Jump to content

Furuno Navpilot-511 - erfaringer

Ludde30

Recommended Posts

Furuno-nissen kom innom i år, og han var naturligvis svært så velkommen. Furunos autopilotsystemer kjenner jeg dog svært lite til da ingen jeg kjenner har det ombord. Om noen her har erfaringer med denne autopiloten (eller andre fra Furuno) så syns jeg det hadde vært interessant å høre om. Jeg kommer også til å bruke denne tråden til å fortelle om installasjon og bruk etterhvert som neste sesong kommer igang. En ting er sikkert ihvertfall - jeg gleder meg til å få autopilot ombord :yesnod:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

• 3 måneder senere...

Installasjon av autopiloten går sin gang. Har vært forholdvis greit, men jeg måtte oppgradere noe av det elektriske i samme slengen. Nå er det kun hydraulikken igjen. Er det noen som har erfaring med å koble t-stykkene som skal på eksiterende slanger og til autopilotpumpa rett på sylinderen til roret? Jeg har tenkt å sette autopilotpumpa like ved, og da slipper jeg jo å kappe opp eksisterende slanger. Videre, har noen erfaring med å montere koblinger på hydraulikkslanger. Kan jeg gjøre det selv, eller bør fagfolk ta den jobben?

Redigert av Ludde30 (see edit history)

Løsningen ble å lage t-koblingene inn på autopilotpumpa, koble eksisterende slanger inn på dem og noen korte biter opp til sylinderen. Det som var fortærende var at da jeg skulle teste herligheten idag, så fant jeg ut at en koblingene lekker. Det er et 90 graders bend som lekker like foran der hvor koblingen er presset på slangen. En liten nedtur, da det betyr en ny runde til hydraulikkpusheren, samt mer skruing og søling med hydraulikkolje :headbang:

I går kom jeg endelig i mål med dette prosjektet, men du verden så lunefull hydraulikken kan være. Slet med å stramme nok uten å stramme for mye, for hydraulikkpusheren min hadde advart meg mot å dra til for hardt. Da kan vistt gjengene ta kvelden.

Det var allikevel med stor tilfredsstillelse jeg kjørte gjennom "Dockside installation", og så at alt virket. Nå gjenstår bare å få lakket båten så jeg kan komme meg på vannet for å kjøre "Sea trial installation"!

Det er jo såvidt det rusler framover :smiley: +- 7 knop avhengig av vind, strøm og bølger. Har koblet kartplotteren til autopiloten, og er veldig spent på det samarbeidet der. Kompasset er er jo et fluxgatekompass, men med rate sensor, så det skal visstnok beregne avvik/deviasjon bedre enn et "vanlig" fluxgatekompass. Nå må jeg bare få tak i en fjernkontroll, så jeg kan sitte på taket (snekkeflybridge) i sola og kose meg!

Redigert av Ludde30 (see edit history)

• 2 måneder senere...

Autopiloten fungerer bra, men det er en ting jeg ikke har fått til. Det er en ganske vesentlig sak egentlig, og det er å få kontakt mellom kartplotteren og autopiloten.

Jeg har en Navman 5500i, men pga dårlig mottak på den interne antenne, har jeg koblet på en ekstern antenne som bruker en nmea-inngang på plotteren. Jeg har koblet plotterens nmea ut til autopilotens nmea inn, men ingenting skjer. Jeg har (selvsagt) også aktivert autopilot out på plotteren, og aktivert alle mulige nmea-setninger på den.

Det hadde vært veldig greit å få til dette, for jeg begynner å bli lei av at autopiloten maser om at den ikke har noe speed data. Kan det være et triks å koble den eksterne antenne rett på autopiloten? Evt andre muligheter?

Hei igjen, flott at piloten fungerer som den skal.

Jeg mener at du kan slå av alarmen som savner fart. Nytten av fartsinformasjonen er begrenset når fartsområdet er 0-7 knop, men skal du først koble inn plotteren kan du sende fartsdata derfra (VTG).

Du kan alltid sjekke signalene med hyper terminal på en laptop om du er kjent med slikt.

Ellers kan du prøve å bytte om de to ledningene inn på piloten fra plotteren, sjekk at plotteren sender med 4800 baud.

Takk for svar. Plotteren er av den enklere typen, så baudraten har jeg ikke funnet ut om det er mulig å lese av engang. Har ei heller sett noe i dokumentasjonen om den. Enig at fartsinformasjonen ikke superrelevant, men desto mer relevant er å bruke autopiloten til å følge en oppsatt rute med waypoints fra plotteren.

• 2 måneder senere...

Henger meg på. Jeg monterte autopilot 511 i sommer med kompass PG-500.

Dette ser ut til å fungere fint, men har ikke fått testet så mye enda.

Ved noe sjø på låringen blir det mye zik zak. Dette skyldes nok finjusteringer.

Betjeningsmessig er den svært bra, da en kan justeres kursen med roterene knott i stedet for bruk av taster.

Tips til justeringer mottas gjerne.

Mh Arejane

Har du fått testet piloten din i sommer?

Ja piloten er testet og jeg er fornøyd med den. Det viste seg at den ikke mottok noe fra kartplotteren, men jeg gadd ikke styre med det i sommer da ferien kom brått på etc. Så til vinteren blir det en liten jobb der, så får jeg en ny runde med testing til våren igjen. :)

Låringa syns jeg går ganske bra, men det er klart den har best arbeidsvilkår når sjøen kommer forfra.

Jeg monterte autopilot 511 i sommer med kompass PG-500.

Hvordan er det å kalibrere kompasset/piloten? Jeg har allerede PG-500 ombord men må kalibrere med tastene på kompasset, gjør du det samme fre piloten? Har du forsøkt den automatiske kalibreringen? Hva med fart, mater du piloten med dette? Dette er viktig når man går opp og ned fra plan (hastighet).

Ja piloten er testet og jeg er fornøyd med den.

Stiller samme spørsmål til deg

Jeg har kalibrert autopiloten via displayet på kontrollenheten. Kjørte den automatiske varianten hvor båten tok en 360 grader styrbord. Jeg måtte også holde stø kurs en stund med god fart (i den grad jeg har det...). Ettersom piloten p.t. ikke har kontakt med kartplotteren, så har jeg ikke brydd meg om å kalibrere kompasset. Ser at plotteren og piloten ofte har tre-fire grader avvik, men jeg har kun brukt piloten til å holde stø kurs fremover så da har ikke det hatt betydning. Tar nok en ny runde med alle innstillinger når jeg får kommunikasjonen mellom plotter og autopilot til å fungere.

Jeg har kun benyttet den automatiske kalibreringen fra autopiloten. Det gikk tilsynelatende helt fint.

Det gjenstår å korrigere at nord er rett nord da kompasset nok ikke står helt "midtskips".

Autopiloten er tilkoplet Furuno kartplotter Navnet 3D type MFD12, så den blir matet med hastighet.

Kan da selvsagt kjøre etter rute, og det fungerer fint.

Det med vinglinga ved noe sjø har vel noe med justering av rorutslag m.v.

Her er flere parametre som kan finjusteres. Må vel lese mer i boka.

Mh Arejane

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...