Jump to content

Kjære julenisse, her er det jeg ønsker meg til jul

lano2

Recommended Posts

Kom på en ting til vedr J-båtene:

En av J-båt eierne het Sopwith. (Charles tror jeg). Ble rik av å bygge fly under 1. verdenskrig.

Motorbåten hans, som han brukte som sovebåt under regattaene går i Norge nå: Kongeskipet Norge.

En mann med smak, uten tvil.

RED

Husket litt feil - Sopwith het ikke Charles til lfornavn.

Her litt mer historie (noen kjente navn gitt) fra www.jclassyachts.com

About The Original Owners

SHAMROCK V - JK3

Sir Thomas Lipton was the owner of the English grocery chain LIPTON, and famous for his import of Lipton Tea from India. Sir Thomas made all five of his challenges as a member of Royal Ulster Yacht Club, a club which continues to this day to have a strong involvement with The Cup.

ENDEAVOUR - JK4

Sir T.O.M. Sopwith designed and built aeroplanes during the first World War and was known for the Sopwith Camel, one of the most successful fighting aircraft of its time. He went on to create a vast Aero industry, and used many technical developments and skills from the aircraft industry in the design of his J's.

VELSHEDA - JK7

W.L.Stephenson owned a chain of general stores throughout the UK called Woolworth. Previously he has owned and enjoyed 'White Heather' but when the J Class Yachts came into being, he ordered a new J to offer competition within the British fleet. Stephenson never planned to compete for the America's Cup. Velsheda was named from his three daughters Velma, Daphne and Shelia.

BRITANNIA - K1

King George V loved his yacht Britannia and won many races with her. On his death the yacht was taken by the Royal Navy to the south of the Isle of Wight and scuttled, in accordance with his Will.

RANGER - J5

Owner-skipper Harold Vanderbilt (1884-1970), was born to extreme wealth and used it wisely, investing in J-boats for the defence of the America's Cup. A Harvard Law graduate, he successfully defended the America’s Cup three times with Enterprise (1930), Rainbow (1934), and the mighty Ranger (1937), last of the J-Class. A good sailor and tactician, Vanderbilt, helmed for all three defenses, with tactician Sherman Hoyt. One of his greatest successes was against Endeavour in 1934, where he came back from a 2:0 start to win the next three races, defeating one of the strongest challenges to the Cup up to that point.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Svært mange fra Norge seilte mannskap på disse båtene.

Hvorfor? Fordi de var kjent som gode seilere.

Denne norske mannskapsgjengen var vel kjent under navnet 'Norwegian Steam' - fikk en seilbåt til å gå som en dampbåt?

(ellers har jo det navnet blitt brukt også i nåtid av Astrup? eller en annen skipsreder med en internasjonal regattakampanje).

S/Y Surprise

Håper noen av dere får ønsket sitt oppfylt, for med de båtene dere ønsker dere, trenger dere et mannskap tilsvarende et fottballlag. Jeg blir gjerne med på noen turer, så sparer jeg rundt 1 -5 millioner i utgifter til disse båtene hvert år.

Alt over 40 fot er det stort sett venner som setter pris på.

Men så drømmer jeg også om disse båtene, men vet ikke om jeg virkelig ønsker at jeg skulle få ansvaret for en.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...