Jump to content

Nytt flaggskip fra Askeladden

Ficher

Recommended Posts

Den blir nok en verdig utfordrer til de større Targa modellene denne ja. Men som med alle andre norske båtbyggerier så tar det jo år og dag før de kommer med nye modeller. :flag:

Etter hva jeg husker så annonserte Askeladden at denne båten skulle lanseres på sjøen for alle i 2008, men det var kanskje prototypen de da mente.

I alle fall så ser jo båten ut til å bli en robust farkost som man kan bruke under ekstreme forhold, akkurat som 805 bare litt større.

"Commuter 11 får ifølge produsenten to sovekabiner, blir 100 prosent teakfri, og utstyres med kjemikaliefritt treverk fra Or og Ask."

Kjempebra at Askeladden viser at det går an å lage flotte båter uten å proppe de full av regnsskog.

La oss håpe at flere av oss båtkjøpere også forstår det. :yesnod:

God jul!

Teakfri.... Æææææææsj..!!!! God jul til alle som elsker teak i båtene sine.. :wink:

Helt enig! Det er noe spesielt med ekte Teak, den jalla plast teaken som Askeladden bruker har ingen ting til felles med ekte teak unntatt at de kan likne. Lukten av våt teak og følelsen man får ved å gå barføttet på solvarm teak er verd den ekstra prisen.

I alle mine tidligere båter så har jeg hatt teak, skal også teak dørker i nybåten (cockpit og badeplattform)jeg har i bestilling nå. Så får reinskog og truede larve arter være det samme. :yesnod:

God jul :santa:

Teak er ikke regnskog. Regnskogfondet omtaler teak helt korrekt som "tropisk", men teak må ha tørrere omgivelser for å vokse enn det regnskogen har å by på. Skal man klage på teakbruk bør det begrunnes med at inntektene fra hogst i stor grad går til å støtte diktaturet i Burma.

Teak er ikke regnskog. Regnskogfondet omtaler teak helt korrekt som "tropisk", men teak må ha tørrere omgivelser for å vokse enn det regnskogen har å by på. Skal man klage på teakbruk bør det begrunnes med at inntektene fra hogst i stor grad går til å støtte diktaturet i Burma.

Du har selvfølgelig rett. Teaken vi benytter i Norge kommer stort sett fra tropisk naturskog. Men i tillegg til at handelen sponser det rimelig kjipe militærregimet i Burma, er nok fellingen i seg selv også ute av kontroll. Fortsetter det slik vil det om få år ikke være stort mer tropisk skog igjen i fastlands-Asia. Det er sannsynligvis like uheldig for jorda vår som at regnskogen forsvinner.

Forøvrig mener jeg ikke å være så utrolig politisk korrekt og belærende. Jeg har selv teak i den bensinslukende skuta mi. Utgangspunktet var mest at Askeladden ser ut til å satse på alternativer, og det synes jeg er prisverdig. :yesnod:

Å sammenligne denne Askeladden med Nimbus 42 Nova blir litt feil synes jeg.

42 Nova har 3 kabiner og er 12,5 meter lang. Askeladden blir 36 fot. En 42 Nova koster ca 5 milloner fullt utstyrt. Askeladden koster 3,5-4 millioner. Kan være at det er mer relevant å sammenligne med en 35Nova i stedet?

Med den prisingen blir båten dyrere enn feks Windy 37 HT. Den koster vel ca 3,5 millioner kroner bra utstyrt i dag. Tror kanskje Askeladden bør både heve kvaliteten sin litt og fundere litt over prisingen når de går inn i dette storbåtsmarkedet.

Jeg synes det er flott om man kan komme med alternativer til teak som er like gode.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det blir spennende å se hvordan salget på denne båten blir. Jeg er også nysgjerrig på om de kan forsvare prisen. Vet ikke hvor stor suksess det har vært med 805 commuteren, men husker i hvertfall at det ble mange timer med reparasjon og utbedringsarbeid på de commuterene jeg jobbet med.

42 Nova med 2xD6 370 har listepris på 4.530.100. så må du nok regne med 20% i utstyr. Omtrent 5 mill. 3 kabiner masse plass. Litt brede chins så den slår litt i sjøen sier test i MBY (samme skrog som Storebro 410)

Askeladden er 36 fot - 2 kabiner - 1 mill mindre. fortsatt en veldig dyr båt synes jeg om den ender på 4 mill.

• 3 måneder senere...

Jeg snakket i dag med en kyndig kar som hadde vært på fabrikken der Commuter blir bygget i dag. Siden båten blir omtalt som kostbar, så følte jeg det var greit å formidle litt av det jeg ble fortalt.

Skroget blir vakuumstøpt i glassfiber, og det er ikke spart på noe for å få vekten ned og styrken opp. Polyesteren er erstattet med vinylester og designet på duken er visstnok også spesielt. I tillegg er det da benyttet en bedre kvalitet Gelcoat enn det som er vanlig.

Når det gjelder motor, drevsystem og elektronikk er visstnok også båten litt unik med blant annet Empirebus. Askeladden har rett og slett puttet mye kvalitet inn i denne båten.

Så får vi håpe de får solgt en del både i Norge og utland. Dette var vel en av de båtene som fanget mitt blikk på Lillestrøm, og jeg treger litt på at jeg ikke holt ut i køen lenge nok til å få sett den innvendig.

Det er mulig denne båten har et marked som båt for proffer eller proffer som har frivakt. Men over 4 millioner kroner for denne båten er etter min mening svært dyrt. Om man ser seg om hva annet man får i samme størrelse for 4 mill ser man at det er mye å velge i. En Targa 42 koster vel 4,5 millioner - en Targa 37 koster under 4 mill. Og det er båter med anerkjente sjøegenskaper og kvalitet.

Jeg kikket en del på denne båten på messa - og kvaliteten på innredningen må heves etter min mening. Kvaliteten på innredningen var etter min mening ikke bra nok (dårlig avslutninger på trearbeider, mye plast, dårlig planløsning, og rare løsninger på hyller, skap). Ser definitivt ut som om det er første gang Askeladden bygger stor båt (og kan således minne om Windy 58 - som også er så som så på planløsning og design om man sammenligner med de senere større båtene fra Windy)

Viknes 1080 virker betydelig mer prisgunstig - like stor, bedre senger, bedre bysse, bedre kvalitet på trearbeidene - greit at den gjør 8 knop mindre - men den koster også 1-1,5 mill mindre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...