Jump to content

Mikunien ville ikke fyre opp i -2 grader...


Sydvesten

Recommended Posts

Hei.

Driver butikk med utstyr til båt og bil. Har motsatt erfaring. Relativt mye vedlikehold på Mikuni i forhold til Wallas og Webasto. I tillegg er wallas den desidert mest sevicevennlig av alle disse merkene. Har serviceverksted, så dette er opplevd, ikke gjetninger. Men - er det garanti på varmeren, ta kontakt med selgers serviceavdeling. Der får du nok korrekt hjelp.

Link to post
Problemet er at jeg også vil ha ha par dyser til montert i cockpiten og da blir det nok ennå mindre marginer på varmeren... det er noen m3 med luft som skal varmes opp der også på høst og vårdagene.. men vet jeg det er stort tap i slangene mine som ikke er optimalt montert(for mange bøyer), ei heller er de isolert så det er noe å hente der også... men skulle gjerne hatt en 5 eller 7kW sak ombord slikt at var mere varmt nok også når det er en 5-6 blå ute..

Du vil få bakoversveis hvis du tar deg jobben med å isolere slangene...(det fikk jeg i min forrige båt)

 

Jeg garanterer deg minst 50% bedre effekt.

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post

Enig med Arnstein. Har selv ikke Mikuni, men, Eber. Det har jeg hatt i mange år. For ikke å få problemer med den ble jeg rådet av selger at den skulle startes en gang pr. mnd, sommer som vinter, og den ville fungere uten problem i mange år. Dette rådet har jeg fulgt. Kanskje startet den oftere enn en gang pr. mnd. også, bare for å være på den sikre siden. Har aldri hatt hatt problemer mer noen av varmerene. Han sa at et av de oftest forekommende problemene er at parafinen i dieselen/lampeoljen eller hva man nå enn fyrte med, levret seg og til slutt tettet systemet.

Link to post

Da her jeg vært og feilsøkt litt... årsaken til at alt var svart var at hovedsikringen til varmeren på 25A var gåen, skiftet den og testet kun med viften på uten varme intet skjedde.... men det lyser normalt på dispalyet, grønn lampe... ikke så mye som 0,1A forbruk engang... Satte på varmen og gløderelet koblet inn og forbruket gikk opp til rundt 23-25A men fremdelse ikke noe vifte... Slo av alt sammen og sjekket om viften løper lett rundt og det gjør den.... Diselpumpe koblet heller ikke inn ved forsøkt på å gkøre varmer, kun glødingen.

 

Frågan er hvorfor starter ikke viften?, den skal alltid starte når man skrur på varmeren unansett om en velger kun vifte eller varme i tillegg... Er det noe sikring her som kan ha spilt meg et puss... sjekket en annen sikrig på en kabel til varmeren, den var ok...

 

Har garanti, men ikke så mye tid... har planer om nyttårhelgen ombord og uten varme er dette utelukket.... gode tipe mottas... er det en egen liten sikring for bare viften da? eller er det noen sammenheng mellom flammevakt og viften...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Påny har SveinHa en korrekt observasjon i forhold til en beskrivelse jeg var for rask med i går. Viser under funksjonsbeskrivelse av nåværende Webastovarmer. Antar at det kanskje er noe tilsvarende funksjoner for Mikunien. Funksjonsbeskrivelse viser forvarming før doseringspumpen settes igang. Som det fremgår starter sirkulasjonspunkten ganske umiddelbart, antar at dette vil tilsvare viften i varmer med luftbåren varme. Kom nettopp fra båpen. I Son er det nå 8 - 9 kuldegrader og det ble god varme i båten etter 1/2 times tid med varmeren i gang.

 

thermo90.jpg

 

 

thermo90b.jpg

Link to post

Har du isolert slangene? Mulig det gir deg de siste gradene så du slipper å investere i større... Men Baven din er jo stor så det er kanskje på grensen med 3,5 kw. Uansett, baven er jo isolert i skroget og i overbygget (?) så da skal en 3,5 kw holde lenge, men med mye slange så forsvinner jo mye bort i disse...

