Ficher Startet 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2007 Commuter 11 blir den største og dyreste båten hittil fra Norges største fritidsbåtprodusent. MER HER...... http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=191260 Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Ja, det er en stund siden de annonserte den første gangen. Her er mer på side 12 - 13. Commuter 1105 Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Fsn Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Den blir nok en verdig utfordrer til de større Targa modellene denne ja. Men som med alle andre norske båtbyggerier så tar det jo år og dag før de kommer med nye modeller. Etter hva jeg husker så annonserte Askeladden at denne båten skulle lanseres på sjøen for alle i 2008, men det var kanskje prototypen de da mente. I alle fall så ser jo båten ut til å bli en robust farkost som man kan bruke under ekstreme forhold, akkurat som 805 bare litt større. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Leser at den kan utstyres med Zeus drive, det er jo tøft da Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Mange år siden den ble omtalt ja, fint at de nå ser ut til å få den lansert. Men askeladden har jo vært riktig innovative opp igjennom de.! Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Svolværpostei Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 "Commuter 11 får ifølge produsenten to sovekabiner, blir 100 prosent teakfri, og utstyres med kjemikaliefritt treverk fra Or og Ask." Kjempebra at Askeladden viser at det går an å lage flotte båter uten å proppe de full av regnsskog. La oss håpe at flere av oss båtkjøpere også forstår det. God jul! Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Flott båt, enda flottere at den blir teakfri. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Penny Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Jeg ser fortsatt ikke sammenhengen mellom regnskog og teak? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Teakfri.... Æææææææsj..!!!! God jul til alle som elsker teak i båtene sine.. Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Teakfri.... Æææææææsj..!!!! God jul til alle som elsker teak i båtene sine.. Helt enig! Det er noe spesielt med ekte Teak, den jalla plast teaken som Askeladden bruker har ingen ting til felles med ekte teak unntatt at de kan likne. Lukten av våt teak og følelsen man får ved å gå barføttet på solvarm teak er verd den ekstra prisen. I alle mine tidligere båter så har jeg hatt teak, skal også teak dørker i nybåten (cockpit og badeplattform)jeg har i bestilling nå. Så får reinskog og truede larve arter være det samme. God jul Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Jeg ser fortsatt ikke sammenhengen mellom regnskog og teak? Regnsskogsfondets rapport fra 2003 Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Teak er ikke regnskog. Regnskogfondet omtaler teak helt korrekt som "tropisk", men teak må ha tørrere omgivelser for å vokse enn det regnskogen har å by på. Skal man klage på teakbruk bør det begrunnes med at inntektene fra hogst i stor grad går til å støtte diktaturet i Burma. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Så får reinskog og truede larve arter være det samme. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Brutus Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Tja, da er den like bred som Nimbus Nova 42 (3,90). Nimbusen har teak, er lengre (12,50) og bygget i Sverige, ikke i østblokkland og koster marginalt mer. Askeladden har dratt på seg tøff konkurranse med denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Teak er ikke regnskog. Regnskogfondet omtaler teak helt korrekt som "tropisk", men teak må ha tørrere omgivelser for å vokse enn det regnskogen har å by på. Skal man klage på teakbruk bør det begrunnes med at inntektene fra hogst i stor grad går til å støtte diktaturet i Burma. Du har selvfølgelig rett. Teaken vi benytter i Norge kommer stort sett fra tropisk naturskog. Men i tillegg til at handelen sponser det rimelig kjipe militærregimet i Burma, er nok fellingen i seg selv også ute av kontroll. Fortsetter det slik vil det om få år ikke være stort mer tropisk skog igjen i fastlands-Asia. Det er sannsynligvis like uheldig for jorda vår som at regnskogen forsvinner. Forøvrig mener jeg ikke å være så utrolig politisk korrekt og belærende. Jeg har selv teak i den bensinslukende skuta mi. Utgangspunktet var mest at Askeladden ser ut til å satse på