Jump to content

Monaco 27, erfaringer?


VO`n

Recommended Posts

Hei

 

Tittet litt på erfaringsdatabasen om Monaco 27, noe var det men ikke stort.

 

Men synes den er utrolig fin. Av de jeg har tittet på har nok invetaret på FB vært rimelig skralt tanke på sittekomfor, men bortsett fra det en fin fin båt.

 

Av de få jeg har fått sett på har de drev alle sammen, mens 30 foteren har aksel. Er det noen annen vesentlig forskjell på 27 og 30 foteren? FB er vel noe større på 30 foteren ?

 

Noen som har eller hatt denne og kan sammenligne den mot f.eks en Bayliner i samme størrelse og pris ?

Tenker da på hvordan den oppfører seg i sjøen, løsninger osv...

Link to post

Monaco 27 er etter det jeg forstår samme båt som Halco 27 men med ett annet overbygg. Mener det har vært litt rot i forbindelse med rettigheter til skrog og sånt. Halco er ihvertfall en båt med godt rykte på sjøegenskaper og har blitt brukt som skyssbåt og lignende (Halco 29). Har også hørt at ikke alle Monaco ene er like godt avstivet og forsterket med stringere som Halco, noe du kanskje bør sjekke.

Link to post

Monaco 27 er basert på skroget til Halco 26. Dvs formen til Monaco 27 ble laget fra en Halco 26 og senere forlenget en fot. Dette ble bla oppdaget ved at en feil som var på Halco 26 skroget gikk igjen på Monaco 27. Overbygget er visst nok basert på Draco 25 Flyfish.

 

Monaco 27 er mao å regne som et plagiat og ble i sin tid saksøkt av Halco. Resultatet var at de bak Monaco 27 tapte og måtte slutte produksjonen og ødelegge formene.

 

Når det er sagt så liker jeg også båtene, jeg har sett dem både med aksling og med drev, men de aller fleste er levert med drev. Monaco 30 kjenner jeg ikke til, jeg har kun sett en og det var egentlig en Monaco 27 som selger selv hadde forlenget.

 

Glemte en ting:

Mange (om ikke alle) er levert som halvfabrikat og kvaliteten på innredningen varierer derfor svært mye

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

men ingen kan vel beskylde Monaco 27 for å være en båt som kan assosieres med staten Monaco, utseendemessig da :blush:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For alt jeg vet så kan det godt være at det ble produsert 30 fotere av denne også. Det kjenner jeg ikke til, men den som du ser på bildet over er jeg rimelig sikker på er basert på 27 foteren og at den kun er forlenget i bakkant av båten. Inneplassen ser helt lik ut som på 27 foteren. Om forlengelsen er gjort i etterkant av at båten ble støpt eller om formen ble forlenget før støping kjenner jeg ikke til.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 7 år senere...

Løfter denne gamle tråden litt. Har begynt å kikke litt på Monaco 27. Har litt spørsmål angående fart/forbruk. Ser de fleste går med 160-180hk, hva slags marsjfart/forbruk har man med et slikt oppsett?

 

Og hvordan er disse båtene å "tusle" avgårde med i 7-10 knop? Blir det slitsomt mye ratting eller går der greit ?

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei alle sammen!

 

Ser at dette opprinnelig er en gammel tråd, men vil bare gi mine synspunkter på Monaco 27...

Jeg har selv en Monaco 27, å ha hatt den i flere år.. Jeg synes det er en helt fantastisk båt! Helt utrolig praktisk båt...

VI har gjort ganske mange  tiltak, og påkostet båten MYE, for å få den perfekt!

 

- Akkurat passe stor Flybridge.. (tross alt ingen yath). vi har 2 seter sofa i skai + 2 kaptein stoler i hvitt skai

- vi marsjer fint på mellom 10-14 knop(uavhengi av vær).. har en 190hk mercruiser 3.6L fra 1996 (driftsikker)med Bravo 2  Drev

vi har også ettermontert større hydrauliske flaps bak, for lettere å få den i plan...

 

- båten er pusset opp fra bunn til tå, både inne og ute. (ny lakkert, nytt skrogtrekk, ny eik, osv

 

og som tidligere beskrevet, er mange av de båtene forskjellige inni.. Vi har laget en genial løsning i vår, med 2meter lengde på sofa på hver side(2 ekstra sengeplasser på kvelden..)  og flyttbart bord i midten.. 

Fliselagt bad med mosaikkfliser gulv og vegger :smiley:

Ny pentry med innfelt gasskomfyr!

Ny dørk inne og ute

osv osv osv...

 

kunne fortsatt til det uendelige, men poenget er: vi hadde ALDRI kostet på båten over 100,000kr, vis ikke båten er god i utgansgpunktet!

 

Det beste med båten er Sjø-egenskapene, den flår unna det meste drittvær, stødig! Er det skikkelig dritt, sitter vi bare inne å kjører.. 

Vil absolutt anbefale Monaco 27! :thumbsup:

Link to post

Med styreposisjonen såpass langt bak i kabinen, blir ikke oversikten litt dårlig?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

svar til sleipner 93

 

Jeg syns ikke det er mye ratting på vår, og vi har drev.. Jeg syns den er mest behagelig å kjøre, i pusle fart.. i fint vær, er det ikke hvor fort man kommer frem som er viktig.. men hvor lang tid du brukte! :yesnod: Vi har som regel marsjfart på ca 10-12 knop, og maksfart på 20-24 knop.. Jeg digger å ha Drev! veldig enkel å manøvrere.. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...