Sjarkens venn Startet 14.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2007 (redigert) HJELP MEG!! Morn dere hyggelige båtfolk! Jeg har lyst til å kjøpe denne båten, en skorgenes 1979 mod med alu overbygg og dekk, sabb 30 hester. Er dette noen god båt og satse på, da jeg vil begynne å fiske med ungdomskvote? Er det noen som HAR en slik båt og vet noe om den? Dvs. sjøegenskaper, ulemper og slikt Og transport fra Meløy kommune til Tromsø, noen som vet noe om hvordan man kan gjøre det???? Ønsker meninger og svar! Mvh Eirik Redigert 15.Desember.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 15.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2007 Jeg kan ikke så mye om skorgenes sjarker, så det skal jeg ikke si noe om. Hvilket fiske er det du skal drive med? For meg så det ut som om det var litt lite dekkplass, derfor tror jeg ikke den er så god til teinefiske for eksempel, ettersom du kanskje ikke får plass til alle teinene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 15.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2007 Jeg hadde tenkt å fiske med garn og line! Tror du det skal gå bra eller? Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 15.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2007 Er det garnbinge under/bak mesan masta? Hvis ikke så ville ikke jeg ha brukt den til fiske. Det ser ut som det er lite plass til å oppbevare fangst og utstyr. Men selve båten så grei ut den, med tanke på sjødyktighet ol... Sitér dette innlegget Link to post
alnorbåt Svart 15.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2007 Hei. Motoren er det ingenting å si på,dette er kvalitetsmotorer og 30 hk er jo den største sabb har laget av denne typen.Har selv hatt en slik noen år.Når det gjelder plass,syntes også jeg det var noe lite plass for å holde på med garn og liner,selve skorgenes kan jeg dessverre ikke si noe om,jeg personlig har ikke noe til overs for klinka båter,ville mye før hatt en kravellbygget,men det var en personlig mening,uansett lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 15.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2007 Er enig i at motoren er noe å stole på. Faren min hadde samme motor i sin 26 fots bredbygde tresjark når han var fisker. Han hadde den i over 20 år før han byttet den ut siden den hadde gått så mye... Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 15.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2007 Litt lite plass er det ja, men så er det jo ikke mye garn og line det er snakk om.... Dessuten vil jeg ha en båt som kan brukes til fiskeri og turer Kanskje det er mulighet for å lage en garnbinge i båten, har mange nevenyttigefolk rundt meg! Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 det ser jo ut som en grei båt dette,trenger du noe mere plass ??? det er jo kjent for å vere en god båt dette. løp og kjøp Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Hei hpb70! Høres ut som at du vet noe om skorgenes sjarker? Vi har tenkt til å kjøpe den JA! MEN, vi må gå den hjem fra Meløy Kommune til Tromsø er det mulig å gjennomføre? Tror du det er mulig ( i sommerhalvåret altså) eller burde vi få den fraktet næremere? Eventuelt har du peiling på noen transpotmuligheter? Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Hei hpb70! Høres ut som at du vet noe om skorgenes sjarker? Vi har tenkt til å kjøpe den JA! MEN, vi må gå den hjem fra Meløy Kommune til Tromsø er det mulig å gjennomføre? Tror du det er mulig ( i sommerhalvåret altså) eller burde vi få den fraktet næremere? Eventuelt har du peiling på noen transpotmuligheter? Selvfølgelig er det mulig å gå denne fra Meløy til Tromsø. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 dette blir sikkert en fin helgetur,hvist du får været på din side,ellers kan den jo fraktes med hurtigruten eller nor cargo Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 (redigert) Takk for svarene gimi og hbp70! Hadde lyst til å gå den hjem, har regnet ut at det tar ca. 1 uke med 7 knops fart. Hvis værgudene slår seg vrange og jeg må frakte den med hurtigruten eller NOR-CARGO, hvor dyrt blir det ?? Noen som vet sånn ca? Redigert 16.Desember.2007 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Denne går du hjem med selv! Sabb motoren kan man stole på. Ta med endel verktøy, dieselfiltrer å slikt i tilfelle. Ellers synes jeg dette så ut til å være en grei båt.. Kanskje litt liten plass som folk sier men visst du ikke skal fiske så ekstremt mye så holder det vel? Ellers, kan du forklare meg litt nærmere hva Ungomskvote er og hvordan det fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Ungdomskvote er en kvote man kan fiske med fra man er 12 år - 18år, du kan fiske ca. 2 tonn med fisk fra en bestemt dato. (husker ikke nøyaktig) Du kan fiske med: håndsnøre, stang, 1 juksamaskin, eller dorg, 210 meter med garn, line med 300 kroker inntil 20 teiner eller ruser. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Og dette har man lov til å selge?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Til fiskemottak ja. Lykke til med tresjarken din! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Tøft, kanskje dette er noe jeg burde gjøre?? Er det noen som vet fra hvilken dato til hvilken man kan gjøre dette? Evt hvor det står litt mer om ungdomskvote? Jeg lurer også på hvor jeg søker om å få ungdomskvote? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Spennede. Høres jo ut som en drømmejobb, i stede for å stå i butikker og henge som mange andre på din alder gjør. Vet ikke hvor gammel du er men regner med du er mellom 12 og 18 Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Eg er 14 i mai måned Jeg vil heller være på havet enn i butikken! Må bare skaffe båten først! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Er det noe krav til utstyr eller lignende for denne kvoten? Tror dette kan være noe for meg også! Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Ørjan jeg skal prøve å lete etter datoene! Da blir vi kanskje to som fisker med ungdomskvote! Veldig flott båt du har skaffet deg! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Jeg blir så glad når det er flere unge engasjerte folk Ikke at jeg er så veldig mye eldre selv.. Lykke til Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Hei igjen Ørjan! leter fortsatt etter datoene her hjemme... Jeg sendte til deg hva slags utstyr man kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Hvor sendte du det? Jeg har ikke motatt noe?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Jeg sendte det som et av de første svarene til deg! sjekk på side 1 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.