Enzo Startet 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2007 Plukker denne ut av bavaria tråden da jeg synes det er et interessant tema spørsmålet er vel hvor mange som slepper opp på lensen, og strammer på kryssen av vanlige turseilere. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Jeg svarte ja på alt unntatt akterstag, forseilfall og mannskapflytting. Akterstaget på min gamle båt var så pass arbeidskrevende å justere, at det ble stående urørt. Genuafallet har jeg ikke brukt aktivt, siden jeg egentlig ikke vet så mye om effekten av dette. Kona får sitte i ro. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
"Mathilde" Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 (redigert) Svarte ja på det meste, men må innrømme at fallene både til forseil og storseil (rullestor) står stort sett uberørt gjennom sesongen . Dette av meste praktiske hensyn siden disse (som behøring bemerket tidligere på dette forumet) dessverre ikke er trukket tilbake til cocpit. Forøvrig: Enzo, er litt i tvil om hva du mener med din posting i denne tråden. Hvorfor var akkurat dette så interessant? Redigert 29.Desember.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Fall og løygang gidder jeg aldri røre på, og en selvslående fokk er oftest på, fordi det alltid blåser kuling her på sørlandet. Å flytte mannskapet (jeg og madammen) på en 13 tonn tung båt hjelper nok lite. Det hjelper nok mer å rydde i barskapet.... Jeg liker minst mulig hyssing i badekaret. Der vil jeg ha det ryddig. Derfor liker jeg at vinsjene er satt utforbi selve cockpiten. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 På turseilas med falmilien, bruker ikke jeg akterstagstrammeren, genoa/storseil fall aktivt. Skjøteløper, løygang, skjøter tar jeg. Da koser vi oss ser og nyter det å være på sjøen. Hverken kone eller barn ser noe vits å jobbe aktivt med dette, det er mer min greie. Så derfor lar vi det være. Men seiler vi aktivt med venner, kamerater, eller regatta med annen båt, justerer vi hele tiden. Bruker vektfordeling aktivt også. Da gjør vi dette for ønsket er å seile fort ut i fra forholdene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
"Mathilde" Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Baatsmann. Mye fornuftig i det du skriver her. Alt til sin tid Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Med en 7/8-rigg brukes akterstagstrammeren aktivt. Helt vesentlig for både fart, høyde og komfort. Men med en tilnærmet mastheadrigg har det vel mindre betydning. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Jeg har nok ikke kunnskaper om hva som må til for å få god trim på seilene - har lært det i teorien (bl.a. illustert seiltrim), men føler ikke jeg vet nok om hvordan seilene skal stå. MEN jeg prøver å lære - det er bare første sesongen med (seil)båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Jeg svarte ja på alt utenom det med vektfordeling som ikke er så aktuelt på turseiling med en 40-foter. Kan ikke huske å ha seilt en eneste gang de siste 3 årene uten å tukle med fall, bomuthal, skjøtepunkt, løygang og akterstag. Derfor er det viktig for meg at dette er lett tilgjengelig. Cockpiten ser alltid ut som kjempespagetti når jeg seiler..... Her er eksempel fra en regatta: Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Forøvrig: Enzo, er litt i tvil om hva du mener med din posting i denne tråden. Hvorfor var akkurat dette så interessant? Min posting i denne tråden har grunnlag i at jeg gjerne starter poster på et forum når jeg kommer over noe som kanskje kan starte litt debatt som folk kan lære av (jeg er en forumhore og har rundt 30000 poster på et annet norsk forum + tusenvis på utenlandske så ikke bli skremt om det kommer en og annen post som ikke har mening ) , samtidig synes jeg personlig det er endel trimme muligheter som er vel så viktige på tur som i regatta som samtidig veldig mange turseilere ikke benytter seg av og det er veldig synd for det hadde gitt mer comfort under turseiling. Som et eksempel så vil korrekt bruk av akterstag,løygang,skjøtepunkt og falltrim gi betydelig gevinst på comfort. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Svarte ja på alt borsett fra vektfordeling, som ikke er spesielt interessant i en 46 fot båt med sjelden mer enn 5 om bord. På familetur blir det selvsagt sjelden trimmet, men på regattaer eller guttetur hvor minst to er aktive regattaseiler og elsker å trimme alt ut av båtene er det få trimmemuligheter som står urørt. Må innrømme at forseilfallet ofte er det siste som trimmes. Storseisfall, Skjøtepunktene og bomuthal er nok det som trimmes mest aktivt. