Jump to content

usaimport

tommin

Recommended Posts

Har vurdert å bestille en autopilot i usa. den koster ca 1150 dollar. Kan noen fortelle meg hva den ca vil koste meg i norske kr. inkludert alle avgifter. frakt, mva osv. tror ikke det er toll på slikt? på forhånd takk. :cheers:  Vil vite hva jeg må betale når den ligger i postkassa

Det er ikke toll, men 24% mva kommer i tillegg på innkjøpspris og frakt. Det må gå frem av pakkseddel/faktura at frakten er inkludert i prisen, ellers blir det tillegg.

1150 USD * ca. 7NOK/USD = 8050 NOK

Frakten avhenger naturligvis av vekt/volum og fremsendingstid og kalkuleres av butikken du handler i. Vi setter frakten skjønnsmessig til 1000,- kr og totalen blir da: (8050 + 1000) *1,24 = 11222 kr.

Ta en titt på www.magnum.no for billig flyfrakt.

GeirKS

• 2 uker senere...

Holder på med å kjøpe varer fra US.

Hva er beste måte for frakt ??

Bestille sending fra selger eller via  www.magnum.no.

Sender selger dette som "brev" eller fortolles det hos posten ??

Det er snakk om varer med vekt under 1 kg. fra forskjellige selgere.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Holder på med å kjøpe varer fra US.

Hva er beste måte for frakt ??

Bestille sending fra selger eller via  www.magnum.no.

Sender selger dette som "brev" eller fortolles det hos posten ??

Det er snakk om varer med vekt under 1 kg. fra forskjellige selgere.....

Det fortolles hos Posten uansett, hvis vareverdien er over 250 kroner. Noen avsendere krysser av for "gift" (gave), og da er beløpsgrensen høyere, 800,- tror jeg.

Ofte er innenlads frakt i USA inkludert i prisen (dette er uansett ganske billig sammenlignet med Posten i Norge). Som ellers må du sammenligne priser for å finne ut hva som er billigst.

GeirKS

Har også fundert litt på å handle fra USA over nettet. Har så langt bare kjøpt noe småtteri på Ebay som har ligget under grensa for moms. Disse småtingene har kommet rett i postkassa.

Hvordan foregår dette i praksis ved kjøp at større og dyrere ting?

Småting ???

Har du fått krav fra posten om moms/toll/gebyrer. ???

Hvilke varer ???

Hva har avsender krevd i frakt ?? osv.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Har også fundert litt på å handle fra USA over nettet. Har så langt bare kjøpt noe småtteri på Ebay som har ligget under grensa for moms. Disse småtingene har kommet rett i postkassa.

Hvordan foregår dette i praksis ved kjøp at større og dyrere ting?

Før Posten fortoller for deg (mot gebyr selvsagt), må du registrere deg. I alle fall måtte jeg det. Det kom en lapp i postkassen som forklarte hva man måtte gjøre (sende en e-post).

Selv har jeg vært utsatt for mye tull med fortolling når jeg har brukt spesielt DHL, men også andre. Utrolig at firmaene som lever av å levere pakker ikke har et mer strømlinjeformet system, selv om dette har vært som privatkunde.

Akkurat nå er en pakke som jeg venter på fra ParcelForce på vidvanke. Den dukker vel opp etterhvert...

GeirKS

Ved import av varer som sendes med posten får du normalt en forespørsel fra posten (en blankett i posten) om du vil at de skal ta fortollingen eller om du vil gjøre det selv. Dersom du sender/fakser/ringer tilbake til posten så gjør de det for deg, og sender forsendelsen ut til deg i oppkrav hvor oppkravsummen er toll+moms+tollbehandlingsgebyr. Når du sender inn denne meldingen til posten er det samtidig mulig å krysse av for at du vil at de skal foreta all fortolling for deg i framtiden uten å sende ut forespørsel på forhånd, da går alle framtidige fortollinger et par dager reaskere.

Du kan også ta deg av fortollinga selv, men da må du ta med fakturaen til tollvesenet og betale tollgebyret etc. til dem og så legger du frem kviteringa for betalt toll for posten for å få ut pakken.

Omtrent slik forstod jeg det da jeg drev og importerte noen bowlingutstyr for noen år siden, for å gjøre det enkelt så lot jeg posten ta seg av fortollinga, selv om du ved små beløp kan spare noen få kroner ved å gjøre dette selv.

Hva med å bruke kurer, kan dette være et regningssvarende alternativ til Posten? Her finns det mange såkalte dør til dør alternativer. Bruker kun disse selskapene i jobbsammenheng, men vet i grunnen ikke hvordan dette fungerer privat, prismessig.  Ellers ordner de alt med papirer og fortolling etc.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Småting ???

Har du fått krav fra posten om moms/toll/gebyrer. ???

Hvilke varer ???

Hva har avsender krevd i frakt ?? osv.

Nei det har ikke vært noen moms på disse tingene. Det jeg har kjøpt på ebay har vært oppladbare li-ion batterier til digitalt kamera og til DV kamera. Slike ting er nesten gratis på ebay i forhold til i Norge.

Frakt legges automatisk på den summen man betaler via paypal, og er oppgitt på ebay

Eksempel:

Item Price          : $ 9.99

Shipping & Handling : $ 5.95

Insurance           : $ 0.00

Tax                 : $ 0.00

Total Price         : $15.94

Dyr frakt ifht prisen på varen, men alikevel lønnsomt  :smiley:

Det er helt sikkert ikke lov, men det er der jo så mye der ikke er: En bekendt til meg handler en del verktøy på Ebay (har alldrig vert på siden selv) og han får avsender til å skrive at innholdet av pakken ikke innholder verdi for over 25 dollar. Da slipper han vistnok en del avgifter. Jeg skal høre med ham på mandag, og gi' en tilbakemelding.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...