Jump to content

Gass Ovn på netthandelen

kringeland

Recommended Posts

En gassovn fungerer helt sikkert bra for varmens del, men en må regne med at luften blir fuktig om en ikke kan lede eksosen ut, i mangel av denne muligheten for en slik mobilenhet så ender jeg opp med en parafinbrenner som avgir betydelig mindre vann i forbrenningen enn gassforbrenning gjør...

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=36855

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det kommer helt an på hvilken gass en snakker om, de mest vanlige gassene vi bruker i båt er Propan C3H8 og Butan C4H10

Dette er tatt litt på husken og tabellverk fra forrige årtusen av en vanlig dødelig uten særlig kjemisk kompetanse, men er vel sånn tålelig rett vil jeg tro... Siden det ikke fremkommer klart i tabellverket hva den faktiske sammensetningen på parafin er så er antall hydrogen atomer regnet ut fra denne formelen for generell hydrokarbonforbrenning

forbrenning2.jpg

Det kan dermed tenkes at parafin innholder et annet antall hydrogenatomer enn det som er regnet ut, det kan være mindre om det finnes noen dobbeltbindinger. Jeg har antatt en normal HC-kjede for parafin, jeg kjenner til at stearin som er parafin i fast form er en normal HC kjede som f.eks C28H58

Antar normal forbrenning gir CO2 og H2O

og den enkleste ligningen er da som følger, en regner i Mol:

forbrenning.jpg

Ser vi på propan så avgir den 3CO2 + 4 H2O

Butan avgir 4CO2 + 5H2O

Av dette så kan en se at Butan avgir mindre vann enn propan, ser vi på Metan som er CH4 så blir dette CO2 + 2H2O

Parafin inneholder C12-C16 med karbonatomer, dette medfører at det for fo f.eks C16H34 som en form for parafin vil bli 16CO2 + 17H2O tilnærmet 1:1 forhold mellom karbonatomer i mediet og generete vannmolekyler...

Kort oppsummert og på generelt grunnlag av en amatør i faget og ikke båtentusiast i følge en ekspert på forumet, så er Metan det værste vi kan brenne med tanke vann og dess flere karbonatomer HC-kjeden inneholder dess mindre vann blir det ved forbrenning....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Antar normal forbrenning gir CO2 og H2O

og den enkleste ligningen er da som følger, en regner i Mol:

forbrenning.jpg

Ser vi på propan så avgir den 3CO2 + 4 H2O

Butan avgir 4CO2 + 5H2O

Av dette så kan en se at Butan avgir mindre vann enn propan, ser vi på Metan som er CH4 så blir dette CO2 + 2H2O

Parafin inneholder C12-C16 med karbonatomer, dette medfører at det for fo f.eks C16H34 som en form for parafin vil bli 16CO2 + 17H2O tilnærmet 1:1 forhold mellom karbonatomer i mediet og generete vannmolekyler...

Kort oppsummert og på generelt grunnlag av en amatør i faget og ikke båtentusiast i følge en ekspert på forumet, så er Metan det værste vi kan brenne med tanke vann og dess flere karbonatomer HC-kjeden inneholder dess mindre vann blir det ved forbrenning....

Forstår ikke så mye av disse formlene, men jeg antar at f.eks. 3CO2+4H2O gir forholdstall??

Sjekket litt på Statoils sider. Der oppgis at propan avgir 1,5 kg CO2 pr. liter og fyringsparafin 2,5 kg pr. liter.

Da blir vannmengden pr. liter propan 1,5/3*4=2kg

og vannmengden pr. liter parafin 2,5/16*17=2,65kg

Men det forutsetter at min antagelse er riktig og at hjernen min fungerer i alt ribbefettet...... :sweat::santcheers:

Synes eg må komme med eit lite varsko her, Etter det eg forstår er dette en ovn uten veltesikring eller flammevakt, så viss den slokner vil gassen fortsette å strømme ut. Bør berre brukes under oppsyn.

Disse smaa gassvarmerene som er blitt saa populaere finnes i 2 utgaver. en med flammevakt og en uten.

Jeg kjopte min i en baatutstyrs foretning, og var sikker paa at den hadde flamme vakt. Det hadde den ikke.

Brukes veldig lite og da kun naar vi er til stedet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har ikke sett slike gassovner med veltesikring - har du en link? Har bare sett gasskokeapparat med slik sikring.

Nevnte ikke veltesikkring, men flammevakt. Mener ganske sikkert at de som Bla.Maritim selger naa, er med varmefoler.

En xsvoger kjopte en med flammevakt hos Albert boe i Larvik.

Veltesikring tror jeg ikke noen av disse typene har.

Som, med all form for gass ombord i en baat. Maa ogasaa disse brukes med fornuft.

Dvs. Alle ubrukte gasspatroner maa lagres paa en ventilert omraade. du setter ikke paa aparatet og forlater baaten.

Gass er en veldig enkel og effektiv Energikilde. Men krever at man bruker det med omhu.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Da blir vannmengden pr. liter propan 1,5/3*4=2kg

og vannmengden pr. liter parafin 2,5/16*17=2,65kg

Men det forutsetter at min antagelse er riktig og at hjernen min fungerer i alt ribbefettet...... :sweat::santcheers:

Vil ikke en liter parafing gi mye mer varme enn 1 liter propan? Når du kjører bil på propan blir forbruket i liter/mil mye større enn ved bruk av bensin. Tror derfor ikke du kan sammenligne på denne måten, en må se vanndamp i forhold til avgitt energi og da blir forholdet ett annet.

MVH Chrian

Pris for en Kitchen flower hos Maritim Kr, 547,-

Staar ikke noe om at den har flammevakt/varmefoler.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2185...upkey=009003040

Jeg kjopte min hos waerners baatbu i Sandefjord. Samme fabrikasjon, men gronn i fargen. Mener jeg ga noe mindre for min. Men som sagt den hadde i allefall ikke flammevakt.

MEDLEM I KNBF

Vil ikke en liter parafing gi mye mer varme enn 1 liter propan? Når du kjører bil på propan blir forbruket i liter/mil mye større enn ved bruk av bensin. Tror derfor ikke du kan sammenligne på denne måten, en må se vanndamp i forhold til avgitt energi og da blir forholdet ett annet.

Du er vel inne på noe der Chrian. Nå viste regnestykket at parafin avgir ca. 30% mer vann enn propan, men forskjellen blir vel større/mindre alt etter om parafin eller gass avgir mest energi pr. liter.

Jeg vet ikke hvilken av dem som avgir mest energi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...