Jump to content

Skikkelig varme på vinterturer.

Lazy days 2

Recommended Posts

Jeg skal nå ha skikkelig varme i båten. Har nå en Wallas 1800 samt en Plastimo gassovn.

Sistnevnte varmer bra, men den ønsker jeg ikke å bruke som hovedskilde til varme.

Wallasen varmer dårlig. Ja den holder kansje til litt kalde sommerkvelder men ikke til vinternetter.

Var i dag og så på Eberpacher D4/D5

Selgeren anbefalte ikke D5 en da den ville brenne med for lav temp med fare for tilsoting av kammer. Stemmer dette?

I tilfelle kan jeg jo lufte godt. Det viktigste er å ha nok varme til kalde dager/netter. Og til hurtig oppvarming.

En test gjenngitt her på forumet kåret D4 til best på varmeeffekt. (I denne størrelsen D5 var ikke med)

Den var noe dårligere på strømforbruk og støy.

Min Wallas er nesten lydløs. Det stod ikke hvor mye de støyet i db?

Andre varmere som kan være aktuelle.

Båten er 33 fots seilbåt.

Jeg hadde en Wallas 2300 i min Nord West som vi ikke var direkte fornøyd med. Vi bruker båten hele året og vil ha det varmt og godt ombord. I sommer monterte vi inn en ny Webasto på 3.5 kw og det ble andre "boller". Det er skjelden den går på fullt. Selv nå vintertid må vi sette ned styrken slik at det holder seg rundt 23 grader ombord. Ikke støyer den heller. Den leveres med ekshospotte slik at den demper støyen mot nabobåten.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Eberspächer D5LC kan gi max 5000 W og Eberspächer D4 gir max 4000 W. D5LC bruker vesentlig mer strøm enn D4 til bl.a. drift av vifta på max kapasitet. Jeg hadde i en tidligere båt D5LA og var fornøyd med den hvor jeg bl.a. fikk varme til fremre kabin. Luftbåren varme kan tape relativt mye varmeeffekt fra selve brenneren og til dysene dersom rørene foløper uisolerte. Dersom det er vanskelig å etterisolere rørene vil jeg utvilsomt satse på D5LC. Jeg registrerte ikke mye tilsoting. Det er enkelte teknikker som i tillegg hindrer tilsoting, hvorav det anbefales at den kjøres på parafin noen ganger i året, i tillegg til at det også anbefales at den startes opp og går minst en halvtime per måned. Du finner bruktbart utvalg av varmere bl.a. på sidene til http://www.seatronic.no/

Og jeg er en ekte Wallas tilhenger. Vi har selv en 3200, og den varmer utrolig godt. Den lusker og går på halv effekt, og da er den knapt hørbar. Ikke før nettene blir kalde utpå høsten har vi behov for å kjøre på full effekt. Nå gir jo en 3200 dobbelt så mye varme som en 1800, så jeg forstår at den blir snau.

Nå bor absolutt ikke vi i båten om vinteren, men jeg tilbringer alikevel mye tid ombord og da får jeg god varme selv om det er bikkjekaldt ute. Startet opp idag også, med minus 10 grader ute.

Ben Sin

Når jeg nå skal ta denne jobben legger jeg heller i noen ekstra lapper så jeg er sikret nok varme.

Men strømforbruk betyr jo noe uten at jeg synes det er så stort forhold mellom disse. Drifsikkerhet betyr mye.

Vet det er noen tilhengere av vannbåren varme. Hvordan virker det? Hvem selger disse?

Det bør vel rekke 4kW i en 33 fot seilbåt vil jeg tro... jeg har 3,5 kW i min 39 fot og med uisolerte slanger er det i knappeste laget..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En kjenning har d4 på en trang 38-foter (langsmal seilbåt). Han er kjempefornøyd. D5 er overkill. D4 bruker veldig lite strøm.

