måka Startet 23.Desember.2007 Del på Facebook Startet 23.Desember.2007 Jeg har montert motorvarmer med sirkulasjonspumpe fra Ladix i en NB870. Denne har også en defroster montert. Er det noe i veien for at defrosteren kan gå på lav hastighet vinteren igjennom når båten ligger på vann? Da vil det komme lunket luft i kabinen på båten. Hovedbryteren på forbruksbatteriet må da stå på, men batteriet blir ladet via landstrømmen... Noen brannfare i forbindelse med dette? Forsikring? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) Forstår jeg deg rett når du vil ha to systemer i gang? Det ene er motorvarmeren og det andre er defrosteren. Hva bruker du som motorvarmer? Er ikke dette en litt tungvint måte å varme opp kabinene på? Hvorfor ikke sette inn en godkjent varmevifte e.l. siden du likevel har landstrøm tilkoblet? Redigert 23.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 har aldri hatt varme i båten om vinteren, men denne gangen har jeg prøvd vifteovnen med veltesikring. Rundt 200 watt trekker den på ØKO og miljøet i båten er mye tørrere enn de andre årene jeg har hatt båt på sjøen. Kjøpte og en strømmåler på clas ohlson til 129kr.(?) slik at jeg ser forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
måka Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Motorvarmeren er et varmeelement på 750w som er koblet inn på slangene til kjølevannet. Denne har en termostat på 50 grader på kjølevannet, samt en ekstra termostat på 10 grader som senser på luften i motorrommet. Defrosteren er koblet inn på kjølevannskretsen. Tenkte det ville vært greit å la defrosteren svive for å få varme ut i kabinen. Da trengs det ikke noen ekstra varmeovner... Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Dette virker ikke ut som noen god løsning, i mine øyne. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Helt ok løsning, men får du sirkulasjson nok i systemet uten sirkulasjonspumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 har aldri hatt varme i båten om vinteren, men denne gangen har jeg prøvd vifteovnen med veltesikring.Rundt 200 watt trekker den på ØKO og miljøet i båten er mye tørrere enn de andre årene jeg har hatt båt på sjøen. Er mange som har opplevd dette, også med kalesjebåter. Her på vestlandet vil en oppleve en formidabel forskjell om en setter inn en vifteovn. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Jeg tviler på om viften i defrosteren din er beregnet på komtinuerlig drift. Tipper derfor at den vil ta kvelden etter noen uker. Motoren har heller ikke noe videre godt av å stå med varme på kontinuerlig i lengre tid, da dette vil tørke opp både sylindre og pakninger/tetningsringer. En motorvarmer vil over tid varme opp motoren til opp mot 50 grader, så dette blir mer enn bare en liten lunk. Om det er viktig med varme ombord ville jeg heller ha kjøpt et par 200w frostvakter hos Clas Ohlson, og montert en i motorrommet og en i kabinen. Det burde holde det tørt og frostfritt, og disse inneholder ingen bevegelige deler som kan svikte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Boywonder Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Ville nok bare gått for en vanlig varmluftsvifte ja... Mindre strøm trekker den også. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
nimbuster Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Til pascal: Hva underbygger du det med, at det trådstarter foreskriver er en GOD løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Hei Nei, jeg ville ikke lagt med motorvarmer på motoren hele vinteren rett å slett fordi jeg ikke ville risikert krypstrømmer. Varme element i vann er en stor synder når det gjelder krypstrøm rett å slett fordi, om det skulle forekomme en isolasjonsfeil i elementet så har du verst tenkelig milljø for store skader. Kan hende du har skille trafo og utstyr for å eliminere dette og det vill da stille seg litt anerledes. En seperat ovn ville ikke forusake samme fare for krypstrøm. Hilsen smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Kjøp et par varmerør,de har så lav overflatetemp at de kan du legge rett under motorblokka. Hvis du skal starte motoren noen ganger i løpet av vinteren har du god lunk på oljen. Det hjelper også godt på luftsirkulasjonen i båten. Varmerørene har ingen bevegelige deler i motsetning til frostvaktene som slår ut og inn. Varmerørene får du fra 45 watt og oppover. Bra i havner med begrenset tilgang til landstrøm.De kostar fra ca. kr.300 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.