GeirT Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 OK....fikk ett ca pris på ett Monitor, för 3-4år sedan skulle gå på 40-45'SEK Ja, vindror er dyre greier. Hydrovane er det lang leveringstid og høye priser på også. Seil ned til Nordborg på Als og hent det i ferien, så sparer du noen kroner. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 avvakter dine tester först GeirT ....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 satt o kika på Monitors sida Goa båter desse Valianter !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Du kan jo også ta en IM til din landsmann joshua (høyere opp i denne tråden). Han har jo Aries på en båt i din str. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 har nesten bestemt mig för ett Monitor.....men er alltid vaken för nye 'input'........ denne har du sikkert sett förrut http://www.dromresan.com/utrustning/utrustning2001.shtml en av väldigt få jämförelser jag sett med 33 svar ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Raymond I Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Har selv et Sailomat vindror som vi har hatt flere turer til Shetland med, nonstop-seilas til Lofoten i 2005 og ett års langtur til Karibien med. Vindroret har fungert helt fantastisk i alt fra nesten vindstille over atlanteren, og til i storm fra Lerwick til Ålesund. For seilas i fjorder langs norske-kysten mener jeg at et vindror er mer eller mindre bortkastet å investere i. Man trenger litt plass for å justere inn roret, og kursen en holder blir oftest ikke så snorrett som med en autopilot. Men har en planer om lengre havseilaser, er et vindror et "must". Autopilot er vel og bra, men hva gjør du når den svikter??? Vi traff utrolig mange båter som fikk problemer med autopiloten når vi var på langtur. Måtte selv investere i ny elektronikk til Raymarine-piloten. Den sviktet selvsagt idet vi startet seilasen fra Grand Canari til Karibien, og vi måtte seile hele turen med vindroret. Og når det er en uke eller to til land, DA er det for sent å angre seg. Som sagt er vi strålende fornøyd med Sailomaten vår, men tror ikke type vindror er det største problemet. Vi har truffet mange langtur-seilere med Sailomat, Vindpilot, Hydrovane, Aries, Monitor og også flere med egen-konstruerte vindror, og stort sett er alle svær fornøyd med vindrorene sine. De fleste rorene har små fordeler og bakdeler. Det viktigste er nok å lære seg å bruke roret, stelle og overhale det og ha tro på at det fungerer. Flere av Vindrorene kan monteres off-center, men da må servo-roret skiftes til et lengre ror. Alle vi snakket med som hadde slik montering var godt fornøyd, og kunne dermed bruke badeplattformen på en fornuftig måte. Vi er i allefall enige om at vindroret er trolig det siste av utstyret ombord som blir demontert. S/Y HELMAX www.syhelmax.no Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Som sagt er vi strålende fornøyd med Sailomaten vår, men tror ikke type vindror er det største problemet. Vi har truffet mange langtur-seilere med Sailomat, Vindpilot, Hydrovane, Aries, Monitor og også flere med egen-konstruerte vindror, og stort sett er alle svær fornøyd med vindrorene sine. De fleste rorene har små fordeler og bakdeler. Det viktigste er nok å lære seg å bruke roret, stelle og overhale det og ha tro på at det fungerer.Takk for fint innlegg. Og det bekrefter inntrykket jeg også sitter med etter å ha lest diverse forum og reisebrev/bøker fra andre langtur seilere.Alle priser de vindroret "opp i skyene" som et uvurderlig medlem av mannskapet. Det blir som rytmeboksen for en musiker. "Roland" som alltid holder takten, blir ikke trøtt, er alltid edru og skal aldri ha betaling. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
joshua Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 For seilas i fjorder langs norske-kysten mener jeg at et vindror er mer eller mindre bortkastet å investere i. Man trenger litt plass for å justere inn roret, og kursen en holder blir oftest ikke så snorrett som med en autopilot. S/Y HELMAX www.syhelmax.no Håller inte med om att det är bortkastat. Vid segling i somras från Egersund till Skudesnäs styrde mitt Aries rakare kurs än min kompis autopilot. Pendlade kanske 5 grader åt varje håll. Hans båt är ca 10 fot längre och det var en kraftig hydraulisk pilot. Ca 12 m/s och slör med tillhörade sjö på låringen gjorde att autopiloten inte hängde med lika bra. Så även vid kustsegling är det ett fantastiskt hjälpmedel. Hade tidigare ett Monitor som fungerade utmärkt och var lättare att fälla ner och upp än Aries. Dessutom behöver man serva Aries lagringar med jämna mellanrum för att de inte ska få för stor friktion. Det behövde jag aldrig göra med Monitor. