Sydvesten Startet 14.Desember.2007 Del på Facebook Startet 14.Desember.2007 Forsøkte å fyre opp Mikunien ombord i dag, det var vel -2 grader ombord og jeg tenkte jeg skulle lunke skuta litt... slo på varmere og det røde lyset kom på som normalt, men den startet ikke opp (det gule lyset kom ikke på på panelet). Deretter gikk hele "skiten" i vinterdvale (etter et par tre minutter)... alt bel mørkt og dødt... Er det noen reset funksjon noen steder.... ha r tatt med meg manualen hjem, men er ikke motivert til å lese i den akkurat nå.. Er det nogen som vet noe om en slik 3,5kW Mikuni luftvarmer... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Slik at du kjenner til alternativene. I Sonskilen, Son, hvor båten vår ligger var det i dag minus 7 grader. Webastoen startet som et skudd. Etter 10 minutter var det god temperatur i cabinen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Kjenner ikke til mikuni, men kan det være glødeplugg som har tatt noen sikkringer? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Forutsetter at du har sjekket dieselfilter (ved lav temperatur kan gjennomstrømningen bli noe redusert ved så svak fremdriftspumpe som de som er i en varmer dersom filteret er gammelt). Det vil undre meg dersom varmeren din ikke har en lyskode som identifiserer hva som er grunnen til at varmeren stopper. Denne koden pleier å bestå av lysbling i en bestemt rekkefølge. Som nødløsning kan du forsøke å koble varmeren til en ekstern dieselkanne. Dersom varmeren ikke klarer å starte med ny uavhengig dieselkilde, er det åpenbart at det er noe med selve varmeren som må justeres. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Nå er det ikke lys i det hele tatt... totalt mørkt på panelet.... har ikke sjekket noen sikringer ennå, men må vel frem med manualen tenker jeg og se hvordan dette henger sammen... Kontrollåanlet er den enkelste utgaven vil jeg tro, men termostat og to lys, et rødt som lyser nåe en den går og et gult som lyser når varmeren er inkoblet (via termostaten) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BEG Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Ja, dette høres veldig ut som tett filter. Orginalt et knøttlite filter som har den leie tendens å gå tett når temperaturen synker ned mot null. Det har ikke så mye med møkk å gjøre, mest med at dieselen blir "grøtete" på sin ferd gjennom filtet pga. kulda. Mitt råd/tips er å teste med varme på filteret. Varm opp vann og fukt en fille. Denne varme filla tuller du rundt filteret. Vent litt, og fyr opp som vanlig. Vil tippe at det da funker. Filla holder så lenge på varmen, at Mikunien vil gå i timer før det evt. blir for kaldt igjen. (filteret bør uansett skiftes hvis det er lenge siden / det er møkkete). Lykke til. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Når ingenting virker hjelper det da å bytte filter?... at filteret muligens var tett er nok en annen sak, men når er det helt svart og ikke noe funker... hverken vifte eller noe annet som jeg skrev... dritten har gått i dvale eller er avgått med døden.... får kikke litt på dette i morgen om jeg finner noen sikringer på varmeren noen steder.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Det virker som om BEG også har erfaring med denne varmeren. Det er flere ting du må kontrollere når du starter opp varmeren. Ut fra min erfaring er det første som skjer ved oppstart av dieselvarmer at den lokale tilførselspumpa starter - dette kan høres ved markert "tikke-lyd" fra tilførselspumpa. Etter at denne har fremført diesel til brennkammeret er det sensor som starter varmeren. Dette fører til betydelig spenningsfall på forbruksbatteriene. Jeg ville starte med å kontrollere disse to områdene før jeg vurderer andre mer sentrale komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Først så kaster du filteret f i vold også bytter du sikkring så er mye gjort . Er det svart panel så sier det seg nesten sjæl at sikkringen eller strømmen er borte ,men som sagt fixer du strøm og kaster filter så for vi se da .Dem filtra er så små at dem lager som regel bare f ... skap .Lykke til syd Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
