Jump to content

Oppvaskvann/gråvann.

Slagskibet

Recommended Posts

Septik har jeg Dilla.Men for å få gråvannet dit må slangen over motorrommet.Det har jeg ikke

lyst til.Men kanskje finnes det plass under dørken i aktercabin hvis det benyttes en flexibel tank.Hmmmmm-ikveld er det medlemsmøte hos Innmari Særriøs & Sønner,kan jo tenkes ut en

god ide der kanskje?

Vi har aldri gjort annet en å kaste det rett ut i sjøen, kanskje ikke det mest miljø vennlige, men septiktanken må tømmes til tider også!

Dersom jeg skulle ha et slik tank, ville jeg ha hatt et eget et for det slik at ikke septiktanken blir for fort full (av dritt :wink:) og dratt langt til havs for å tømme den. Stort sett blir alt spist av matrester. Krabbene vil elske deg! :smiley:

Beklager fikk bare litt skrive kløe!!!

....Hmmmmm-ikveld er det medlemsmøte hos Innmari Særriøs & Sønner,kan jo tenkes ut en god ide der kanskje?

Hmm - har hørt denne før, men husker ikke helt sammenhengen....  :cheers: . Leste du tråden jeg linket til? Poenget mitt med tråden var alle som skrev at de dumpet gråvannet rett ut. Innmari Særriøs & Søn. - kan det være noe for meg, montro? :headbang:

Hei.

Tro det eller ei, Sveits har faktisk mange fritidsbåter, har sett mange av dem på kysten. Men på vannveiene i Sveits er det et absolutt krav om at både septik og GRÅVANN tømmes i land! Og det stemmer godt med min oppfatning av rensligheten i det landet. Har vært der mange ganger (ifb. tidligere jobber), og følte meg ille berørt når jeg skulle stumpe røyken i Zürich, fortauene var utrolig reine.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På kontinentet er det ADSKILLIG strengere krav til ganske mye når det gjelder forurensning. På MANGE ferskvann er det ikke tillatt med motor, ja, noen steder heller ikke elektromotor.

Å dumpe ut noe gråvann er gjerne forbudt.

Forøvrig kommer de reglene vedr utslipp fra påhengsmotorer gjerne først på Bodensjøen (min blanding av norsk og tysk  :headbang:) - som har sine bredde delvis i Sveits (tror jeg da, ikke heeeelt trygg på geografien)

Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt over dette med gråvann, inntil jeg for et par uker siden plukket med meg brosjyren for Marex 330 (cabriolet-ugaven) og så at den også hadde en gråvannstank. Først skjønte jeg ikke helt hva det var, men kom etter hvert til at det jo måtte være avløpsvann fra vask, dusj osv.

Jeg er "brosjyresamler" på messer og leser dem forlengs og baklengs. Jeg har imidlertid til gode å se at noen av de båtene vi vanligvis omgir oss med (da med unntak av Marex'en) har hatt gråvannstank som standard- eller ekstrautstyr. På Windy er t.o.m. septiktank ekstrautstyr!!!

Dette forhindrer ikke at jeg en og annen gang har følt at å slippe ut gråvann ikke har passet, og derfor ventet til jeg følte at det passet bedre. Men i det store og det hele går vel dette rett ut av båten, enten vi vasker opp, vasker oss selv eller noe annet?  :headbang:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

.............Forøvrig kommer de reglene vedr utslipp fra påhengsmotorer gjerne først på Bodensjøen (min blanding av norsk og tysk  :headbang:) - som har sine bredde delvis i Sveits (tror jeg da, ikke heeeelt trygg på geografien)

Helt riktig, Andreas! Bodensee grenser både til Sveits, Østerrike og Tyskland! :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Dette med nullutslipp fra fritidsbåter, er det noe som kommer med EU-direktiver eller er det slik at vi etterhvert er blitt mer miljøbeviste her i dette landet?  Om jeg ikke husker feil, så skal vel etterhvert all septik tømmes på land?  Jeg har helt ny båt, men ikke opplegg for tømming til land.  Hvordan er slike tømmeanlegg konstruert? Må båten pumpe dette opp eller er det stasjonen som suger?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Dette med nullutslipp fra fritidsbåter, er det noe som kommer med EU-direktiver eller er det slik at vi etterhvert er blitt mer miljøbeviste her i dette landet?  Om jeg ikke husker feil, så skal vel etterhvert all septik tømmes på land?  Jeg har helt ny båt, men ikke opplegg for tømming til land.  Hvordan er slike tømmeanlegg konstruert? Må båten pumpe dette opp eller er det stasjonen som suger?

Helt rett at det er nytt EU direktiv. Kommer nok også til å merkes på avløpsavgiften rundt om i de mange norske kommuner. Mange renseanlegg må moderniseres for millioner av kroner.

Tror vi som har tank i båten må pumpe det opp i tømmeamlegget? Sikkert noen som kjenner til dette fra bobiler? Blir nok flere "dritthistorier" på båtplassen etter hvert :headbang:

Det er vel ikke noe EU-direktiv som sier noe direkte om utslipp fra fritidsbåter, tror jeg - men det finnes EU-regler for samlede utslipp av bl.a. nitrogen. Det kan være en beveggrunn for de norske tiltakene for å få utslipp på land som kan kjøres gjennom renseanlegg. Kanskje.

Uansett - jeg slipper gråvannet rett ut. Og jeg pisser over ripa også.

Sorry.

:headbang:

Hei.

Mener å vite at tømmestasjonene som finnes pr. idag suger dritten opp fra tanken. Ingen jeg kjenner har standard kopling. Det blir nok et krav etterhvert.

