Sabrina Startet 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2004 Skal svinger til ekkolodd påføres bunnstoff for å unngå groe? Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Skal svinger til ekkolodd påføres bunnstoff for å unngå groe? Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Men ellers har jeg gjort den erfaringen at det ikke gror noe der hvor lyden kommer ut av svingeren. Vekstene synes nok at det er for mye støy der Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Jeg var også litt i tvil. Forrige båteier hadde overmalt ekkoloddsvingeren. På denne båten var det plastik Simrad Ekkologg svinger og jeg mener det stod i bruksanvisning at man skulle være forsiktig med bunnstoff på svinger da enkelte bunnstoff kunne angripe plasten og gjøre den sprø. I nåværende båt er det installerte Echopilot plast svinger og det står i bruksanvisning at svinger godt kan overmales. Jeg hadde en del rur i høst selv om jeg skrapte litt av i sommer. Vil male svingeren ved neste opptak da jeg tror ruren kan ha påvirket sonaren. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Gjennomgående svingere skal aldri stoffes eller males over. Disse hekkmonterte svingerene vet jeg ikke no om,men det er nå rimelig greit å dra groa av med handa. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Gjennomgående svingere skal aldri stoffes eller males over.Noen som vet hvorfor? (Bortsett fra at det er enda et delvis reflekterende lag på lydens vei - eller kanskje det er hele grunnen?) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Noen som vet hvorfor? (Bortsett fra at det er enda et delvis reflekterende lag på lydens vei - eller kanskje det er hele grunnen?) Det har isåfall marginal effekt, hadde det hatt betydning måtte man også ha fjernet bunnstoffet ved innvendig svinger. Da er det langt verre at giveren er grodd. Noe som iallfall skjer med min hvis bunnstoffet forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Det har isåfall marginal effekt, hadde det hatt betydning måtte man også ha fjernet bunnstoffet ved innvendig svinger. Da er det langt verre at giveren er grodd. Noe som iallfall skjer med min hvis bunnstoffet forsvinner. For å gi no fullgodt svar så må jeg konsultere Lære i Navigasjonsinstrumenter.Men jeg ville tro det er fordi tykke malingslag 'stjeler' effekt.Ihvertfall blir alltid ekkolodd svingere pent greaset inn før handelsfartøy bunnsmøres.Og det sjekkes at svingeren blir rengjort etter at malingsarbeidene er ferdig. Nå er det vel det å si at store skip så og si aldri gror på flatbunnen-sollys slipper så og si nesten ikke til der.Men på våre Panco Plast utgaver nesten uten dypgående så stiller det seg jo litt anderledes? Uansett,for å være sikker så er det jo lett nok ikke å male gjennomgående svingere.Svingeren kan jo rengjøres under ettermiddagsbadet. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Hei Jeg har både svinger og fart/temp måler midt under båten (gjennomgående) Disse gror ikke selv om jeg ikke har bunnstoff på dem. Det blir kanskje for lite lys under der. Ellers er jeg enig med Ingar, det må være liten forskjell, mange har jo svinger montert på innsiden av skroget, da gjerne i olje/væskebad. Skulle det være ugunstig med b.stoff på svinger har det kanskje med kobberet i b.stottet å gjøre. Reflekser i metall osv... Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
PanPan Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Drister meg til et lite bidrag selvom jeg tidligere har fått insinuerende ettersleng ved quoting fra "overdommeren". Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Hej på er ! Jag har alltid målat både ekkolodd svingern o loggen det lilla paddelhjulet eller tidigare sumloggpropellern ! å det har alltid funkat ! det er sikkert veldi marginell effekt, som den lilla färgen kan göra! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Coronet Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Jeg har en ide om å ha færrest mulig gjennomføringer i skroget. Bl. a derfor er min svinger montert i epoxy, innvendig i skroget. Dette fungerer utmerket og var i henhold til monteringsanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Min gjennomgående svinger ble helt tilgrodd av rur når den var uten bunnstoff. Det var ikke bra. Etter dette har jeg alltid hatt bunnstoff på svingeren, og da har det fungert fint. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 21.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2004 Snakker du om svingeren eller ekkolodd sensoren. Har ikke hørt om innvendig montert svinger? Jeg bare spør? Jeg har en ide om å ha færrest mulig gjennomføringer i skroget. Bl. a derfor er min svinger montert i epoxy, innvendig i skroget. Dette fungerer utmerket og var i henhold til monteringsanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Da vet jeg det ang. svinger i hvertfall. Men da jeg kjøpte båten min var propellen og akslingen stoffet. Er dette bra da? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Men ellers har jeg gjort den erfaringen at det ikke gror noe der hvor lyden kommer ut av svingeren. Vekstene synes nok at det er for mye støy der Tror faktisk at Andreas har et poeng der!Ideellt sett tror jeg neppe at rur / skjell vil sette seg fast på svingeren - hvis den hadde vært i konstant virksomhet - men det er når båten ligger (mye) stille og det ikke går lydfrekvenser gjennom giveren at groen vil starte. Og har det først begynnt å gro så får man det ikke av igjen, med mindre man tyr til mekanisk fjerning. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Coronet Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Snakker du om svingeren eller ekkolodd sensoren. Har ikke hørt om innvendig montert svinger? Jeg bare spør? Ehhh? -mulig litt begrepsforvirring her, men jeg snakker om den klumpen som sitter i enden av ledning fra ekkoloddet og sender/mottar lyd. Jeg trodde det var denne som het svinger. Vil noen korrigere meg om det er feil? Når jeg kjøpte mitt ekkolodd kunne jeg velge mellom svinger (?) som skulle monteres innvendig i bunn av båten eller utvendig på hekken eller ett annet sted. Når den moteres innvendig i skroget støpes den fast med epoxy og man må sørge for at det ikke finnes luft mellom svingeren (?) og vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Bruk sprit-tusj på svingeren, så gror det ikke. Hadde det på ifjor..ingen groing. Hadde det på propellen også...ingen groing. En båtkollega mente jeg var gal, som satt og tusjet propellen. Jeg så på da han tok opp båten i fjor høst (han hadde tusjet propellen), jeg hørte bare jubelen. Han hadde propell uten groer for første gang på ti år!!! M.v.h. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
jada Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Bruk sprit-tusj på svingeren, så gror det ikke.Sprit-tusj mot groe på propeller og andre metalldeler har vært forslått tidligere i andre tråder. Noen har ment at det må være en "gammeldags" tusj med masse gift i, og at det ikke nytter med noe giftfri nymoderne tusj. Har ikke forsøkt dette selv, men kanskje til våren. Et billig forsøk i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.