Jump to content

Mitt altfor omfattende renoveringsprosjekt av 17 fots plastbåt


ezach

Recommended Posts

godt å høre at det ikke var så ille med båt på slep opp dit. vi kjører nordover neste helg (uten båt) og håper på fint vær. har utsatt båtprosjektet til neste sommer men min mor har kjøpt seg en fjord terne 24 så da får jeg noen turer her nede nå i sommer.

Hemnesberget er helt klart en plass du bør ta turen til enten med bil eller båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

hei :)

kjempe flott prosjekt du har fått deg her!

jeg har en nidelv 15 fot med samme motor som du har. er storfornøyd med min mariner 40.

jeg prøvde også først og kjøre den på orginal hekken(kort stamme). sleit med vanskelig svinging og ekstrem vannsprut bakover ved mer en halv gass.

 

kan låve deg det at det blir en ny båt når du får motoren opp i rett høyde!

her kan du se en enkel og grei(syns jeg!) måte og bygge opp hekken på.

her kan det lett skrues av og sparkle igjen vis det er ønskelig senere.

jeg synes også at alu plate ser helt ok ut bak på en gammel båt.

dessuten er dette stift som F¤& og rikker seg ikke en millimeter under gasspådrag og slikt.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=60601

lykke til med oppbygning bak, du vil ikke angre!

Link to post
Share on other sites

Det ser solid nok ut, dette, Margarus.

 

68GT: Beklager mangel på respons. Hadde begrenset tilgang til nett i ferien, men her er en oppdatering.

 

Jeg er kommet i mål med å heve motorfestet på 17-foteren.

I fjor begynte 40-hesteren fra ca. 1985 å svikte. Brukte vinteren til å lete etter noe nyere og endte opp med en 3-sylindret Yamaha fra 1997 med powertrim. En litt annen verden...

 

En kamerat sveiset brakett av syrefast stål. Tungt, men solid.

Her er noen inntrykk fra prosessen:

 

hekkplate_01_07072009.jpg

Profilen er boltet på fire punkter med trykkimpregnert virke i mellom.

 

 

hekkplate_02__07072009.jpg

Motorservice i Sandnessjøen inkluderte montering, så her fikk jeg god bistand til boring i hardt metall og god redskap til å heise påhengeren på plass. Nesten uvant ikke å gjøre alt på egen hånd... :sailing:

 

hekkplate_03_07072009.jpg

Motoren virker stor på denne båten, men sitter godt på det nye motorfestet.

 

hekkplate_04_12072009.jpg

Og farkosten går godt i vannet. Lett i plan og marsjer på drøyt 20 knop. Toppfarten ligger rundt 24 - 26 knop.

 

himmelblaa_15072009.jpg

Er og blir Helgelandspatriot og måtte ta med dette bildet, som ble tatt i farvannet rett øst av De Syv Søstre, omtrent utenfor Hamnes, "på tur heim" fra byvisitt til Mosjøen. Bak Tjøttalandet skimter du Vega og Ylvingen i horisonten.

 

Vanskelig å setter ord på slike naturopplevelser. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

på min 40 hk fikk jeg flere fordeler med og heve den.

1: kunne kjøre mer en halv gass.

2: flatt og fin hekksjø

3: merkbart finere og bedre svinge egenskaper

4: veldig mye lettere og få i plan.

 

alt i alt. dette hadde tydeligvis alt og si :)

angrer vertfall ikke på at jeg fiksa høyden. neste blir vell og låne meg en turteller, og finne ut om jeg har rett propell :)

Link to post
Share on other sites

I fjor begynte 40-hesteren fra ca. 1985 å svikte. Brukte vinteren til å lete etter noe nyere og endte opp med en 3-sylindret Yamaha fra 1997 med powertrim. En litt annen verden

 

...

 

 

Motorservice i Sandnessjøen inkluderte montering, så her fikk jeg god bistand til boring i hardt metall og god redskap til å heise påhengeren på plass. Nesten uvant ikke å gjøre alt på egen hånd...

 

 

er yamahaen også 40 hk? du fikk altså ikkje meir fart av å montere en nyere motor med powertrim og heve den til rett høgd? hmm men den oppførte seg kansje bedre da med rett høgd eller er det kun spruten som skiller?

