kringeland Startet 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2007 noen som har erfaringer med denne ovnen ? Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Chivas01 Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Bruker noe som ligner den som vi syns er helt grei Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Funker helt fint til sitt bruk. Det vil si når barna har lagt seg og de voksne sitter i ro i godstolen og leser. Det blir også litt fuktig i luften når den brukes synes jeg. Min har en tendens til å flare, eller bråke litt og brenne litt gule flammer. Regner med at det er skit i systemet som gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 En gassovn fungerer helt sikkert bra for varmens del, men en må regne med at luften blir fuktig om en ikke kan lede eksosen ut, i mangel av denne muligheten for en slik mobilenhet så ender jeg opp med en parafinbrenner som avgir betydelig mindre vann i forbrenningen enn gassforbrenning gjør... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=36855 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tebi Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Jeg har brukt POD i mange år. Den er helt grei. Varmer godt og ingen proplemer uteno bytte av vek. Lit lukt under oppstart og nedstenging. Også kan du koke på den. Det er et kjempepluss! Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Hvor mye vann avgir gassforbrenning i forhold til parafin? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Det kommer helt an på hvilken gass en snakker om, de mest vanlige gassene vi bruker i båt er Propan C3H8 og Butan C4H10 Dette er tatt litt på husken og tabellverk fra forrige årtusen av en vanlig dødelig uten særlig kjemisk kompetanse, men er vel sånn tålelig rett vil jeg tro... Siden det ikke fremkommer klart i tabellverket hva den faktiske sammensetningen på parafin er så er antall hydrogen atomer regnet ut fra denne formelen for generell hydrokarbonforbrenning Det kan dermed tenkes at parafin innholder et annet antall hydrogenatomer enn det som er regnet ut, det kan være mindre om det finnes noen dobbeltbindinger. Jeg har antatt en normal HC-kjede for parafin, jeg kjenner til at stearin som er parafin i fast form er en normal HC kjede som f.eks C28H58 Antar normal forbrenning gir CO2 og H2O og den enkleste ligningen er da som følger, en regner i Mol: Ser vi på propan så avgir den 3CO2 + 4 H2O Butan avgir 4CO2 + 5H2O Av dette så kan en se at Butan avgir mindre vann enn propan, ser vi på Metan som er CH4 så blir dette CO2 + 2H2O Parafin inneholder C12-C16 med karbonatomer, dette medfører at det for fo f.eks C16H34 som en form for parafin vil bli 16CO2 + 17H2O tilnærmet 1:1 forhold mellom karbonatomer i mediet og generete vannmolekyler... Kort oppsummert og på generelt grunnlag av en amatør i faget og ikke båtentusiast i følge en ekspert på forumet, så er Metan det værste vi kan brenne med tanke vann og dess flere karbonatomer HC-kjeden inneholder dess mindre vann blir det ved forbrenning.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ardea 870 Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 noen som har erfaringer med denne ovnen ? Kjøpte en sånn hos Maritim for en måned siden. Sitter ute under kalesjen og bruker den nå. Fungerer helt fint den Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Synes eg må komme med eit lite varsko her, Etter det eg forstår er dette en ovn uten veltesikring eller flammevakt, så viss den slokner vil gassen fortsette å strømme ut. Bør berre brukes under oppsyn. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 (redigert) Og gass kjøper du på biltema: Gassbeholder refill, 4 stk. engangstype. Passer Biltema kokeapparat (17-596). 227 g. kr. 49,- for fire beholdere. Redigert 26.Desember.2007 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Jeg har en som ligner og den bruker jeg ute under kalesjen,og den fungerer hellt greit.Brenner ca. 3. timer på fult,og den har flammevakt. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Antar normal forbrenning gir CO2 og H2Oog den enkleste ligningen er da som følger, en regner i Mol: Ser vi på propan så avgir den 3CO2 + 4 H2O Butan avgir 4CO2 + 5H2O Av dette så kan en se at Butan avgir mindre vann enn propan, ser vi på Metan som er CH4 så blir dette CO2 + 2H2O Parafin inneholder C12-C16 med karbonatomer, dette medfører at det for fo f.eks C16H34 som en form for parafin vil bli 16CO2 + 17H2O tilnærmet 1:1 forhold mellom karbonatomer i mediet og generete vannmolekyler... Kort oppsummert og på generelt grunnlag av en amatør i faget og ikke båtentusiast i følge en ekspert på forumet, så er Metan det værste vi kan brenne med tanke vann og dess flere karbonatomer HC-kjeden inneholder dess mindre vann blir det ved forbrenning.... Forstår ikke så mye av disse formlene, men jeg antar at f.eks. 3CO2+4H2O gir forholdstall?? Sjekket litt på Statoils sider. Der oppgis at propan avgir 1,5 kg CO2 pr. liter og fyringsparafin 2,5 kg pr. liter. Da blir vannmengden pr. liter propan 1,5/3*4=2kg og vannmengden pr. liter parafin 2,5/16*17=2,65kg Men det forutsetter at min antagelse er riktig og at hjernen min fungerer i alt ribbefettet...... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 (redigert) Synes eg må komme med eit lite varsko her, Etter det eg forstår er dette en ovn uten veltesikring eller flammevakt, så viss den slokner vil gassen fortsette å strømme ut. Bør berre brukes under oppsyn. Disse smaa gassvarmerene som er blitt saa populaere finnes i 2 utgaver. en med flammevakt og en uten. Jeg kjopte min i en baatutstyrs foretning, og var sikker paa at den hadde flamme vakt. Det hadde den ikke. Brukes veldig lite og da kun naar vi er til stedet. Redigert 26.Desember.2007 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Suzumar Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Har ikke sett slike gassovner med veltesikring - har du en link? Har bare sett gasskokeapparat med slik sikring. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Er det ikke en risiko forbundet med å bruke en gassbrenner i båt. Om det skulle bli en gasslekkasje så har gassen ingen sted å ta vei. Om man skal oppbevare en slik brenner/gassbeholder må man vel ha den i en drenert ankerbrønn. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Har ikke sett slike gassovner med veltesikring - har du en link? Har bare sett gasskokeapparat med slik sikring. Nevnte ikke veltesikkring, men flammevakt. Mener ganske sikkert at de som Bla.Maritim selger naa, er med varmefoler. En xsvoger kjopte en med flammevakt hos Albert boe i Larvik. Veltesikring tror jeg ikke noen av disse typene har. Som, med all form for gass ombord i en baat. Maa ogasaa disse brukes med fornuft. Dvs. Alle ubrukte gasspatroner maa lagres paa en ventilert omraade. du setter ikke paa aparatet og forlater baaten. Gass er en veldig enkel og effektiv Energikilde. Men krever at man bruker det med omhu. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
kringeland Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2240/gasheater.jpg Hva måtte du gi for denne hos Maritim ? Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Chrian Svart 26.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Da blir vannmengden pr. liter propan 1,5/3*4=2kg og vannmengden pr. liter parafin 2,5/16*17=2,65kg Men det forutsetter at min antagelse er riktig og at hjernen min fungerer i alt ribbefettet...... Vil ikke en liter parafing gi mye mer varme enn 1 liter propan? Når du kjører bil på propan blir forbruket i liter/mil mye større enn ved bruk av bensin. Tror derfor ikke du kan sammenligne på denne måten, en må se vanndamp i forhold til avgitt energi og da blir forholdet ett annet. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Mariell Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Pris for en Kitchen flower hos Maritim Kr, 547,- Staar ikke noe om at den har flammevakt/varmefoler. http://www.maritim.no/product.aspx?id=2185...upkey=009003040 Jeg kjopte min hos waerners baatbu i Sandefjord. Samme fabrikasjon, men gronn i fargen. Mener jeg ga noe mindre for min. Men som sagt den hadde i allefall ikke flammevakt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Håp Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Vil ikke en liter parafing gi mye mer varme enn 1 liter propan? Når du kjører bil på propan blir forbruket i liter/mil mye større enn ved bruk av bensin. Tror derfor ikke du kan sammenligne på denne måten, en må se vanndamp i forhold til avgitt energi og da blir forholdet ett annet. Du er vel inne på noe der Chrian. Nå viste regnestykket at parafin avgir ca. 30% mer vann enn propan, men forskjellen blir vel større/mindre alt etter om parafin eller gass avgir mest energi pr. liter. Jeg vet ikke hvilken av dem som avgir mest energi. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Vil denne duge til å varme opp inni båten min tror dere? Det er en 25 fots tresnekke med et lite overbygg. Er litt redd at det skal bli for mye vanndamp/karbondioksid?? Er det slik at det dugger på vinduene når man bruker en slik?? Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 27.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Denne har flammevakt og er på 1,3 kw. Fikk den for 200 på Netthandelen,løp og kjøp. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Sleipner93 Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Jeg finner den ikke på www.netthandelen.no ? Har du en link? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Vil ikke en liter parafing gi mye mer varme enn 1 liter propan? Propan er en meget effektiv energikilde. En kilo propan tilsvarer f.eks. 1,3 liter parafin eller 1,5 liter bensin Propan er ikke giftig og avgir hverken sot eller svovel ved forbrenning. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 (redigert) slettet...leste ikke spørsmålet godt nok Redigert 27.Desember.2007 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.