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond I Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Håller inte med om att det är bortkastat. Vid segling i somras från Egersund till Skudesnäs styrde mitt Aries rakare kurs än min kompis autopilot. Pendlade kanske 5 grader åt varje håll. Hans båt är ca 10 fot längre och det var en kraftig hydraulisk pilot. Ca 12 m/s och slör med tillhörade sjö på låringen gjorde att autopiloten inte hängde med lika bra. Så även vid kustsegling är det ett fantastiskt hjälpmedel. Har selv og seilt mye langs fjorder og kysten med vindroret, og det fungerer helt topp. Men når man seiler langs land får man ofte større eller mindre endringer på vindretningen, og da er nok en autopilot å foretrekke. Det er klart en kan bruke vindroret langs land, men det er for seilas i rom sjø at det virkelig kommer til sin rett. Og når herligheten koster`+/- 40 lapper, så bør en ha planer om en lengre tur i overskuelig fremtid. En annen hovedgrunn for å velge vindror er selfølgelig strømforbruk. En autopilot trekker ganske mye strøm, mens vindroret jobber helt mekanisk. Er man i tvil, tror jeg ikke det er det værste man kan investere i. Skulle man bestemme seg for å selge, så står det kø av langturseilere som ønsker å kjøpe brukte vindror. S/Y HELMAX Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Når vindroret er montert kan ikke badeplattformen brukes til annet enn å lagre fendre mm. Evt. fortøyning må gjøres med siden til eller med baugen inn.Men vi kommer bare til å benytte vindroret ved lengre havkryssninger eller kyst etapper og da trengs ikke badeplattformen. Geir kolla her Geir.....her er en som fått til både badeplattform o vindror... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 kolla her Geir.....her er en som fått til både badeplattform o vindror... Ja, det så bra ut. men min Bavaria har integrert badeplattform og åpen hekk og da monteres de fire festearmene som vist på bildet her. Vi kan stige ned på sidene, men plassen blir veldig begrenset. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
bjorngb Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Kanskje det finnes en modell som ikke trenger monteres helt loddrett og offsenter. Kanskje du da har mulighet til å monetere den på en av sidene - f.eks over dusj og strøm. Den som Dunga viser til ser ut som ikke trenger så mye plass i toppen. Redigert 22.Desember.2007 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Kanskje det finnes en modell som ikke trenger monteres helt loddrett og offsenter. Kanskje du da har mulighet til å monetere den på en av sidene - f.eks over dusj og strøm. Den som Dunga viser til ser ut som ikke trenger så mye plass i toppen. Det finnes flere typer med enklere fester, som for badeplattformens del kunne vært montert off senter. Det er imidlertid 2 problemer med disse. 1. Når du ligger på skapt kyss i noe sjø på motsatt side av hvor roret er plassert, kan paddelror komme opp av sjøen og forårsake at båten girer noe infernalsk og mister styringen. 2. Ingen av de med enkle montasjemuligheter er sikret mot bad-weather-fenomenet. Alle servoror - bortsett fra Aries risikerer å bli slått ut av sjøen ved uheldig retning/høyde på sjøen. Resultatet blir som ovenfor. Kombinasjonen av disse blir enda verre. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Douro Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 her er en som fått til både badeplattform o vindror... Monitor er av en slik kvalitet og utforming (konstruert som et rammeverk av solide, syrefaste rør), at den greit kan anvendes som en slags "badeleider". Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Det vindroret som tar desidert minst plass på hekken, er Cap Horn. Dette er ikke så kjent her i Skandinavia, og er ikke nevnt i opplistingen til Gunga Din ovenfor. Cap Horn er imidlertid meget populært i seilnasjonen Frankrike, og er høyt skattet for sin geniale og enkle konstruksjon. Cap Horn vindroret har vist sin soliditet og pålitelighet gjennom svært mange jordomseilinger. En norsk Kaskelot har montert et slikt ror, og eieren har skrevet mye om det på sin blogg. Ulempen med Cap Horn er at selve hovedkonstruksjonen (et tykt syrefast rør) ikke enkelt kan demonteres, og at dette røret må monteres inn i et stort hull som må bores gjennom skroget akterut. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Flere av Vindrorene kan monteres off-center, men da må servo-roret skiftes til et lengre ror. Alle vi snakket med som hadde slik montering var godt fornøyd, og kunne dermed bruke badeplattformen på en fornuftig måte. De fleste produsentene anbefaler at roret monteres i senter, selv om enkelte sier at det KAN monteres off-center. Hvis det blir et problem med integrerte badeplatformer ville jeg heller montert en ekstra badestige off-center, enn å flytte vindroret til siden. Det vil også være mulig å enten forlenge festearmene til vindroret så det blir plass på innsiden til badestige/-platform. Eller eventuelt bygge ny platform med plass til vindroret på innsiden. Windpilot har f.eks. flere alternative festebraketter som gjør at det kan tilpasses de underligste skrogformer og avstander til hekken. Det eneste et vindror har problemer med er en jolle i daviter på hekken. Selv om det fysisk er plass, vil den lage så mye turbulens at styringen blir for dårlig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 legger in ett par linker til denne tråden http://cruisingresources.com/Sheet-to-Tiller_Steering http://cruisersforum.com/forums/f52/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Douro Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Gør-det-selv vindror Vindror til de sejlere, som ikke altid gider stå til rors, men gerne selv vil forbedre deres båd. I en tid, hvor selv mindre sejlbåde bliver forsynet med elektroniske selvstyrer eller autopiloter, som det nu mere kaldes, er det næsten befriende at se et nyt og totalt uelektronisk vindror, som kan holde båden på ret kurs i forhold til vinden i dagevis uden brug af el. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Ja, det så bra ut. men min Bavaria har integrert badeplattform og åpen hekk og da monteres de fire festearmene somvist på bildet her. Vi kan stige ned på sidene, men plassen blir veldig begrenset. Geir Hej GeirT har du sett denne lösningen på ett Monitor....kansje noe du kunne fått anpasset til Aires.... http://www.selfsteer.com/boats/view.php?boatTypeID=2462 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Nå har jeg fått vindroret i hus. Er meget imponert av kvaliteten og gleder meg veldig til å få det montert og testet. Her er ett par bilder: Fikk ikke plass til å montere vind-fanen, men den skal sitte i den sorte bøylen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
glad Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Hei! Har du fått montert vindrorer og hva er erfaringene med det? Blir det kun brukt på lengre seilaser, eller er det greit og enkelt nok til å brukes på helgeturen også? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 (redigert) For å kunne fungere med vinden er aktenfra, må det blåse frisk bris eller mer. Ellers styrer det veldig bra. Vi bruker roret bare på lengre overfarter. Autopiloten vår er en ST4000+ som egentlig ikke jobber bra i stor sjø og den trekker mye strøm. Vi setter pris på å kunne benytte badeplattformen og ha god plass der når vi er langs kysten. Vi bruker som oftest manuell styring eller autopiloten langs kysten. Geir Se videoen der vindroret jobber. Tur hjem fra Skagen i 2008. Redigert 10.Juli.2010 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirKS Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 For å kunne fungere med vinden er aktenfra, må det blåse frisk bris eller mer. Ellers styrer det veldig bra. Nå kjenner jeg ikke GeirTs Bavaria, men en mer tradisjonell båt som er mer retningsstabil vil nok fungere bedre med vindror. Jeg hadde et Windpilot Pacific Plus (det er forresten til salgs) på Boström 37 og det styrte båten under alle forhold. På platt lens burde det helst blåse litt mer enn drivføre. Et triks er å feste en stor lus (2x30cm) av spinnakerduk øverst i vindfløya for ekstra følsomhet på medvind. På Windpilot (kjenner ikke Aries) tiltes vindfløyen opp/ned for å øke/minske følsomheten i vindfløya. For hva det er verdt så var det montert slightly off-center (20cm til BB) av praktiske årsaker. Det er null problem. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Vi har også en bavaria (36), så egenskapene vil nok vær tilnærmet Geir sine. Saken er at vi per dags dato ikke har en tilfredsstillende selvstyringsløsning for shorthand-seilaser eller soloseilaser. Vi har en Raymarine ST4000 ratt-autopilot (som fungerer overraskende bra med tanke på størrelsen og enkelheten), men dette holder ikke egentlig. Så vi har to muligheter: - kjøpe et vindror - Oppgradere til kraftigere autopilot med vind-"føler". Evt. med rategyro etc. Hva tror dere blir billigst? Hva tror dere er den beste løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.