen.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Yes, helt enig at 10hk hadde vært det optimale i forhold til fart dal-z, men da dette er en gave kunne jeg ikke velge det selv (jada, litt bortskjemt svigersønn :wink: ). At det ikke blir noen speedbåt ser jeg jo selvsagt, men det er greit om den planer med én voksen ombord. I noen tilfeller blir vi nok to voksne og to småbarn ombord, men om den ikke planer da betyr lite.

Jeg har 6hk, Suzuki 4 takter på gummibåten... motoren virker greit nok den, men har ikke kjørt den så mange timene... Starter greit og selv ungene får den i gang rimelig enkelt som var et krav for meg...

Om den er rask skal jeg ikke uttale meg om, men den går da i allefall... Bråker lite er nok relativt, men lyden er jo "lavfrekvent" sammenlignet med totakterne.. duger til vårt bruk. gummibåten er en Suzumar 310 VIB, som er levert inn på grunn av rust på maljer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Responsen tyder på at jeg får en nokså bekymringsløs jolletilværelse. Å lappe balja hvis den grunnet tullete behandling får et hull skal vi alltids kunne leve med. At totakteren gir et noe mer iltert lydbilde enn firetakter er jeg klar over, men det betyr ingenting for meg. Blir ikke akkurat mange langturer med "the Aquaquick Destroyer" :sailing:

Takk så langt. Jeg spør mer hvis det er noe, og kommer utpå våren til å bruke denne tråden for å gi tilbakemelding om hvordan kombinasjon båt/motor fungerer.

• 1 år senere...

Yehh. Eg har no ein sambo 9-fot's gummibåt til 9000-10000 tusen

Og eg har ein Suzuki 6-hk 4-takt som er sverdt stille men den driver og tuller litt den har ligget i garasjen i vinter 08-09 og den begyner og svinge når eg kjører rett fram :cryin:

Vurderer og kjøpe Yamaha 9,9 hk men det vill kansje gå litt volsomt når den tåler maks 10

Kansje ein Yamaha 8-hk 4 takt kort stamme er best :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...