Jeg har selv vannbåren varme. Kjempefornøyd, men tror luftvarme er bra nok for en 33-foter. "Amalia 36" har en kjempefin hjemmeside med beskrivelse av en slik installasjon.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Vannboren varme og luftbåren varme fungerer på flere områder ganske likt. Jeg er ikke helt sikker på kostnadene, men det kan være at vannbåren varme er noe mer kostnadskrevende å montere. Vannbåren varme fungerer i prinsippet slik at dieselvarmeren varmer opp en væske (frostvæske) som en eller flere sirkulasjonspumpe( r) sirkulerer i et lukket slangesystem runt omkring å båten. På områder hvor man vil ha varme som i forpigg, bad/toilett, cabin, utedekk, FB o.a. kobles en varmeveksler til slangesystemet. Varmeveksleren består av en vifte som fører luft gjennom et sprinkelsystem den varme frostvæsken passerer og som varmes opp av dette sprinkelsystemet. En fordel med vannbåren varme er at varmekapasiteten i relativt liten grad påvirkes av trange monteringsforhold. For hvert 90 graders bend man har på luftekanaler øker motstanden for frembringing av luft. Tilsvarende begrensning ved buer på slangesystemet til vannbåren varme er liten. Jeg har hatt begge typer systemer. Nå har jeg vannbåren varme med varmer på 9 kW og er svært godt fornøyd med dette. Men du må nok være forberedt på at det tar tid både å planlegge og å montere vannbåren varme. Seatronic i Moss har det meste av utstyret som trengs for begge type varmesystem.

Jeg har en D4 i min 33 fots motorbåd. Nu har det ikke været RIGTIG koldt endnu (kun ned til lige under frysepunktet) men hidtil har den fungeret fint. Det tager en times tid for hele båden at blive varm (20 grader) hvis den har udetemperaturen har været omkring frysepunktet. Herefter må jeg skrue ned på termostaten for at det ikke skal blive sauna...

Jeg tror som andre her, at det er en god ide at "motionere" varmeren med jævne mellemrum. Strøm og dieselforbug er nærmest ikke-eksisterende.

Andy

Jeg prekær varmt for vannbåren! :santcheer1:

Ikke tvil etter å ha hatt både Wallas, Termic, Eber luft og Eber/Hydronic Vannbåren.

Har selv en D5W i "Amalie" som er 36 fot Bavaria.

Vannbåren varme

Fordelene er mange, men først og fremst tørr fin varme :santcheers:

Har en 30 foter som har store rom som skal varmes opp ,båten er ikke isolert . Hadde en 4kw volvo ,men syntes det blei smått om vinteren . Satt inn en 5kw Webasto i høst , nå er det t-sjorte tempratur her og - 6 ute . Den går ikke lenge på fult før jeg setter den ned , men da er det på grensa når det er - 8 , 10 grader ute . Er kjempe fornøyd jeg ,og enda bedre blei det etter litt isolering av slanger . Bedre å kjøpe for stor varmer ,mener nå jeg da .Så for jeg håpe det er lenge til den soter ned .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kan bare slutte meg til Tine III sin oppsummering. Installerte en 5 kw Webasto høsten 2005. Etter den tid har varme vært et ikke tema ombord. Webastoen fungerer meget godt. I tillegg har jeg 10 kw defroster som blåser når motoren går. Elektriske ovner i tillegg ved behov og landligge. Har også en pod som brukes til å holde lunken på uteplassen på kjølige kvelder. Det fine med poden er at den ikke bruker strøm, og ikke soter.

Da jeg kjøpte meg varmer i fjor så sto valget mellom Eber D2 og D4. Jeg hadde også hørt om nedsotingsproblemene og spurte forhandleren om dette. Svaret var at dete gjaldt eldre modeller, nyere modeller har så avansert elektronikk at dette ikke er noe problem. De går rent på minste effektrinn. Denne forhandleren skal være en av de med mest ekpertise på dieselvarmere i Norge. Dette er ikke en boksepusher men et verksted som også er et av tre Bosch Diesel Center i Norge.

