Jump to content

Første erfaringer med Raymarine E80

abbor

Recommended Posts

Jullekvelden kom tidlig for meg i år, fikk pakke fra nissen i USA i dag. Inni pakka lå min nye Raymarine E80 kartplotter.

Startet med visuell inspeksjon av instrumentet. Det solide aluminiumschassiet gir et gedigent intrykk. Det oser profesjonell kvalitet av dette. Knappene føles også behaglige. Deretter var det bare å rigge seg til med stømforsyning på hobbyrommet og begynne knottingen.

Skjermen er meget skarp og er den absolutt mest lyssterke LCD jeg har vært borti. Begynte med å fa satt instrumentet i simulerings modus for å gjøre meg kjent med menyer og betjening. Synes betjeningen er intuitiv og rimelig enkel. Ikke lange tastesekvenser og systemet med softkeys fungerer bra. Det er mulig å dele opp skjermen i 2,3 eller 4 vinduer for å vise forskjellig informasjon. Det finnes flere sett av forhåndsprogramerte skjermbilder og det er også mulig å lage sine egne.

Så kommer jeg til det jeg ikke er like imponert over. Har ikke funnet noen måte for å kunne skalere størrelsen på de forskjellige vinduene. Måten Raymarine viser numeriske data på er helt elendig. Min Lowrance i fra 2001 er uendelig mye bedre. Det er ikke mulig å overlagre data oppå skjermbildene. Data vises enten i et dedikert vindu på toppen eller på siden, eller men velger et av de 2-4 skjermvinduene som datavindu. Hvis all tekst fjernes fra det dedikerte vinduet på toppen, forsvinner ikke vinduet, det blir igjen et grått tomt felt. Har heller ikke funnet noen måte å slå av visningen av teksten for softkeys. Hadde vært en stor fordel å kunne utnytte hele skjermarealet til å vise kart eller ekkoloddbilde. Det er bare mulig å velge liten eller stor tekst, vil heller kalle det veldig liten og liten, men dette valget gjelder for all tekst, kan ikke velge størrelse individuelt avhengig av hvor viktig informasjonen er. Det er kun dybden som kan overlagres og det kan bare gjøres på ekkoloddbildet. På Lowrance kan all data overlagres, og for hver enkelt datatype er det 4 valg for fontstørrelse. I fra noe som er i størrelse med Raymarine kaller stor til flere centimeter høye karakterer. Skalering av størrelsen på skjermbildene finnes også på min gamle Lowrance.

Jeg er avhenigig av å kunne se farten i fra bakdekket på båten min under trollingfiske, det virker det som er umulig på en E80. Kan tyde på at jeg enten må vise farten på mitt Furuno ekkoldd eller så må jeg prøve å få plass til en 5" Lowrance ekkolodd/kartplotter. Siden Furuno heller ikke er helt topp når det gjelder visning av data, heller jeg mot en liten Lowrance. Da vil jeg få redundans for de viktigste funksjonene, få mulighet til å vise data i den størrelsen jeg ønsker og kunne få opp motordata fra min Suzuki DF115. Foreløpig er det så vidt jeg har forstått umulig å få opp motordata uten å ha minst et Lowrance instrument på NMEA 2000 nettverket. For 2008 modeller Suzuki skal data kunne leses uavhengig av Lowranceinstrumenter.

RD218 radaren som er kjøpt hos norsk forhandler fikk jeg tidligere i uka. Var ikke så mye å spare på å ta radaren i fra USA siden jeg fikk god pris her og frakten i fra USA er høy på en såpass stor kolli. Prisforskjellen var under 3000kr, og det er jeg villig til å betale for å få 5 års reklamasjonsrett. Kommer til å koble opp også den også i løpet av jula for å sjekke at alt fungerer før 30 dagers returretten fra forhandleren i USA går ut.

Jeg angrer ikke på mitt valg, E-80 er lettere å betjene og har bedre visning av kart enn Lowrance LCX-37C som var alternativet. Når det gjelder Radar så stiller nok Raymarine i en helt annen divisjon enn Lowrance. Siden jeg trenger kart for Mjøsa som bare er tilgjengelig fra Navionics, var Raymarine og Lowrance mine to eneste reelle alternativer. Ja, jeg vet at det finnes noe fra Geonav, men de var av ulike årsaker uaktuelle.

Håper noen av dere som kan E-Serien kan fortelle meg at jeg har tatt feil og at det er mulig å overlagre data i stor størrelse på min E-80. Jeg har software v. 3.31, skal laste ny software og knotte videre i morgen.

Fant nå ut at instrumentet var levert med nyeste softwareversjon.

Redigert av abbor (see edit history)

Med de ønskene du har spørs det om det ikke hadde vært lurere å satse på G-serien. Alt tilleggsutstyr til Raymarine E serien er kostbart. Jeg får frem noen av de opplysningene du etterlyser i det første innlegget, men da ved hjelp av Raytech v.6.0 som har atskillig flere muligheter enn E80 - i alle fall i forhold til min begrensede erfaring. Med min begrensede PC erfaring synes jeg brukerterskelen for dette programmet er relativt høy. Man må bl.a. være forberedt på å gå inn på "Device Manager" i Windows og justere noe på nettverksopplysningene. Jeg har diskutert dette en del med Belamarin og det synes ikke å være noen høyt prioritert oppgave å frigi ny oppdatering av dette programmet.

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...