68 GT Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Har du bygget om akterspeilet og hevet motoren? i så fall gikk den noe fortere? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
larsemann1 Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 godt å høre at det ikke var så ille med båt på slep opp dit. vi kjører nordover neste helg (uten båt) og håper på fint vær. har utsatt båtprosjektet til neste sommer men min mor har kjøpt seg en fjord terne 24 så da får jeg noen turer her nede nå i sommer. Hemnesberget er helt klart en plass du bør ta turen til enten med bil eller båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
margarus Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 hei :) kjempe flott prosjekt du har fått deg her! jeg har en nidelv 15 fot med samme motor som du har. er storfornøyd med min mariner 40. jeg prøvde også først og kjøre den på orginal hekken(kort stamme). sleit med vanskelig svinging og ekstrem vannsprut bakover ved mer en halv gass. kan låve deg det at det blir en ny båt når du får motoren opp i rett høyde! her kan du se en enkel og grei(syns jeg!) måte og bygge opp hekken på. her kan det lett skrues av og sparkle igjen vis det er ønskelig senere. jeg synes også at alu plate ser helt ok ut bak på en gammel båt. dessuten er dette stift som F¤& og rikker seg ikke en millimeter under gasspådrag og slikt. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=60601 lykke til med oppbygning bak, du vil ikke angre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 7.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2009 Det ser solid nok ut, dette, Margarus. 68GT: Beklager mangel på respons. Hadde begrenset tilgang til nett i ferien, men her er en oppdatering. Jeg er kommet i mål med å heve motorfestet på 17-foteren. I fjor begynte 40-hesteren fra ca. 1985 å svikte. Brukte vinteren til å lete etter noe nyere og endte opp med en 3-sylindret Yamaha fra 1997 med powertrim. En litt annen verden... En kamerat sveiset brakett av syrefast stål. Tungt, men solid. Her er noen inntrykk fra prosessen: Profilen er boltet på fire punkter med trykkimpregnert virke i mellom. Motorservice i Sandnessjøen inkluderte montering, så her fikk jeg god bistand til boring i hardt metall og god redskap til å heise påhengeren på plass. Nesten uvant ikke å gjøre alt på egen hånd... Motoren virker stor på denne båten, men sitter godt på det nye motorfestet. Og farkosten går godt i vannet. Lett i plan og marsjer på drøyt 20 knop. Toppfarten ligger rundt 24 - 26 knop. Er og blir Helgelandspatriot og måtte ta med dette bildet, som ble tatt i farvannet rett øst av De Syv Søstre, omtrent utenfor Hamnes, "på tur heim" fra byvisitt til Mosjøen. Bak Tjøttalandet skimter du Vega og Ylvingen i horisonten. Vanskelig å setter ord på slike naturopplevelser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Svært trivelig prosjekt, dette. Det ble en riktig kjekk landstedsbåt ut av det. Jeg ser med lengtende blikk på de fine bildene fra Helgeland. Jeg er selv født i Sandnessjøen. Må visst ta meg en pilgrimsreie tilbake snart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
margarus Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 se her ja. flott motor du fikk tak i! og motor festet ble meget fint. er vell samme måte som jeg gjorde det. bare jeg har plate på hver side og ikke på toppen av feste. fin båt :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 7.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2009 Ja, det er samme prinsipp, men det var ikke plass til å "brette" braketten like langt ned inni som utenpå. Og takk for skryt. Det betyr en del etter timers innsats! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 er yamahaen også 40 hk? du fikk altså ikkje meir fart av å montere en nyere motor med powertrim og heve den til rett høgd? hmm men den oppførte seg kansje bedre da med rett høgd eller er det kun spruten som skiller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
margarus Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 på min 40 hk fikk jeg flere fordeler med og heve den. 1: kunne kjøre mer en halv gass. 2: flatt og fin hekksjø 3: merkbart finere og bedre svinge egenskaper 4: veldig mye lettere og få i plan. alt i alt. dette hadde tydeligvis alt og si :) angrer vertfall ikke på at jeg fiksa høyden. neste blir vell og låne meg en turteller, og finne ut om jeg har rett propell :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 I fjor begynte 40-hesteren fra ca. 1985 å svikte. Brukte vinteren til å lete etter noe nyere og endte opp med en 3-sylindret Yamaha fra 1997 med powertrim. En litt annen verden ... Motorservice i Sandnessjøen inkluderte montering, så her fikk jeg god bistand til boring i hardt metall og god redskap til å heise påhengeren på plass. Nesten uvant ikke å gjøre alt på egen hånd... er yamahaen også 40 hk? du fikk altså ikkje meir fart av å montere en nyere