SRA Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Sydvesten? hvor mange uttak har du? hvor er uttakene? er den stor nok til båten?? (disse spørsmålen hjelper ikke for ditt problem, men kan hjelpe meg ved velg av varmer.......) Redigert 14.Desember.2007 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Jeg har for liten varmer til min båt... har fire uttak, ett i salongen, ett i forpiggen og ett på hvert av dassene... 3,5 kW er for lite i allefall... greier ikke mere en 16-17 grader i båten på natten når det er et par blå grader ute.. Testet sist påske på Koster, men når morgenkaffen var kokt så var det rundt 20 grader i båten.. Redigert 14.Desember.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Thorlyn Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Hei sann. Følg dette Flow diagrammet så finner du nok feilen Mikuni flow diagram Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Carpediem Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Hei! Min bestefar har maken varmer, og hadde også samme problem for et års tid siden. Byttet glødeplugg, så virket varmeren noen dager. Så tok den kvelden igjen, byttet glødeplugg igjen, og funket fint noen dager. Så var det kveld igjen. Tilslutt fikk vi tilsendt ny elektronikk, kabelstokk og selvfølgelig ny glødeplugg. Dette var en garanti sak da brenneren bare var et halvt år eller noe sånt...Husker ikke hvordan det var med lys som blinker el.l. men alt ble hvertfall i orden etter all byttingen. Fungerer nå utmerket. Husk, at det er ikke sikkert at dette er problemet med din varmer, godt mulig det er diesel tilførselen... Vi får nå håpe det, høres litt billigere ut... MVH Carpe Diem Redigert 14.Desember.2007 av Carpediem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Det er nå garant på varmeren ennå vil jeg tro, den er innstallert i april 2006 av Lundebåt, men tenkte nå å sjekke litt selv først.... må finne sikringen og sjekke filteret først.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nimbuster Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Dette er bare bagateller Sydvesten, og dette ordenr du når du leser feilsøkingsprosedyrene. Sjelden slikt skjer, da Mikuni'n kanskje er den mest driftssikre varmeren på markedet. Når det gjelder det andre du sier, at den er for liten til båten....ja og nei....kanskje den er det. Men, du bør i alle fall gjøre det du kan for å få mest mulig ut av varmeren, både på selve luftstrmmen og på temperatur ut av dysene. Det er en tråd her som omhandler dette temaet, som du bør studere. Her er det mye å hente, i form av bevissthet rundt varmetap og tap av luftstrøm. Når du har gjort det som er mulig på det området, vil du kanskje oppdage at varmeren er stor nok likevel.. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Problemet er at jeg også vil ha ha par dyser til montert i cockpiten og da blir det nok ennå mindre marginer på varmeren... det er noen m3 med luft som skal varmes opp der også på høst og vårdagene.. men vet jeg det er stort tap i slangene mine som ikke er optimalt montert(for mange bøyer), ei heller er de isolert så det er noe å hente der også... men skulle gjerne hatt en 5 eller 7kW sak ombord slikt at var mere varmt nok også når det er en 5-6 blå ute.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Carpediem Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Om varmeren din er stor nok kommer vell ann på hvor raskt du vil ha temperaturen opp... 3,5kW er nok i masse vis til å holde 20 grader inne når det er rundt null ute...Men med en 5 kW vil du komme opp til denne temperaturen raskere! En annen mulighet er å installere en anne type varmer i tillegg... Håper det er en bagatell, og at du ikke blir mye plaget med denne, er også enig med nimbuster ang. mikuni som den mest driftsikre varmeren. Har selv bestilt den samme varmeren til vår båt, ikke på grunnlag av folk som er fornøyd, men andre som har hatt problemer med eber, wallas og webasto. Vurderer å installere en tradisjonell pottebrenner, for å få støyfri og strømfri varme! Lykke til sydvesten! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 En pottebrenner hadde nok vært knakende fint på denne tiden av året(og ellers også), men jeg er litt usikker på hvor jeg eventuelt skulle montert den da.... Det er ikke levnet mye plass til en sak båten min, så det vil by på en utfordring uten å endre på sittegruppen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nimbuster Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Det er nok dessverre ofte slik at de som produserer båtene, ikke er flinke nok til å tenke malsimal varmeeffekt når de legger slanger etc til varmeren. Det er mest om å gjøre at det skal være enkelt å legge, og ofte betyr det knekker, 90gradere, og for lange strekk. Det kan ofte by på store utfordringer å legge om deler av slangernettet i etterkant. Dernest selve isolasjonen av slangene, og da spesielt i de områder hovr du ikke vil har varme, for slangene avgir mye unødig varme, på uønskede steder. Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 hehe! Det er vel egentlig dit vi også er kommet...Har flott plass til den i forpiggen, men der vil vi jo ha det kaldt... Mulig vi må ofre en sitteplass til fordel for ovnen, eller så blir det en vannvarmer...Men denne trenger jo en del strøm da... vanskelig problemstilling i grunn... Mulig det må bli en kombinasjon mellom vannvamer, masse radiatorer, solcelle og vindmølle. Men det hørtes veldig dyrt ut. Jeanneau (Viggo båtboer) har etter min mening et meget bra system ombord som jeg gjerne kunne tenkt meg. Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Det er nok dessverre ofte slik at de som produserer båtene, ikke er flinke nok til å tenke malsimal varmeeffekt når de legger slanger etc til varmeren. Det er mest om å gjøre at det skal være enkelt å legge, og ofte betyr det knekker, 90gradere, og for lange strekk. Det kan ofte by på store utfordringer å legge om deler av slangernettet i etterkant. Dernest selve isolasjonen av slangene, og da spesielt i de områder hovr du ikke vil har varme, for slangene avgir mye unødig varme, på uønskede steder. Dette er et stort problem igrunn og det du nevner er jeg helt enig i! Hadde jeg hatt tid og penger til å bygge en båt selv, skulle jeg gjerne gjor det! Da kunne man fått det som man ville, samtidig som man blir EKSTREMT godt kjent med båten. Sitér dette innlegget Link to post
hans arlll Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Har du nok batteri spenning.. Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Landstrømmen er vel koblet til? eller hva sydvesten? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Jeg har tidligere hatt en Mikuni 6,5 KW Diesel vannvarmer i båt. På den var det en grå boks med noen hull i , i det ene hullet var det rødt lys. satt montert på siden av varmer. Hvis varmeren ikke fungerte var det bare å starte varmer og se på lyset og telle antall ganger den blinket i serie , så gå inn i intstruksjonsbok og lese av feilmelding. ( det var også lys på start / stopp bryter men lyset på den hadde ingen funksjon.) De feilene jeg kunne få var som regel manglende dieseltillførsel. Treg diesel på grunn av kulde , hjelper som regel å starte varmer en to - tre ganger etter hverandre. Har også væt borti tett filter, tror ikke det er tillfelle på din båt , den er for ny. På toppen av varmere min satt det 2 stk følere , en av disse slo ut et par ganger på grunn av overoppheting , trykket den ned igjen og alt fungerete som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Ut fra min erfaring er det første som skjer ved oppstart av dieselvarmer at den lokale tilførselspumpa starter - dette kan høres ved markert "tikke-lyd" fra tilførselspumpa.Etter at denne har fremført diesel til brennkammeret er det sensor som starter varmeren. Dette fører til betydelig spenningsfall på forbruksbatteriene. Det er nok motsatt for mange varmerene, glødepluggen tennes først og når denne er tilstrekkelig varm starter pumpen. Om du tilfører diesel i kaldt brennkammer blir der dieseloverskudd og soting de første minuttene etter start. Noen (Wallas?) starter begge deler samtidig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.