vikers Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Videresend den mailen du får til dem, så har de alle opplysninger de trenger der. Hva skal du kjøpe nå da? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Har gjerne lyst på en slik gassovn jeg.. Tror det kan gjøre nytten i den lille sjarken min.. Eller hva syns du? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 MEKK har ofte disse gassovnene på tilbud, du har ikke en slik butikk i nærheten da? - men de er dyre på disse gassboksene. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Kjøp deg heller en POD8 fra Sverige. Disse koster gjerne fra 400-700,- på Blocket.se- og vil jo fungere bedre. Har 2100w og lang brennetid på lampeoljen. Du får jo nesten 5 liter olje for prisen av 4 små bokser med gass. Sikrere er det også - mener jeg da. Uansett hva tekniske utregninger viser, så blir det mye mer fuktighet/kondens med et slikt propanapparat. Det ser man jo fort når man fyrer opp gassblusset til matlaging. Pakke i "Postforskot" = Postoppkrav koster ca. 200,- fra Sverige og hit, så om du betaler 500,- Skr for ovnen er dette = 400 NOK + 200 i porto/oppkrav - så du havner på 600,- NOK for en helt grei ovn, med litt kapasitet. Koke/steke kan man også gjøre på lokket til denne!.... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 (redigert) MEKK? Det har jeg aldri hørt om :confused: Vikers, har lurt på om en parafin brenner kunne vært noe ja. Det selges jo endel "Aladdin" ovner på finn ser jeg. Men får undersøke dette videre. Jeg har jo egentlig en danskebysse stående men den vil jeg ikke montere grunnet dårlig plass.. Redigert 28.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 (redigert) Sleipner93, vær oppmerksom på at frakt+fakturagebyr utgjør ca. 150,- for ovnen, så ikke ta helt av i budene dine. Tenk også nøye på sikkerheten ved bruk av ovnen. Det er MEKK-butikk i Sandnes tror jeg, på Maxi?? Danskebyssa burde du montere, den er sikrere enn de alternativene som er diskutert her, og så får du avgassene (og vannet) ut av båten. Forøvrig vil jeg si at tråden ihvertfall har avklart at både gass og parafin avgir en god del vann ved forbrenning, så kan vi kanskje la det være nok? Forøvrig var brannmannen.no en flott side som jeg legger i mine favoritter. Redigert 28.Desember.2007 av HÅP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 (redigert) Ja, danskebyssa er jo mye sikrere å burde egentlig vært montert. Men av grunner at jeg sansynligvis får meg ny båt til neste år tror jeg ikke at det blir noe danskebysse. Da vil jeg heller bruke den i min neste båt med større plass. Jeg har nemlig rimelig dårlig med plass (Ihvertfall der det er litt høyde) og danskebyssa er vel 50cm høy og trenger jo litt høyde ovenfor seg. Og salgspris på båten stiger vel heller ikke noe visst jeg monterer den.. Det jeg evt får ekstra går jo med for å kjøpe rør og diverse. Derimot en slik liten gass/parafin ovn kan jo lett skyves bort eller tas med hjem. Og når jeg ser at de er så rimelige i Sverige må jeg vurdere om skal kjøpe meg en. Noe ala denne hadde vært perfekt! Redigert 28.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Er denne etalternativ for deg? http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11...mp;WT.svl=Bilde Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 (redigert) Eller denne http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11...mp;WT.svl=Bilde Redigert 28.Desember.2007 av HÅP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 (redigert) Mjaaaa.... Problemet blir jo at de er så svære.. Hvordan sprer disse varmen? På danskebyssa går jo meste av varmen ut av toppen av byssa. Er det likt på disse Alladin ovnene? Denne blir vel også litt vanskeligere å stue vekk, måtte vært i baugen muligens. Men da må jeg vel tømme den for parafin først? Den andre linken du tipser om har jeg sendt mail på tidligere. Den ovnen var solgt. Redigert 28.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Sprer som en POD. De er muligens videre nederst, men ellers er de såvidt jeg husker omtrent POD-størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Så har du jo denne http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11...amp;WT.svl=Link Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 (redigert) Hvordan sprer en POD da ? Den andre der e nok litt for stor.. Trenger ikke så kraftige saker. Men den Alladin ovnen til finn.no til 500,- Tror du den kan monteres her : Hvor mye høyde trenger jeg over ovnen tror du? Redigert 28.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Mest opp og en del til sidene. Coronaen sprer forover og opp, tre sider lite varme. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Monteres? Den må nok stå på dørken når du bruker den. Ville nok hatt en meter+ fri høyde over den. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Ja.. Når det blir av slik størellse kan jeg vel skru det fast Men tror ikke jeg har plass visst den må ha en meter over seg ca.. Men sendte mail om han kunne ta å måle den så for eg ta å måle litt i båten min. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Se litt på disse linkene http://www.rk-smia.no/index.php?option=com...4&Itemid=39 http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/65...f9?OpenDocument https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9339 Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Se der ja. Litt å lese på ! Ellers er det jo bare å vente på svar fra han med ovnen å få vite målene på den. Skal sansynligivis bort i båten imorgen så da kan jeg jo måle hva jeg jeg har av høyde og plass. Men er redd eg ikkje får plass.. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Dersom du kjøper Corona eller tilsvarende ovn med tanken på siden av ovnen må denne taes ut av ovnen når du beveger deg med båten, ellers renner det over med parafin da flottøren ikke holder tett når båten beveger seg. Har selv en slik ovn som jeg kjøpte for å bruke under kalesjen, første gang jeg skulle frakte den med bil hjemmenfra til båten lå det minst en liter parafin i bagasjerommet ved ankomst båtplass. Ringte til en kamerat som har make og fikk da opplyst at tanken må taes ut under transport så ovnen kom ikke engang ut av bilen, nå har den stått i boden i flere år og samlet støv. Den brenner fint og lukter kun under oppstart og når den blir slått av, men er ikke spesielt båtvennlig. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
index Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Sleipner93: Med såpass liten kabin som du har ville jeg ikke ha tatt sjansen på å fyre med gassovn/Alladdin eller liknende innendørs. Dette kan fort bli farlig, oksygenet brukes opp og erstattes med karbondioksyd. Om du trenger hurtig oppvarming en skjelden gang i blant, kan du vel bare fyre opp kokeapparatet innendørs litt? Varmer godt det også. Men ikke for lenge av gangen, og husk god lufting! Pleide å gjøre dette i den forrige båten, da jeg ikke hadde landstrøm da. Når jeg var nede i båten for å jobbe litt vinterstid, fyrte jeg opp begge blussene på Primus'en. Og da tok det ikke lange tiden før temperaturen var riktig behagelig! Ingen vits å dra ombord mer utstyr enn nødvendig i en liten plass med dårlig plass fra før! Da er det bedre å bruke det man har... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Det hørtes jo smart ut Index.. Har også vært litt bekymret for at det er så lite plass.. Kan jo muligens koble opp et enkelt varmeapparat som bruker varmen fra motoren. Har alle delene til det utenom slangene men det er jo ingen problem å få tak i.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Gjør det du! Da har du varme når motoren går, og får tørket ut kabinen underveis! I tillegg har du et sted å varme deg på fisketurer etc. På overnattingsturer på sommeren pleier temperaturen å være såpass at varme ikke er nødvendig i en liten båt. Det er i alle fall min erfaring. Et par stormlykter som fyres med lampeolje gir noen hundre watt, samt lys samtidig. Eventuelt stearinlys, disse gir ca 100w hver. Skal ikke mer til i en liten kabin! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Ser av denne beregningen at jeg har vært litt "streng" med sammenstningen av parafinen, den skulle etter dette kun ha C12H26 som gir en vannmelngde på 1,38 kg pr. kg parafin i følge beregningen..... Forøvrig så opplyser brannmannen.no på sine sider ar propan/naturgass avgir 2,05 kg vann pr.kg gass ved norma forbrenning Dermed snudde du opp-ned på regnestykket mitt. Froutsatt samme energiinnhold pr. kg og nye verdier for frigitt vann blir resultatet nå: Propan 160g vann pr. kWh Parafin 121g vann pr. kWh Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sydvesten Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Selv er jeg "fagmann" innen det feltet jeg har utdannet meg for, men kan vi ikke komme ned på jorden (no bad feelings sydvesten) slik at både dataingeniøren, rørleggeren, bakeren, kontoristen . . . . . forstår hva det snakkes om? Lars H. Slik er det alltid, jeg er også "fagmann" innenfor mitt felt selv om noen sikkert er uenig der, og jeg skjønner heller ikke bæra av støm ombord, batteri, delta eller y kobling kobling og hva det nå alt heter.... det gjør sikkert ikke bakeren, rørleggeren heller eller kontoristen for den saks skyld.... Dog er ikke dette med mol balanse mitt fagfelt men en liten hobby som er grei å ha på sine gamle dager.... samt at en lærer noe nytt når man roter rundt i gamle tabeller og formelverk.. forøvrig så fikk jeg hentet min POD 8 på 2,1 kw i går på Clas O, skal fyre opp djevelskapen i dag og se om den funker.... men jakte på lampeoljen var hard i går... Europris utsolgt (90 kroern for 4 liter) Mekk utsolgt (99 kroner for 4 liter), men Jernia var redningen for lampeoljen men ikke lommeboken... der kostet det kun 185 kroner for 2,5 liter (fruen kjøpte uten at jeg visste om prisen) Selv videre foredlede potet produkter Løiten er jo nesten rimeligere enn lampeoljen fra Jernia... blir nok en billigere brennolje til POD'en heretter... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Jeg pleier å kjøpe lampeoljen min på Obs Bygg! 59,- for fire liter til vanlig, 39,- på tilbud. Ikke noe å si på den prisen. 185,- for 2,5 liter derimot må vel nesten kunne kalles landeveisrøveri!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.