Jump to content

Størrelse på flagg/flaggstang

alidal

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det finnes noen regel om akkurat dette.

En vitig regel for et flagg er at flagget ikke skal i bakken/dørken/gulvet. Du må derfor ikke ha et flagg som er lengre enn flaggstanga di - for da kommer tuppen av flagget i dørken når flagget henger rett ned. Kan være at jeg er petimeter her - strengt tatt skal et flagg som har vært i bakken deles opp i sine enkelte deler og brennes - men hvem gjør vel det?

Bredden på flagget er en funksjon av lengden (det er regelen om at forholdet mellom fargene i flaggets bredde skal være 6-1-2-1-6 og  6-1-2-1-12 i lengden - heheh snart 20 år siden jeg sluttet på speider'n men den regla sitter ennå).

Har du da et flagg som er litt kortere enn flaggstanga får du vel omtrent det som er maks størrelse på flagget - så da blir flaggets størrelse opp til flaggstangas lengde

Så vidt jeg husker fra speideren skulle flaggstanga være tre ganger lenger enn flaggets støsrste lengde (6-1-2-1-12) Det gjelder for vanlige flaggstenger på land. På en båt kan man kanskje tillate seg å ha en noe kortere stang, men noe særlig mindre enn 1,5-2 ganger lengden ville jeg ikke satset på.

Herman

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har bare lyst til å understreke betydningen av at forholdet mellom de ulike fargene i flagget er korrekt, slik som det er beskrevet tidligere i denne tråden. Når flagget ikke er riktig, så er det ofte det hvite feltet som er for smalt, og med en gang jeg ser et slikt flagg, så er det noe som skurrer hos meg. Ikke så sjelden ser en slikt på idrettsarrangementer i utlandet. Senest under skiskytter-VM. Under siste håndballmesterskap, kom arrangøren, i forkant av en av Norges kamper, inn med et slikt flagg hvor den hvite stripen "nesten ikke syntes".  :wink: flaut. Til neste kamp, var flagget byttet ut i et med korrekte forhold mellom fargene. Ser også noen såkalte balkongflagg som ikke er riktig laget. Det er tydelig at både enkelte produsenter (utenlandske??) og brukere ikke har peiling :nono:

Takk for innspillet vedr. Pytagoras - det tenkte jeg ikke på!

Så jeg hentet flagget mitt og sjekket - for det er jeg fornøyd med! Stanga er 1 meter lang. Flagget er 70 cm langt og 55 cm bredt. Faktisk er flagget lenger enn flaggstanga når det henger rett ned - bra at flaggstangfestet er slik at flagget henger ut fra båten.

Jeg er enig i at farger og form er viktig på flagget. På min forrige båt - en Uttern - fulgte det med et flagg som hadde helt feil blåfarge. Så ut som om de hadde tatt restene fra det svenske flagget - flagget fulgte med båten da jeg solgte den  :wink:

Hei.

Er nøye på størrelsen av flagget og proporsjonene mellom fargene. Og tidene for når flagget skal/kan være oppe er jeg også pinlig nøye med.

Men det er en ting som plager meg. Flagget blir så fort møkket der det henger der akter rett over eksosen. Etter en sesong er jo det hvite grått! Og å vaske det hjelper lite. Det hvite blir nok litt hvitere, men samtidig blir det blå og røde blassere. Har forsøkt både Taiwanproduserte og norskproduserte flagg. Finnes det i det hele tatt flagg som holder seg pene eller kan vaskes rene igjen? Jeg er stolt over å kunne føre det norske flagget, og som sagt synes jeg det er trist å se et møkkete flagg vaie i vinden.

Lars H.  :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars H.

Det med møkkete flagg pga eksosen er et problem for mange av oss.