 

den 3-sylindrete har uten tvil et mye mer behagelig lydbilde, og er mye sterkere i mellomregisteret. Så selv om toppfarta er omtrent den samme, så vil jg tro at den nye er endel kjappere opp i plan?

 

 Motorservice er bra, et verksted av den gamle skolen.  :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

at den er sterkere fra bunn og opp var ikkje det eg stillte spørsmål om, det betviles ikkje. At en skulle plane raskere når den har PT er det ingen tvil om. Støynivået har ingenting med saken å gjøre. I sum bruker antagelig en nye mindre bensin så lenge en ikkje har pull pinne. Men det eg lurte på var om farta var lik som før. Det gnåles side opp og side ned om dette med høyden og fart. At bare en hever motoren,uansett utgangspunkt, så nåes påhengsmotor-nirvana før en aner. Sjøl har eg aldri merka noen forskjell i fart med å heve senke , ha lang stamme på kort båt osv. Har kun vært sprut og oppførsel som endrer seg. Veldig lavt har ikkje vært så bra og noe særlig høyere enn flukt gir ustabil båt. Mao er der mange tommer å gå i høyden uten særlig endring etter slik eg har opplevd det.

derav mitt spørsmål om farten var lik som før og hva som evt endret seg bortsett fra støy&bensinøkonomi. Normalt sett burde bare PT aleine kunne øke farten.

Link to post
Share on other sites

Enig i at høyden er av mindre betydning når farta er såpass lav som her. På gromlingen med 60hk så fikk jeg 3 knop ekstra ved å heve 2 hull, opp fra 37 til 40knop.

 

Ang fart gammel/ny motor , kommer jo også an på propellene, kan være at den gamle hadde en prop som passet bedre..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her ble det jammen debatt. Det er bra!

 

Ja, den nye motoren er også en 40-hester.

 

Den største gevinsten med å heve motoren var en mer stabil båt. Enkere å svinge i "høy" fart.

I tillegg er det greit å få litt større avstand mellom maskineri og sjøvann.

Om det betyr noe vet jeg ikke, men det er ingen god følelse å se at motoren står halvveis under vann under kjøring.

 

Støynivået er lavere, og det er en drøm å kjøre sakte mellom holmene på lavt turtall og høy tilt på grunt vann. Nærmere omgivelsene kommer du bare med kano eller robåt...

Økonomien er også langt bedre. Den nye motoren har mer kraft, og da kan du holde samme marsjfart med lavere turtall.

 

Det betyr også at farten er blitt merkbart høyere.

Den første propellen jeg testet var for stor. Turtallet buttet på 4000 og fartsopplevelsen var mager.

Jeg gikk vel ned fra 13 til 11 tommer, og da var det mulig å utnytte kreftene til fulle.

 

I praksis er det vel snakk om en toppfart på 24,5 knop med den gamle motoren, mens den nye klarer opp mot 28.

(Kartplotteren viser mph, og har gjort en grovomregning til knop. Er det riktig, tro?)

:confused:

 

Foreløpig har jeg ikke hatt anledning til å teste topphastighet.

Forutsetningene var ikke til stede sist sommerferie: Stille vann, alene i båten, plotter på plass og tilt som fungerer som den skal.

Enten var det for grov sjø, for mye folk om bord eller jeg droppet plotteren på en liten fisketur. Tilten sviktet i begynnelsen, men ble friskmeldt med nye børster.

:fishing:

 

Jeg har rett og slett registrert at det er mer fart å hente.

Det merket jeg ikke minst da tilten ikke virket. Over et visst turtall, prøvde baugen å grave seg ned. Det var rett og slett uforsvarlig å gi full gass uten å trimme vinkelen på motoren.

:diving:

Det var ingen problemstilling med den gamle 40-hesteren, som hadde manuell tilt og som du dermed trimmet én gang for alle....

 

 

Konklusjon:

Nye motor har mer kraft og gir større fart/bedre kjøreøkonomi.

Høyere motorfeste gir bedre kjøreegenskaper (og mer fart?)

Link to post
Share on other sites

det er bra å sjå at den nye motoren gir langt bedre fart og økonomi enn den gamle. Det er så mange som stadig hevder at 40 hk er 40 hk uansett. Dette er så langt fra sannheten man kommer. Nytt er ALLTID bedre enn gammelt mht effekt i praksis. Powertrim er et måste, har man først hatt det er det vanskelig å gå tilbake.

 

miles x 0.87 = knop

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...