Og for de av oss som ikke har standard kobling, eller mannhull i dekk eller skrog (og det er vel de fleste av oss?), er det vel slik - er jeg blitt fortalt - at man må ta en slange ombord som har vært oppi alle andres septiktanker, for å rigge den ned i sin egen. Selv har jeg septiken i forpiggen - ved siden av køya.

Nei, dette blir nok ikke noe av for min del, altså....

:headbang:

Hei.

Har lagt inn tømming mot land :yesnod:. Enkel kobling i dollbord, slange fra land og vakuum :yesnod:. Hva skjer, jo dritten fyker i land :eek: og alt vel ombord :yesnod:. Ingen problem.

Og via et "renseanlegg" rett tilbake til sjøen!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Har lagt inn tømming mot land :smiley:. Enkel kobling i dollbord, slange fra land og vakuum :flag:. Hva skjer, jo dritten fyker i land :lol: og alt vel ombord :lol:. Ingen problem.

Har vurdert å legge opp til tømming av septiktanken mot pumpestasjon på land, men har hørt at luftingen på tanken må utvides. Jeg har i dag bare en liten luftenippel på tanken, og det blir visst for lite. Det sies at det kan bli skikkelig vakuum i tanken under tømming, og har ikke lyst til at alt skal kollapse pga undertrykk.  :eek:  Er det noen som har erfaring fra dette???  :smiley:

Har vurdert å legge opp til tømming av septiktanken mot pumpestasjon på land, men har hørt at luftingen på tanken må utvides. Jeg har i dag bare en liten luftenippel på tanken, og det blir visst for lite. Det sies at det kan bli skikkelig vakuum i tanken under tømming, og har ikke lyst til at alt skal kollapse pga undertrykk.  :smiley:  Er det noen som har erfaring fra dette???  :smiley:

Hei.

Er ikke helt sikker på minimum dimensjon på lufteslange, men da jeg la dette inn så fikk jeg alle deler oversendt fra Nidelv, og med beskjed at min lufteslange var stor nok. Den er 28mm mener jeg.

Ellers så sitter det en vender med 3 stillinger ut fra tanken. Vender mot 1 er tømming med pumpe til sjø. Vender mot 2 er alt stengt for tømming. Vender mot 3 er tømming mot land. Flensen i dollbord ser ut som vanlig vann eller dieselflens, men har teksten WASTE.

Hei.

Er ikke helt sikker på minimum dimensjon på lufteslange, men da jeg la dette inn så fikk jeg alle deler oversendt fra Nidelv, og med beskjed at min lufteslange var stor nok. Den er 28mm mener jeg.

Ellers så sitter det en vender med 3 stillinger ut fra tanken. Vender mot 1 er tømming med pumpe til sjø. Vender mot 2 er alt stengt for tømming. Vender mot 3 er tømming mot land. Flensen i dollbord ser ut som vanlig vann eller dieselflens, men har teksten WASTE.

Da har nok du mye større lufteslange enn meg. Lurer på om slange/nippel på min båt er ca 12-13mm eller 1/2" eller noe. Var det vanlig standard før tro?

Jeg tittet litt på en sånn tømmestasjon en gang, og mener det stod noe om at tanken som skulle tømmes måtte ha god tilgang på luft. Det virket som det var en slags advarsel om at hvis ikke luftingen var ok, så kunne det skje skumle ting  :eek:  :smiley:. Jeg husker ikke sikkert, men jeg mener det var grunnen til at jeg slo ifra meg tanken på å bygge om tømmingen. Jeg må demontere halve innredningen for å komme til septiktanken, slik at jeg får satt inn større nippel på luftingen. Og det tror jeg ikke jeg gidder før jeg må!  :confused:  Ellers så får jeg ta det samtidig med noe annet som eventuelt må gjøres der.

Da har nok du mye større lufteslange enn meg. Lurer på om slange/nippel på min båt er ca 12-13mm eller 1/2" eller noe. Var det vanlig standard før tro?

Jeg tittet litt på en sånn tømmestasjon en gang, og mener det stod noe om at tanken som skulle tømmes måtte ha god tilgang på luft. Det virket som det var en slags advarsel om at hvis ikke luftingen var ok, så kunne det skje skumle ting  :eek:  :eek:. Jeg husker ikke sikkert, men jeg mener det var grunnen til at jeg slo ifra meg tanken på å bygge om tømmingen. Jeg må demontere halve innredningen for å komme til septiktanken, slik at jeg får satt inn større nippel på luftingen. Og det tror jeg ikke jeg gidder før jeg må!  :smiley:  Ellers så får jeg ta det samtidig med noe annet som eventuelt må gjøres der.

Så lenge det brukes vakuum til tømming så må jo luften i tanken erstattes og det skjer jo da gjennom lufteslangen, hvis ikke den "gir" nok luft så :eek::confused: blir vel dette situationen.

Har du ståltank?Kan skiten suges gjennom pumpa eller har du egen stuss for vakuum tømming?

Hei igjen Thor. Tar det for gitt at spørsmålet var til meg.

Ikke ståltank. Det er en tank som er en del av skroget støpt fra fabrikk.

Med min vender kan jeg selv velge om det skal til land eller til vakumtømming på land. Kan ikke bruke begge på en gang. Så langt så står den jo fast på sjøtømming med pumpe, men så fort man kommer på steder hvor dette er forbudt (Telemarkskanal eller Dalsland) så vrir jeg over til landtømming.

men så fort man kommer på steder hvor dette er forbudt (Telemarkskanal eller Dalsland) så vrir jeg over til landtømming.

Og kommer du til Son, får du gjøre det samme. Septik i sjøen er forbudt i Vestby kommune. Det er tømmestasjon i Son, men har aldri sett noen benytte den.  :yesnod: Tømmer selv i sjøen, midtveis mellom Son og Tofte, håper jeg er ute av Vestby da!  :confused:

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...