Endte derfor opp med en D4 i min 21 fots båt og er kjempefornøyd med den. Var i båten for å ta ut batteriet i helgen. Fyrte opp dieselvarmeren i -12 grader og etter noen minutter var det 24 grader i kabinen. Godt med en stor varmer, spesiellt når et tykt islag skal tines av rutene.

En som bor i båten hele året , han har en 5kw Webasto .Den blei satt inn høsten for et år siden ,iår måtte den inn til service pga nedsoting . Han hadde problemer med å få det på garanti ,da han hadde montert den selv og ikke justert co2 ( trur det var det han sa ) på varmeren etter innstalasjonen. Gikk vel iorden til slutt , men hvem er det som justerer det når dem ikke gjør det på verksted her iby'n en gang etter motering .Dem har ikke noe innstrument å måle med hørtes det ut som . Denne har gått 24 timer i døgnet fra tidlig høst til utpå våren ,men håper den tåler å bli brukt . Dem skal vel tåle å gå på lav efekt ? Hørt det er lurt å speede den opp på fult , sånn ca 10 minutter før du slår den av og at det er lurt å kjøre en 5 liter's kanne med lampeolje på våren .Men for min del bruker jeg den stort sett 7 dager i uka og den går stort sett på lav efekt ( når jeg har landstrøm ) , ikke har jeg målt / justert co2 utslippet heller .Så da er det jo bare å håpe at den funker i mange år . Noen andre som har hørt at garantien bortfaller hvis du ikke har fått godkjent servicemann til å justere å skrive under på kortet ? Tipper at dem fleste monterer varmeren selv , værtfall da jeg hørte hva verksted i by'n skulle ha .

Tine III :santa:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg tror det står mellom Eberspacher eller Webasto på ca. 5kw. På strømfforbruk ser det ut til at det skiller 10 w i forbruket, så det tror jeg ikke har så stor betydning for valget. Webasto brukes i omtrent alt som er av Lastebiler/ trailere er jeg blitt fortalt. Kansj d er ett kvalitetstegn. (Vannbåren da)

Eberspacher har mye grei styring og ekstrautsyr på pluss siden.

Vannbåren tror jeg ikke jeg gidder begynne med, virker som mye arbeid.

Ser at mange mener det bør holde med 4 kw men hvis det tar en time å varme opp båten til 20- 23 + ved -1 så går jeg heller opp til 5 kw.

Wallas 1800 som jeg har, Bruker jeg til å varme opp under kalesjen ute. Da kan vi sitte ute litt lengre på kalde kvelder.

Det finnes bare en ting som er best av alt. Refleks ovner.

Men husk at den må monteres lavt, hvis man ikke har vifte til å fordele varmen!

Var i en 36 fots stålbåt hvor den var montert oppe i salongen. Der var det 30 grader, :cool: men i lugarene og toalett nede var det maks. 5 grader. :headbang:

• 2 uker senere...

En måte å gjøre det på er å la gjennomføringen gå gjennom mannelokket. Dersom du ikke har slikt lokk har du to muligheter: Enten å borre gjennom toppen av tanken (spon legge seg i bunnen av tanken og i verste fall fjernes i dieselfilteret), eller å koble seg inn med en T-forgrening på tilførsel av diesel til motoren. Jeg vil anbefale separat tilførselsrør til varmeren. Dette røret skal helst være noe høyere i forhold til bunnen enn tilførselsrøret til motoren, slik at varmeren ikke har mulighet til å trekke så mye diesel at det blir for lite til start av motor.

Jeg må sikkert ha ekstern tank da jeg får minst 4 meter brenselslang fra brener til diseltank. Og med 1 meterers stigning. Vurderer ca 30 liters tank. Denne blir da montert i samme rom som brenner men adskilt, går det greit.

Hvem leverer tanker til dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...