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Har ikke akterstag, bomuthal, kick, justeringsmuligheter på løygang og å flytte 150 kg fra side til side hjelper lite på 10 tonn båt. Men jeg pigger litt. Glad jeg ikke har så mye å tenke på som dere med sugerør, det hadde gått for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 (redigert) Fall og løygang gidder jeg aldri røre på, og en selvslående fokk er oftest på, fordi det alltid blåser kuling her på sørlandet. Å flytte mannskapet (jeg og madammen) på en 13 tonn tung båt hjelper nok lite. Det hjelper nok mer å rydde i barskapet.... Jeg liker minst mulig hyssing i badekaret. Der vil jeg ha det ryddig. Derfor liker jeg at vinsjene er satt utforbi selve cockpiten. svarte nej på nesten alle spm........ o det hjelper ikke mye på 12 tonns båt heller har oxo tamparna på utsidan badekaret de fleste överhavsseglingar går oxo med autopilot...sitter ikke bakom ratten... skulle jag regattasejle skulle jag valt en helt annen båt...... Redigert 29.Desember.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
"Mathilde" Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 samtidig synes jeg personlig det er endel trimme muligheter som er vel så viktige på tur som i regatta som samtidig veldig mange turseilere ikke benytter seg av og det er veldig synd for det hadde gitt mer comfort under turseiling. Som et eksempel så vil korrekt bruk av akterstag,løygang,skjøtepunkt og falltrim gi betydelig gevinst på comfort. Det er dette som gjør seiling så spennende. Hele tiden å forsøke å trimme båten best mulig, hele tiden prøve å tilegne seg ny lærdom vedr. seiltrim. Det er kjempegøy når de små justeringene medfører merkbar fartsøkning i båten. Likevel må det være lystbetont og man må ta hensyn når det sitter totalt uinteresserte i cocpit. Det skjer jo fra tid til annen at man har med seg utrenet mannskap. Folk som ser ut som spørsmålstegn når man begynner å dra i tauer her og der. Da blir det seiling på en "nogen lunde trim" , og så får man ta det igjen senere. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Det er veldig mye den modus jeg er i Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 (redigert) Jeg tukler med det meste ombord i håp om lære noe, vet ikke alltid hvorfor jeg gjør det men håper vel å merke litt forskjell i farten men stresser ikke mye med det... Svarte mye nei på de første spørsmålene med unntak av akterstag som jeg dra litt i og slipper litt opp, men mye ja på de siste med unntak forflytting av kjøtt og flesk(skipperen) under seilas.. Redigert 29.Desember.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Har inntrykk av at veldig mange prøver og prøver men ikke merker spesielt mye til endringene de gjør i trimmen og da er det kanskje en idè at noen her kan gi noen tips her så kanskje vi kan lære noe. Jeanneau f.eks kunne vel ha litt å komme med her av nyttig informasjon ? Personlig så synes jeg det er en god anledning å prøve seg på trimming når man seiler kryss og vinden øker og man begynner å vurdere å ta rev i seilene , da har man en ypperlig anledning til å virkelig kjenne på båten hva litt trimming faktisk kan gjøre , får man dette til da så kan man mest sannsynlig droppe å reve men istedet seile videre med samme seilføring etter å ha endret på busplassering i seil,akterstagstramming,skjøtepunktsendring,løygangsjustering osv Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 (redigert) Har inntrykk av at veldig mange prøver og prøver men ikke merker spesielt mye til endringene de gjør i trimmen og da er det kanskje en idè at noen her kan gi noen tips her så kanskje vi kan lære noe. Jeanneau f.eks kunne vel ha litt å komme med her av nyttig informasjon ? Personlig så synes jeg det er en god anledning å prøve seg på trimming når man seiler kryss og vinden øker og man begynner å vurdere å ta rev i seilene , da har man en ypperlig anledning til å virkelig kjenne på båten hva litt trimming faktisk kan gjøre , får man dette til da så kan man mest sannsynlig droppe å reve men istedet seile videre med samme seilføring etter å ha endret på busplassering i seil,akterstagstramming,skjøtepunktsendring,løygangsjustering osv En