motor med powertrim og heve den til rett høgd? hmm men den oppførte seg kansje bedre da med rett høgd eller er det kun spruten som skiller? den 3-sylindrete har uten tvil et mye mer behagelig lydbilde, og er mye sterkere i mellomregisteret. Så selv om toppfarta er omtrent den samme, så vil jg tro at den nye er endel kjappere opp i plan? Motorservice er bra, et verksted av den gamle skolen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 at den er sterkere fra bunn og opp var ikkje det eg stillte spørsmål om, det betviles ikkje. At en skulle plane raskere når den har PT er det ingen tvil om. Støynivået har ingenting med saken å gjøre. I sum bruker antagelig en nye mindre bensin så lenge en ikkje har pull pinne. Men det eg lurte på var om farta var lik som før. Det gnåles side opp og side ned om dette med høyden og fart. At bare en hever motoren,uansett utgangspunkt, så nåes påhengsmotor-nirvana før en aner. Sjøl har eg aldri merka noen forskjell i fart med å heve senke , ha lang stamme på kort båt osv. Har kun vært sprut og oppførsel som endrer seg. Veldig lavt har ikkje vært så bra og noe særlig høyere enn flukt gir ustabil båt. Mao er der mange tommer å gå i høyden uten særlig endring etter slik eg har opplevd det. derav mitt spørsmål om farten var lik som før og hva som evt endret seg bortsett fra støy&bensinøkonomi. Normalt sett burde bare PT aleine kunne øke farten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Enig i at høyden er av mindre betydning når farta er såpass lav som her. På gromlingen med 60hk så fikk jeg 3 knop ekstra ved å heve 2 hull, opp fra 37 til 40knop. Ang fart gammel/ny motor , kommer jo også an på propellene, kan være at den gamle hadde en prop som passet bedre..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 8.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2009 Her ble det jammen debatt. Det er bra! Ja, den nye motoren er også en 40-hester. Den største gevinsten med å heve motoren var en mer stabil båt. Enkere å svinge i "høy" fart. I tillegg er det greit å få litt større avstand mellom maskineri og sjøvann. Om det betyr noe vet jeg ikke, men det er ingen god følelse å se at motoren står halvveis under vann under kjøring. Støynivået er lavere, og det er en drøm å kjøre sakte mellom holmene på lavt turtall og høy tilt på grunt vann. Nærmere omgivelsene kommer du bare med kano eller robåt... Økonomien er også langt bedre. Den nye motoren har mer kraft, og da kan du holde samme marsjfart med lavere turtall. Det betyr også at farten er blitt merkbart høyere. Den første propellen jeg testet var for stor. Turtallet buttet på 4000 og fartsopplevelsen var mager. Jeg gikk vel ned fra 13 til 11 tommer, og da var det mulig å utnytte kreftene til fulle. I praksis er det vel snakk om en toppfart på 24,5 knop med den gamle motoren, mens den nye klarer opp mot 28. (Kartplotteren viser mph, og har gjort en grovomregning til knop. Er det riktig, tro?) Foreløpig har jeg ikke hatt anledning til å teste topphastighet. Forutsetningene var ikke til stede sist sommerferie: Stille vann, alene i båten, plotter på plass og tilt som fungerer som den skal. Enten var det for grov sjø, for mye folk om bord eller jeg droppet plotteren på en liten fisketur. Tilten sviktet i begynnelsen, men ble friskmeldt med nye børster. Jeg har rett og slett registrert at det er mer fart å hente. Det merket jeg ikke minst da tilten ikke virket. Over et visst turtall, prøvde baugen å grave seg ned. Det var rett og slett uforsvarlig å gi full gass uten å trimme vinkelen på motoren. Det var ingen problemstilling med den gamle 40-hesteren, som hadde manuell tilt og som du dermed trimmet én gang for alle.... Konklusjon: Nye motor har mer kraft og gir større fart/bedre kjøreøkonomi. Høyere motorfeste gir bedre kjøreegenskaper (og mer fart?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 8.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2009 (redigert) Slettet pga dobbel-posting... Redigert 8.November.2009 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 (redigert) det er bra å sjå at den nye motoren gir langt bedre fart og økonomi enn den gamle. Det er så mange som stadig hevder at 40 hk er 40 hk uansett. Dette er så langt fra sannheten man kommer. Nytt er ALLTID bedre enn gammelt mht effekt i praksis. Powertrim er et måste, har man først hatt det er det vanskelig å gå tilbake. miles x 0.87 = knop Redigert 8.November.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 8.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2009 miles x 0.87 = knop Kjekk formel å ha. Fant forøvrig en egen kalkulator på mobilen for omregning mellom miles og knop... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 8.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2009 (redigert) Slettet. Dobbelposting enda en gang pga ustabil nettforbindelse. Redigert 8.November.2009 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.