Jump to content

Fotos fra en liten tur på Oslofjorden idag.

opus

Recommended Posts

Det siste jeg hørte var at den skulle legges der den lå på nordsiden av kaia på HIP, der skal den visstnok ligge permanent som en del av museet.

Vi skal slepe den tilbake etter endt opphold på verkstedet, og da skal jeg komme med en oppdatering

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

oslofjorden2aug2008.jpg

Mange flotte fritidsbåter på fjorden i dag.

Jeg snakket med folkene i denne båten - de hadde tanket bensin etter å ha gått tom (kom inn på reservekanne). Hadde en B30 ombord og hadde brukt 150 liter fra Risør. Skulle inn til Oslo.

Jeg møtte forresten SWAN idet den skled inn i indrehavn - men skipperen var for opptatt med å ta bilder av forsvarets stridsbåt til å hilse :)

• 2 uker senere...

I dag var det ikke mange fritidsbåter på Oslofjorden i området Son - Drøbak. Et av de første AIS signalene jeg fikk var fra denne.

oslofjorden6sept2009e.jpg

Røde Kors båt Tjøme var påvei nordpver og passerer Filtvedt i omlag 30 knop.

oslofjorden6sept2009d.jpg

Jeg tok bilde fra andre siden av fjorden med frihånd, tilsvarer 400 mm linse med gammelt system. Linsa har innebygget stabilisator. Bildet er ikke skarpt, men sett i forhold til at avstanden er 2.9 nm synes jeg ikke dette er så verst? Jeg tok bilder i litt forskjellige situasjoiner, så ikke la dere forvirre av CPA og TCPA i det første bildet.

oslofjorden6sept2009a.jpg

Er det nytt for året at det er flytebrygge ved restauranten på Filtvedt? Filtvedt fyrlykt her sett mot sør.

oslofjorden6sept2009b.jpg

Dette må vel være en av de mer spesielle bygningene - antar at svært mange her på BP har sett den like nord for Halvorshavn.

oslofjorden6sept2009c.jpg

Som sagt, få båter på sjøen i dag. Her er en av de ivrige seilerne. Ice fungerer fremdeles bra i Oslofjorden.

Nytt av året at Malla har anlagt flytebrygger ja. Den spesielle hytta (som er anlagt slik at den hindrer fri ferdsel langs strendene :wink: ) er egentlig en ombygd oljetank som tilhørte Halvorshavn bunkringstasjon.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nytt av året at Malla har anlagt flytebrygger ja. Den spesielle hytta (som er anlagt slik at den hindrer fri ferdsel langs strendene :wink: ) er egentlig en ombygd oljetank som tilhørte Halvorshavn bunkringstasjon.

Vet ikke om dere husker det gamle tankrederiet Arnulf L'Orsa AS fra Oslo? Herr L'Orsa fikk bygd denne hytta i samme periode som tankanlegget ble bygget. Hytta ble bygget uten tillatelse og helst både glemt og gjemt, derav formen..

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

• 2 uker senere...

Det er alltid mange ting som skjer når man ferdes på Oslofjorden. Jeg hadde i dag lagt opp en enkel seilas fra Son til Horten.

nornen2ais.jpg

Plutselig går AIS-alarmen ombord. Jeg blir innhentet av hurtiggående fartøy. Uten AIS ombord ville jeg ikke fått denne informasjonen. Bildet er tatt litt for sent til at CPA og TCPA vises.

nornen2.jpg

Her "flyr" Nornen avgårde. I bakgrunnen skimtes Horten.

lensoslofjorden.jpg

Det var mange seilbåter å observere i dag - denne i god lens.

chrradick.jpg

Koselig å ankomme Horten med slikt maritimt tilsnitt. Antar at de fleste kjenner skipets navn?

En liten tur på fjorden i dag - vinden løyet mer og mer av. Jeg koste meg med reker på overdekket i 5 knops fart.

oslofjorden20sept2008a.jpg

Her ser vi Color Fantasy i 20 knop passere et lasteskip i 10 knop.

oslofjorden20sept2008b.jpg

Like ved Tangen nord for Vittingbukta, nordre del av Jeløya traff jeg på disse. En dykker er på vei i vannet og en annen er i vannet.

oslofjorden20sept2008c.jpg

RS Sundt passerte meg i mer enn 25 knop ved Tønnesodden nær Son.

oslofjorden20sept2008d.jpg

Her har vi det nye Spa hotellket i Son. Jeg har fått fast båtplass her men lengter til Sonskilen.

oslofjorden20sept2008e.jpg

Her er RS Sundt ved hovedkaia i Son.

Jeg kunne godt tenke meg en middag på Villa Malla før båtopptak ( http://villamalla.no/ ), men jeg husker ikke hvilket tidspunkt om ettermidfdagen hvor det er minst ferjer i Oslofjorden. Å legge til ved flytebrygga når ferjene seiler i fjorden er vel risikosport? Husker noen de "sikre" tidspunktene?

Kielferja passerer Filtvet rundt 15.30. så kommer Københavnferja rundt 18.30 og tilslutt Stenaline ved 21.30 tiden, sånn ca.

Det kan passere noen cruiseskip også, men ikke så mange på denne tiden av året.

Mvh

Øyvind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...