Krimart Startet 21.Desember.2007 Del på Facebook Startet 21.Desember.2007 Hei, husker at jeg leste denne artikkelen i sommer: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.2987835 Den er sikkert kommentert øtrten ganger her, men klarte ikke å finne noe ved søk, så: Sitat (utsnitt): Redningsselskapets nye skøyte, ”Sundt Flyer” i Skjærhalden, måtte tirsdag ut å redde en far og to barn fra en 22 fots seilbåt med rorhavari mens båten drev mot Trestengrunene på Østfoldkysten, forteller Johnsen. - Å gå ut på kulingvarsel med en så liten båt er uforsvarlig. Skipper og redningsmann Pål Bustgaard på RS ”Sundt Flyer” er skremt av at folk ikke gidder å lytte til værmeldingene. De har sikkert rett i at den generelle trenden er at flere "gir blaffen i værmeldingene" og at flere går ut selv om det er meldt dårlig vær. Jeg er også selvsagt klar over at det er mye uvettig båtbruk i Norge, spesielt i mindre motordrevne farkoster, OG at alt for mange som ikke har peiling havner i situasjoner de burde ha forutsett, og tror at å tilkalle redningsskøyta er omtrent ekvivalent med å ringe Falken når bilen har startproblemer på hytta. Men eksempelet i artikkelen var da svært dårlig. Rorhavari kan man jo ikke forutsi, og burde jo kunne kvalifisere til å be om assistanse!!??? Mange synes at en frisk seilas i kuling er en av gledene ved seiling og har utstyr og erfaring til å mestre det. Størrelsen på båten er heller ikke porposjonal med sjødyktighet. Det er en sum av mange faktorer der skipperen er en av de viktige. Atlanterene har blitt krysset flere ganger av mye mindre båter enn dette (er det 5 fot som er rekorden nå?) og det er jo regattaer over med båter i denne størrelsen http://www.transat650.org/en/ Det skremmer meg at en skipper på en redningsskjøyte kan si noe slikt og være så arrogant - får håpe han er feilsitert. Det bør ikke være slik at man kvier eg for å be om assistanse når det virkelig gjelder. JA ja - må unngå at alle idiotene kaster bort tiden til redningsskjøyta fordi de har gått tom for bensin el.l. Men tilbake til eksempelet med Junker 22 med rorhavari. Særdeles dårlig eksempel. Dessuten: Begir man seg ut i åpent farvann bør man i utgangspunktet ha kompetanse og utstyr også til å takle at man overraskes av dårlig vær - man kan ikke stole 100% på værmeldingen. Snur man saken på hodet er det helt greit å kjøre over til danmark i en gammel Selco hvis værmeldingen er bra? Overskriften får meg til å tenke på en seiltur vi hadde utenfor Hvalerøyene januar i år. Vi kikket på nettet for værmelding før vi gikk ut. DNMI varlset laber bris. Heldigvis kikket vi på SMHI som varslet orkan (!). SMHIs varsel stemte best ..... (Klaget til DNMI som kunne fortelle at varslet på nettet ikke ble oppdatert i helgen, KUN DATOEN dvs. varselet som i følge nettsiden var utsendt lørdag egentlig var fra fredag!) Joda, vi hørte på (svensk) radio også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Akkurat det med at skipperne på NSSR skøytene slenger med leppa er ikke noe nytt. For at par år siden i Arendal klarte han å trykke ut av seg at man burde ikke ha seilbåt dersom man ikke kunne seile den inn i båsen/båtplassen (skulle gjerne sette han seile båten på plass i vindstilla, eller hørt hvordan en skulle fått tid til å øve seg til å klare dette). Det er en del slike utsagn som har fått meg til å kutte medlemskapet I NSSR, det er sikkert mange som er uenige med meg, men jeg har hatt såpass mange negative opplevelser med dem at jeg gidder ikke mer. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Har også reagert på de uttalelser som blir referert til her. Når det gjelder å seile til brygga, så tror jeg nok de aller fleste klarer det om man må. Men hva er vitsen med å drive på med dette når man har motor som virker. Man har da bedre kontroll for finmanøvrering ved bruk av motorfremdrift. Forstår ikke hensikten med å risikere skader på skrog, brygge og det som verre er. Det at jeg bruker motor og ikke seil ved tillegging, vitner vel ikke om dårlig sjømannskap. Heller at jeg er forsiktig og ikke ønsker å risikere skader på min og andres eiendom. Jeg har sett mang en seiler som har tillagt bare med seilene oppe. Har hatt blandede følelser for den slags aktivitet. Blir jo imponert når jeg ser at seilere klarer å manøvrere båtene inn til brygga på en elegant måte. Men jeg har også sett hendelser der raskt vidnskifte har medført dramatiske situasjoner. En gang med fare for sammenstøt med en liten jolle der det satt to mindreårige barn. Da ble jeg ikke imponert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.