En sommer var jeg så flau over flagget at jeg ikke hadde det oppe i havn. Den samme høsten rundet jeg år og da kom venner med et nytt flagg til meg, på stang, så nå har jeg et "kjøreflagg" og et "havneflagg".  :wink:

Jeg mener ikke at kjøreflagget kan se ut som hva som helst, men jeg slipper i hvertfall å kjøpe nytt flagg hvert år! :flag:

Idunn

så nå har jeg et "kjøreflagg" og et "havneflagg

Glimrende idé! Kommer det ikke andre innspill om "superflagg" (kanskje silkeflagg?), blir det å investere i "havneflagg"

Lars H.  :flag:

:wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kanskje flagget "henger" for langt ut og lavt bak båten, kanskje etn litt mer potent flag-føring ville hjulpet. Jeg har ikke det problemet, men det henger ikke nevneverdig langt ut bak, og er ikke for lavt ned mot eksosen :smiley:

Glimrende idé! Kommer det ikke andre innspill om "superflagg" (kanskje silkeflagg?), blir det å investere i "havneflagg"

Lars H.  :flag:

:smiley:

Kanskje flagget "henger" for langt ut og lavt bak båten, kanskje et litt mer potent flag-føring ville hjulpet.

Tror ikke det, synes forholdet mellom flagg og stang pluss vinkelen er bra, kanskje litt for rett opp og ned på bildet til høyre!  :smiley:.

Bilde   Bilde

Lars H.

Møkkete flagg kalles her for Volvo-flagg .

Eleers så kan det anbefales å bruke IDEAL-vask på flagg.Men erindrer svakt at jeg har hørt at møkkete flagg ikke skal vaskes, men skilles i de respektive farger og brennes.

Stemmer det?

Det er nok ikke bare "Volvo-flagg", som blir møkkete, "Yanmar-flagg" blir det også. IDEAL-vask har jeg ikke forsøkt, men Zalo, Biotex, White Spirit, høytrykkspyler (stakkars flagg) osv. Har aldri hørt at et flagg ikke kan vaskes, men når det ikke lenger er "brukandes", skal det ikke kastes i bossdunken, - da skal det deles opp og brennes. Gjør faktisk det selv (selvfølgelig delt i 3 hauger, rødt hvitt og blått).

Lars H.

Det er nok ikke bare "Volvo-flagg", som blir møkkete, "Yanmar-flagg" blir det også. IDEAL-vask har jeg ikke forsøkt, men Zalo, Biotex, White Spirit, høytrykkspyler (stakkars flagg) osv. Har aldri hørt at et flagg ikke kan vaskes, men når det ikke lenger er "brukandes", skal det ikke kastes i bossdunken, - da skal det deles opp og brennes. Gjør faktisk det selv.

Lars H.

Jeg har alltid hørt at flagg aldri skal vaskes.  Ellers er det korrekt at "det deles opp og brennes" med en viss presisering:  Fargene skal splittes fra hverandre.

Det er altså ikke likegyldig hvordan en "deler" det opp.

Mener ikke å være pedantisk, men der der regler for flagget og dets behandling, så er der regler!

Det hadde vært kjekt om noen kunne sende oss en link til offisielle regler slik at vi alle fikk en henvisning til hva som er riktig.

Det er bedre å vite enn å tro.

Mvh

sabrina

I praksis ser jeg ikke helt forskjellen mellom det å dele ett flagg i sine deler og det å dele flaggets farger. Loven sier at Norges handelsflagg skal være høirødt og delt i fire rettvinklede firkanter ved et mørkeblått kors der er adskilt fra de røde firkanter ved en hvit bord. For å dele fargene må man jo ta det fra hverande i delene - og slik flagget vårt er konstruert blir fargene=delene. Nåvel - ikke meningen å være petimeter her jeg heller - kunne bare ikke dy meg  :yesnod::confused:

Regler vedr. flagging finnes på

http://www.lovdata.no/all/hl-18981210-001.html (flaggloven)

og på http://www.lovdata.no/for/sf/sf-18981210-001.html  (sentrale forskrifter om flagging)

Men jeg finner ikke en egen forskrift om flagging ombord på båter - det henvises bare til " Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs"

I praksis ser jeg ikke helt forskjellen mellom det å dele ett flagg i sine deler og det å dele flaggets farger. Loven sier at Norges handelsflagg skal være høirødt og delt i fire rettvinklede firkanter ved et mørkeblått kors der er adskilt fra de røde firkanter ved en hvit bord. For å dele fargene må man jo ta det fra hverande i delene - og slik flagget vårt er konstruert blir fargene=delene. Nåvel - ikke meningen å være petimeter her jeg heller - kunne bare ikke dy meg  :smash::cryin:

Regler vedr. flagging finnes på

http://www.lovdata.no/all/hl-18981210-001.html (flaggloven)

og på http://www.lovdata.no/for/sf/sf-18981210-001.html  (sentrale forskrifter om flagging)

Men jeg finner ikke en egen forskrift om flagging ombord på båter - det henvises bare til " Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs"

Det er riktig.  Fargene skal skilles fra hverandre.  Der vil formodentlig si at sømmene må splittes.

Det er med andre ord ikke nok å klippe et flagg vilkårlig opp.  

Mvh

sabrina

Mitt spørsmål er, kan jeg henge "baatplassen" vimpel på samme stanga som flagget, eller er dette forbudt?

Råd mottaes med takk :lol:

Beklager Kristian,

Der skal ikke være andre flagg eller vimpler hverken direkte over eller under nasjonalitetsflagget.

Men du kunne jo lage til et par slike "miniflaggstenger" som man bruker på ambassadebilene og sette en på hver side av vindskjermen. Passende flagging ville være baatplassenvimpel på styrbord side og byflagget på babord.  :lol:

Da mangler du bare "rederens gjøs", altså din egen rederivimpel  -  den føres på en gjøsstake helt forut.   :cryin::lol::smash:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det Norske flagget er ikke det tegna av en unge fra Danmark elelr Sverige???

Ikke for å lage sure miner men bare et spørsmål.. Hadde en slik diskusjon i fjor sommer men vi kom ikke frem til noe vetug svar.

Noen som vet?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Det Norske flagget er ikke det tegna av en unge fra Danmark elelr Sverige???

Ikke for å lage sure miner men bare et spørsmål.. Hadde en slik diskusjon i fjor sommer men vi kom ikke frem til noe vetug svar.

Noen som vet?

I svar.... jeg viste det for noen få dager siden, sto i avisen. Noen andre som husker?

Helt klart er jo at det er et danske flagg med et blått kors inn i det hvite, så svenskene kan vi vel holde utenfor. Men hvor det ekstra kors kom fra, det sto i avisen.

Og forøvrig: hva ble egentlig resultatet av rettssaken mot Otto Jespersen som brant et USA-flagg uten å skille fargene først?

Beklager Kristian,

Der skal ikke være andre flagg eller vimpler hverken direkte over eller under nasjonalitetsflagget.

Men du kunne jo lage til et par slike "miniflaggstenger" som man bruker på ambassadebilene og sette en på hver side av vindskjermen. Passende flagging ville være baatplassenvimpel på styrbord side og byflagget på babord.  :lol:

Da mangler du bare "rederens gjøs", altså din egen rederivimpel  -  den føres på en gjøsstake helt forut.   :smash::lol: :lol:

mvh

Poseidon

Ja det skal jeg se nærmere på, tusen takk Poseidon, nå ga du meg en god ide til navn på båten også " Flagship" :lol: :lol: :lol::cryin:

Og forøvrig: hva ble egentlig resultatet av rettssaken mot Otto Jespersen som brant et USA-flagg uten å skille fargene først?

Det hadde vel ikke egentlig noe med å skille fargene å gjøre, men å vanære en fremmed stats flagg.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/20...09/754164.shtml

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/08/07/375323.html

Jeg har ikke klart å finne noe mer (nytt) om saken...

GeirKS

Nei flagget ble nok ikke tegnet av en unge fra hverken Norge, Sverige eller Danmark, men av en mann med navn Fredrik Meltzer:

Flaggets historie 1

Flaggets historie 2

Både Otto Jespersen og TV 2 ble frikjent for å ha vanæret en fremmed stats flagg.

KAT

Da var det oppklar.. Synes bare å huske noe på TV en gang i tiden.. Men det ser ut til at du har heilt rett Kat..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Da var det oppklar.. Synes bare å huske noe på TV en gang i tiden.. Men det ser ut til at du har heilt rett Kat..

Jeg er 60+ Hva er du? (Altzheimer)

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...