 

Jeg hadde en slik Mikuni i min tidligere Viksund og den startet alltid raskt og det ble fort varme. Det var vel 10 minus på det meste så det er neppe temperaturen som gjorde at du fikk problem...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Har sjekket koblingskjemaet litt og feiltrediagrammet linket til lenger opp i tråden.. med ny sikring i så ser det slik ut... Motor start=No, Check 12V supply=OK, Does fuel pump starts after 40 secuods?, vet ikke faktisk tror sikringen røk før det gikk så lang tid i går.... Det skal være 30A sikring i følge boken, men kun 25A montert... Kan vel tenkes denne skal glødes i 40 sek når det er så kaldt som nå.. Den drar rundt 25A på gløding og den fungerer..

MY30_faultfinder.gif

 

Når det gjelder viften så skal det være en 10A, 22mm glassikring montert inne i selve varmeren i følge koblingskjemat.... som nok kan være gåen... Tror jeg forsøker med en 30A hovedsikring først og lar varmerer gløde 40 sek og ser hva som hender..... blir det ikke vei i vellinga da så må varmerer ut for kontroll av motorsikring og samtidg litt rengjøring... den har jo mange hundre timers gange

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Oppstart sekvensen skal iflg. manual være slik;

 

Start og Stopp – med standard panel.

 

Sett bryteren på full effekt.

 

Grønn lysdiode tennes og glødefunksjonen starter, viften går på lav hastighet.

Etter ca 40 sekunder starter brenselpumpen, viften øker turtallet og forbrenningen starter.

Når varmeren når en temperatur på ca 70 °C, aktiviseres flammevakten og gløding opphører.

Den grønne lysdioden lyser svakere og varmeren er i normal drift.

 

Du finner en norsk manual med feilsøkingstips her: http://www.nautiskhandel.no/Bilder/FDP/MIK...%20oversikt.doc

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hei Sydvesten

 

Dette høres ut som en el. feil.

 

Batteriet blir hardt belastet ved oppstart av dieselvarmere

og feilen oppsto etter noen minuttters gløding. I kulde er batteriet ekstra utsatt. Sjekk spenningen på batteriene, og kontroller kvadratet på ledningen som går fra batteri og til varmeren. Polene bør smøres med batteripolfett osv.

 

Lykke til :flag:

Link to post

Mikunien havner nå hos Lundebåt, har tatt den ut og orker ikke mere med den. Har brukt nesten et par timer på dette og det rekker... Ringer mandag og forklarer at jeg må ha dette fikset til julen siden jeg skal på tur da.

 

Har sjekker motorsikringen og det en ok... alt funker untatt viften som ikke starter.. gløding er funnet ok, den trekker strøm, diselpumpe starter etter x antall sekunder som den skal.. så viften er nok "expired" etter bare antatt 500 timer drioftstid... Hvorfor tror jeg viften er defekt, fordi den går ikke om jeg direktekobler motoren fra et 12V batteri (hvilespenneing på 12.62V)...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ombord i så stor båt som du har Sydvesten kan det være verdt å vurdere om du skal ha to varmere. En fordel er at de kan plasseres litt forskjellige steder ombord og dermed gi kortere luftrørstrekninger. En annen er at det er større sannsynlighet for at en alltid fungerer. En tredje er at du vil få hurtig oppvarming. Selv har jeg bare en ombord, men i tillegg tilgang på 7.5 kW 220 v fra generatoren ombord - den er grei når det er litt "surt" ute.

Link to post

Jeg har vurdert å kjøpe en til ja, i allefall når jeg skal legge opp dyser in kallesjen, eventuelt legge opp til vannbåren varme i tillegg slik at jeg har vv også..men for tiden har jeg ingen varme.. :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Vifta løper lett som bare det og strømforbruket 0,1 A når jeg slå på bare viften... Det er vel ikke mere enn det som går via kontrollpanelet... Så det noe galt som ikke er rett og så lenge denne bare er halvannet år gammel så regner jeg det som en garantisak.... og det positive er at det er Lundebåt som har montert alt sammen siden dette har vært en utstillingbåt hos dem, så der bør det ikke bli noe diskusjonetema... det spennende blir om nyttårturen kommer til gå som planlagt til Jomfruland med varme som funker.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...