Jump to content

Gass Ovn på netthandelen

kringeland

Recommended Posts

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en slik POD8 - 2100w til seilbåten.

Den vil vel kunne gi grei lunk i kabinen på kjølige dager, uten at jeg soter ned innvendig. Litt lufting vil jeg jo alltid ha, så luften blir vel grei nok?

Noen som vet om denne må ha stor fri plass rundt hele veien, eller kan den stå i "et hjørne"?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg ville IKKE hatt et lass med propanflasker slengende rundt i båten. Ei heller en propanbrenner med halvfull flaske. Propan er tungt, og legger seg fint til rette i kjølsvinet, klar for antenning....

Poden er utstyrt med en løs anti velteplate i bunn. Den fungerer også som oppsamler av evnt. søl ved påfylling. Denne platen er ca 40x40 cm. Poden avgir veldig lite varme i sidene.

Redigert av tebi (see edit history)
Da skulle vel valget være enkelt da....

Propan er mer effektiv enn parafin og avgir mindre vann enn parafin.

Når jeg kjøpte hyttevarmer,(som kan fjernstartes med sms) valgte jeg parafin, nettopp fordi alle forhandlere sa at det ble fuktig og rå inneluft av gass, og tørr og god luft å komme til ved parafin.

Når det gjelder energi, så vet jeg ikke om man kan samenligne parafin og bensin, men min bil bruker 1,2 L bensin, eller 2L gass på mila.

så i forhold til bensin så er i hvertfall gass mindre energiholdig.

God Jul

Om en bruker fornuften så er vel denne ovnen like sikker å bruke i båt som noen andre steder.

Oppbevares flaskene i drenert rom som f.eks ankerbrønnen og taes flaskene ut av ovnen når den ikke er i bruk må den eneste faren være at den kan skli/velte ved en bråttsjø/hekkbølge. Brukes kun ovnen når en er tilstede og ikke forlater den synes jeg denne er ovnen er ok

1 mol propan veier 44g, ett kg med propan inneholder da 22,7 mol propan

22,7 mol C3H8 4 mol H20

-------------- x ------------ = 90.9 mol H20

1 1 mol C3H8

Ett mol vann veier ca. 18g

90.9 mol H20 18.016 g

------------- x ----------- = 1636 g/H20

1 1 mol H20

Når en forbrenner ideelt sett og uten luftoverskudd så vil ett kg propan gi 1,64 kg med vann som tilføres rommet en forbrenner i..

Ser vi på parafin så blir regnestykket slik har benyttet en litt lavere verdi i dette enn i den tidligere beregningen,men dette gir mere enn vann enn i den andre siden molvekten nå er litt lettere siden jeg har benyttet et karbon molekyl og 2 hydrogen mindre i denne parafinen)

1 mol parafin veier 198g, ett kg med poarafin inneholder da 5 mol parafin

5,05 mol Parafin 17 mol H20

-------------- x ------------ = 85,9 mol H20

1 1 mol Parafin

Ett mol vann veier ca. 18g

85,8 mol H20 18.016 g

------------- x ----------- = 1546 g/H20

1 1 mol H20

Forbrenning av en kg med prafin uten luftoverskudd gir da 1,54 kg med vann eller en dl mindre vann...

Sjekker vi mot tabellverket så tilsvarer dette (Tabellverket er Mörstedt/Hellesten Energi- og kjemiske tabeller (1990) ISBN 82-585-0243-3)

14,97 vol % av røykgass for proanbasis forbrenning

11,6 vol % av røykgass for fyringsolje som er tilnærmet lik parfin i sammenstning..

Så det er etter mitt syn ikke særlig stor tvil om at propan avgir mere vann til omgilvelsene enn parafin....

Propan har som andre har påpekt et høyere "energiinnhold" enn parafin/bensin.. Propan har 46MJ/kg, Parafin/diesel/fyringsolje/ har 41 MJ/kg og bensin har 44 MJ/kg.. Butan som er den andre vanlig gassen vi bruker ligger 0,5MJ under propan... Ser vi på ren Hydrogen H2 så har denne 120MJ/kg som er nesten tre ganger så mye som propan og diesel... og her det kun vatten i rikelige mengder som kommer ut.....

Må vel ta forbehold om regnefeil her siden jeg ikke har scannet det for feil..... har jo minst et par tre medlemmer som saumfarer alle mine innlegg etter feil, spesielt de som inneholder regning....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kommer litt an på hvordan man ser på det. :wink:

Regner man litt videre på det kan det ses på denne måten:

Forbrent er

1kg Propan = 46MJ = 12,78kWh og 1,64kg vann

1kg Parafin = 41MJ = 11,39kWh og 1,54kg vann

Da får man frigitt vann pr kWh:

Propan: 1,64kg / 12,78kWh = 128,3g vann pr. kWh

Parafin: 1,54kg / 11,93kWh = 135,2g vann pr. kWh

Pr. kWh energi avgir parafin litt mer vann enn propan.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ser av denne beregningen at jeg har vært litt "streng" med sammenstningen av parafinen, den skulle etter dette kun ha C12H26 som gir en vannmelngde på 1,38 kg pr. kg parafin i følge beregningen

Resultatet er øverst på side 2, som man ser av beregningen så er luften splittet i 21%Os og 79%N2.

Men alle beregningene er basert på lufoverskudd på 1.0 som i praksis ikke er mulig om en vil oppnå 100% forbrenning, luftverskuddtallet varere fra 1,05 og oppover....

Forøvrig så opplyser brannmannen.no på sine sider ar propan/naturgass avgir 2,05 kg vann pr.kg gass ved norma forbrenning

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg husker svakt at det var noe som het mol-beregning på skolen, men det som betyr noe for meg som båtbruker er:

- hvor sikker er varmekilden

- hvordan er det med vanndamp

- hvordan er det å puste med utslippene fra varmeren

- gir den nok varme for mitt bruk

- og sist, men ikke minst, hvor mye koster det i innkjøp og bruk av varmekilden

Selv er jeg "fagmann" innen det feltet jeg har utdannet meg for, men kan vi ikke komme ned på jorden (no bad feelings sydvesten) slik at både dataingeniøren, rørleggeren, bakeren, kontoristen . . . . . forstår hva det snakkes om?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må betale forskudd på en e-postfaktura du mottar dagen etter at du har kjøpt varer på auksjon.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du kan jo skrive ut e-posten og betale denne i bankskranke. Husk at dette gjerne koster 50-100 kr i gebyr. Når så betalingen er mottatt hos netthandelen, sendes varene i en postpakke til deg (tar normalt ca. 5-7 dager etter mottatt betaling).

Har du ikke mor/far med nettbank, da? Det er jo jul! :santa:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...