Jump to content

Bunnstoff på svinger til ekkolodd?

Sabrina

Recommended Posts

Jeg var også litt i tvil. Forrige båteier hadde overmalt ekkoloddsvingeren. På denne båten var det plastik Simrad Ekkologg svinger og jeg mener det stod i bruksanvisning at man skulle være forsiktig med bunnstoff på svinger da enkelte bunnstoff kunne angripe plasten og gjøre den sprø.

I nåværende båt er det installerte Echopilot plast svinger og det står i bruksanvisning at svinger godt kan overmales. Jeg hadde en del rur i høst selv om jeg skrapte litt av i sommer. Vil male svingeren ved neste opptak da jeg tror ruren kan ha påvirket sonaren.

Det har isåfall marginal effekt, hadde det hatt betydning måtte man også ha fjernet bunnstoffet ved innvendig svinger.

Da er det langt verre at giveren er grodd. Noe som iallfall skjer med min hvis bunnstoffet forsvinner.

For å gi no fullgodt svar så må jeg konsultere Lære i Navigasjonsinstrumenter.Men jeg ville tro det er fordi

tykke malingslag 'stjeler' effekt.Ihvertfall blir alltid

ekkolodd svingere pent greaset inn før handelsfartøy

bunnsmøres.Og det sjekkes at svingeren blir rengjort

etter at malingsarbeidene er ferdig.

Nå er det vel det å si at store skip så og si aldri

gror på flatbunnen-sollys slipper så og si nesten ikke

til der.Men på våre Panco Plast utgaver nesten uten

dypgående så stiller det seg jo litt anderledes?

Uansett,for å være sikker så er det jo lett nok ikke å

male gjennomgående svingere.Svingeren kan jo rengjøres

under ettermiddagsbadet.

Hei

Jeg har både svinger og fart/temp måler midt under båten (gjennomgående) Disse gror ikke selv om jeg ikke har bunnstoff på dem. Det blir kanskje for lite lys under der.

Ellers er jeg enig med Ingar, det må være liten forskjell, mange har jo svinger montert på innsiden av skroget, da gjerne i olje/væskebad.

Skulle det være ugunstig med b.stoff på svinger har det kanskje med kobberet i b.stottet å gjøre. Reflekser i metall osv...

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Men ellers har jeg gjort den erfaringen at det ikke gror noe der hvor lyden kommer ut av svingeren. Vekstene synes nok at det er for mye støy der  :cheers:

Tror faktisk at Andreas har et poeng der!

Ideellt sett tror jeg neppe at rur / skjell vil sette seg fast på svingeren - hvis den hadde vært i konstant virksomhet - men det er når båten ligger (mye) stille og det ikke går lydfrekvenser gjennom giveren at groen vil starte. Og har det først begynnt å gro så får man det ikke av igjen, med mindre man tyr til mekanisk fjerning.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Snakker du om svingeren eller ekkolodd sensoren. Har ikke hørt om innvendig montert svinger?

Jeg bare spør? :smiley:

Ehhh? -mulig litt begrepsforvirring her, men jeg snakker om den klumpen som sitter i enden av ledning fra ekkoloddet og sender/mottar lyd.

Jeg trodde det var denne som het svinger.  Vil noen korrigere meg om det er feil?

Når jeg kjøpte mitt ekkolodd kunne jeg velge mellom svinger (?) som skulle monteres innvendig i bunn av båten eller utvendig på hekken eller ett annet sted.  Når den moteres innvendig i skroget støpes den fast med epoxy og man må sørge for at det ikke finnes luft mellom svingeren (?) og vannet.

Bruk sprit-tusj på svingeren, så gror det ikke.

Hadde det på ifjor..ingen groing.

Hadde det på propellen også...ingen groing.

En båtkollega mente jeg var gal, som satt og tusjet propellen.

Jeg så på da han tok opp båten i fjor høst (han hadde tusjet propellen), jeg hørte bare jubelen. Han hadde propell uten groer for første gang på ti år!!!

M.v.h.

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...