alternativer, og det synes jeg er prisverdig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 (redigert) Å sammenligne denne Askeladden med Nimbus 42 Nova blir litt feil synes jeg. 42 Nova har 3 kabiner og er 12,5 meter lang. Askeladden blir 36 fot. En 42 Nova koster ca 5 milloner fullt utstyrt. Askeladden koster 3,5-4 millioner. Kan være at det er mer relevant å sammenligne med en 35Nova i stedet? Med den prisingen blir båten dyrere enn feks Windy 37 HT. Den koster vel ca 3,5 millioner kroner bra utstyrt i dag. Tror kanskje Askeladden bør både heve kvaliteten sin litt og fundere litt over prisingen når de går inn i dette storbåtsmarkedet. Jeg synes det er flott om man kan komme med alternativer til teak som er like gode. Redigert 25.Desember.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Det blir spennende å se hvordan salget på denne båten blir. Jeg er også nysgjerrig på om de kan forsvare prisen. Vet ikke hvor stor suksess det har vært med 805 commuteren, men husker i hvertfall at det ble mange timer med reparasjon og utbedringsarbeid på de commuterene jeg jobbet med. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 En 42 Nova koster vel fra i underkant av 4,2 mill. Men da er den vel rensket. Askeladden til 4 mill. er vel fullt utstyrt. For de som ser på båter i det prisleiet, så er vel ikke noen hundre fra eller til så mye å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 (redigert) 42 Nova med 2xD6 370 har listepris på 4.530.100. så må du nok regne med 20% i utstyr. Omtrent 5 mill. 3 kabiner masse plass. Litt brede chins så den slår litt i sjøen sier test i MBY (samme skrog som Storebro 410) Askeladden er 36 fot - 2 kabiner - 1 mill mindre. fortsatt en veldig dyr båt synes jeg om den ender på 4 mill. Redigert 26.Desember.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Regnsskogsfondets rapport fra 2003 Er vel litt ensidig denne her... Sjekk også hva er teak Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Jeg snakket i dag med en kyndig kar som hadde vært på fabrikken der Commuter blir bygget i dag. Siden båten blir omtalt som kostbar, så følte jeg det var greit å formidle litt av det jeg ble fortalt. Skroget blir vakuumstøpt i glassfiber, og det er ikke spart på noe for å få vekten ned og styrken opp. Polyesteren er erstattet med vinylester og designet på duken er visstnok også spesielt. I tillegg er det da benyttet en bedre kvalitet Gelcoat enn det som er vanlig. Når det gjelder motor, drevsystem og elektronikk er visstnok også båten litt unik med blant annet Empirebus. Askeladden har rett og slett puttet mye kvalitet inn i denne båten. Så får vi håpe de får solgt en del både i Norge og utland. Dette var vel en av de båtene som fanget mitt blikk på Lillestrøm, og jeg treger litt på at jeg ikke holt ut i køen lenge nok til å få sett den innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Det er mulig denne båten har et marked som båt for proffer eller proffer som har frivakt. Men over 4 millioner kroner for denne båten er etter min mening svært dyrt. Om man ser seg om hva annet man får i samme størrelse for 4 mill ser man at det er mye å velge i. En Targa 42 koster vel 4,5 millioner - en Targa 37 koster under 4 mill. Og det er båter med anerkjente sjøegenskaper og kvalitet. Jeg kikket en del på denne båten på messa - og kvaliteten på innredningen må heves etter min mening. Kvaliteten på innredningen var etter min mening ikke bra nok (dårlig avslutninger på trearbeider, mye plast, dårlig planløsning, og rare løsninger på hyller, skap). Ser definitivt ut som om det er første gang Askeladden bygger stor båt (og kan således minne om Windy 58 - som også er så som så på planløsning og design om man sammenligner med de senere større båtene fra Windy) Viknes 1080 virker betydelig mer prisgunstig - like stor, bedre senger, bedre bysse, bedre kvalitet på trearbeidene - greit at den gjør 8 knop mindre - men den koster også 1-1,5 mill mindre. Redigert 14.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Ja det blir ikke lett å selge denne båten. Den norske krona gir heller ingen fordeler når det gjelder export. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Fikk du inntrykk av at den båten på messen var helt ferdig innvendig? Jeg tenker på om den kanskje ikke var helt representiv på grunn av status som prototype. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Viknes 1080 var også merket som Prototype. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.