interessant tråd, jeg svarte JA på alt, men jeg er ikke verdens beste seiler for det. Jeg mener at det er svært vanskelig å merke hva de enkelte knepene medfører av større fart/høyde. Dette ser du ikke før du kappseiler med andre, DA ser du hva som fungerer, jeg tror derfor det er nesten umulig å bli en god seiler uten å seile omkapp. Jeg har derfor tenkt at når nybåten er på plass skal jeg være med på tirsdagsregattarer. Slik tror jeg at jeg vil lære båten mye raskere å kjenne enn å bare teste på egenhånd. Selvsagt har en instrumenter som kan brukes for å se forskjeller, men etter å ha seilt i mange år er jeg ofte fortsatt usikker på om det var et lite skifte i vinden som gjorde utslaget heller en det geniale triske jeg nettopp prøvde:). Generelt vil jeg si at jeg syns egentlig ikke det er så vanskelig å få fart på båten, jeg tror jeg gjør mange ting riktig og jeg kan hovedteoriene og noen knep, men vi har jo stort sett gjort det dårlig i Færderen, men syns vi har god båtfart, jeg mener derfor at det svikter mer på taktikk og kunnskap om vær, vind og strøm enn det rent seiltekniske (selv om jeg helt sikkert har mye å lære der også...)... Redigert 29.Desember.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
vikers Svart 29.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2007 Jeg har virkelig fått blod på tann etter en halv sesong med staselig gammel treseiler. Men....hva er hovedreglene på å seile en slik.... Har stor genoa, fokk, storseil og lenseballong..... båten har lensetakler og jeg forsøker å slakke/stramme disse utfra hvordan jeg seiler. Med tremast så har jeg lært at man bør stramme akterstag ved slør/lensing slik at man strammer forseil, men ellers er jeg nok blank.l... Morro det også da jeg sikkert vil lære en masse neste sesong... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Enzo Svart 30.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Jeg selv opplever å ha gode og dårlige dager , jeg kan seile en tur og virkelig føle at nå sklir vi avgårde i noe som er nært av hva vi maximalt kan få ut av båten mens andre turer så føler jeg at det går utrolig mye langsommere enn jeg forventer og det irriterer meg for jeg vet at det er kunnskapen som svikter. Jeg har seilt et par onsdagsregattaer og vært med i båten til bl.a hr Kamfjord (X-332) og der er det bare pang pang pang , alt av seil står perfekt sekunder etter en runding mens jeg selv ikke får noe greie på trimmen før jeg er påtur å runde neste merke , de som er virkelig flinke og har gjort dette i regatta i årevis de har det i fingrene og vet nøyaktig hvordan ting skal være mens amatørene må tenke , tenke og tenke litt til før ting er perfekt og da er de gode seilerne dratt forlengst. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Svarer JA på alt untatt falltrim på forseil og mannskapsforflyttning. Svarte NEI også på forseilskjøtepunkt fordi jeg seiler med selvslående fokk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Seiltrim når du er på tur jeg flytter mannskap i båten for vektfordelig ja [ 18 ] [29.51%] nei [ 43 ] [70.49%] stakkers sater som er ombord i desse 18 båter.....sikkert 'kosetur' på VOR er frystorket mat standard....för o spare vikt....bare som ett tips för er 18 på tur !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 stakkers sater som er ombord i desse 18 båter.....sikkert 'kosetur' på VOR er frystorket mat standard....för o spare vikt....bare som ett tips för er 18 på tur !! Det er skikkelige seilere det Gunga, ikke slik som oss som tar det lungt på ferien..... Jeg veide mannskapet mitt her i går i håp om kunne flytte litt på dem.... men 16kg på minsten, to jenter på 35 kg med skolesekken på ville ikke gjøre så mye fra eller til.... Da er det nok skipperens gode 0,1 tonn som vil mest utslag vil jeg tro... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
wave Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Vil vel tro at de fleste turseilere flytter på seg under bidevindsseilas. Om ikke av hensyn til trimmingen, så til komforten. De fleste trekker gjerne opp i lo. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Om ikke av hensyn til trimmingen, så til komforten. De fleste trekker gjerne opp i lo. Da misforstod jeg spørsmålet, jeg trodde det dreide seg om trimming og ikke comfort i båten som var årsaken....Stemte feil da på frågan... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.