Jump to content

Seiltrim


Enzo

Recommended Posts

Jeg svarte ja på alt unntatt akterstag, forseilfall og mannskapflytting.

Akterstaget på min gamle båt var så pass arbeidskrevende å justere, at det ble stående urørt.

 

Genuafallet har jeg ikke brukt aktivt, siden jeg egentlig ikke vet så mye om effekten av dette.

 

Kona får sitte i ro.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post

Svarte ja på det meste, men må innrømme at fallene både til forseil og storseil (rullestor) står stort sett uberørt gjennom sesongen :blush:. Dette av meste praktiske hensyn siden disse (som behøring bemerket tidligere på dette forumet) dessverre ikke er trukket tilbake til cocpit.

 

Forøvrig:

Enzo, er litt i tvil om hva du mener med din posting i denne tråden. Hvorfor var akkurat dette så interessant?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Fall og løygang gidder jeg aldri røre på, og en selvslående fokk er oftest på, fordi det alltid blåser kuling her på sørlandet.

 

Å flytte mannskapet (jeg og madammen) på en 13 tonn tung båt hjelper nok lite. Det hjelper nok mer å rydde i barskapet....

 

Jeg liker minst mulig hyssing i badekaret. Der vil jeg ha det ryddig. Derfor liker jeg at vinsjene er satt utforbi selve cockpiten.

REGINA43_09_w.jpg

Link to post

På turseilas med falmilien, bruker ikke jeg akterstagstrammeren, genoa/storseil fall aktivt. Skjøteløper, løygang, skjøter

tar jeg. Da koser vi oss ser og nyter det å være på sjøen. Hverken kone eller barn ser noe vits å jobbe aktivt med dette,

det er mer min greie. Så derfor lar vi det være.

 

Men seiler vi aktivt med venner, kamerater, eller regatta med annen båt, justerer vi hele tiden. Bruker vektfordeling aktivt

også.

Da gjør vi dette for ønsket er å seile fort ut i fra forholdene.

Vi sees!

Link to post

Jeg svarte ja på alt utenom det med vektfordeling som ikke er så aktuelt på turseiling med en 40-foter. Kan ikke huske å ha seilt en eneste gang de siste 3 årene uten å tukle med fall, bomuthal, skjøtepunkt, løygang og akterstag. Derfor er det viktig for meg at dette er lett tilgjengelig. Cockpiten ser alltid ut som kjempespagetti når jeg seiler.....

 

Her er eksempel fra en regatta:spagetti.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Forøvrig:

Enzo, er litt i tvil om hva du mener med din posting i denne tråden. Hvorfor var akkurat dette så interessant?

Min posting i denne tråden har grunnlag i at jeg gjerne starter poster på et forum når jeg kommer over noe som kanskje kan starte litt debatt som folk kan lære av (jeg er en forumhore og har rundt 30000 poster på et annet norsk forum + tusenvis på utenlandske så ikke bli skremt om det kommer en og annen post som ikke har mening :smiley: ) , samtidig synes jeg personlig det er endel trimme muligheter som er vel så viktige på tur som i regatta som samtidig veldig mange turseilere ikke benytter seg av og det er veldig synd for det hadde gitt mer comfort under turseiling.

 

Som et eksempel så vil korrekt bruk av akterstag,løygang,skjøtepunkt og falltrim gi betydelig gevinst på comfort.

Link to post

Svarte ja på alt borsett fra vektfordeling, som ikke er spesielt interessant i en 46 fot båt med sjelden mer enn 5 om bord. På familetur blir det selvsagt sjelden trimmet, men på regattaer eller guttetur hvor minst to er aktive regattaseiler og elsker å trimme alt ut av båtene er det få trimmemuligheter som står urørt. Må innrømme at forseilfallet ofte er det siste som trimmes. Storseisfall, Skjøtepunktene og bomuthal er nok det som trimmes mest aktivt.

Link to post
Fall og løygang gidder jeg aldri røre på, og en selvslående fokk er oftest på, fordi det alltid blåser kuling her på sørlandet.

 

Å flytte mannskapet (jeg og madammen) på en 13 tonn tung båt hjelper nok lite. Det hjelper nok mer å rydde i barskapet....

 

Jeg liker minst mulig hyssing i badekaret. Der vil jeg ha det ryddig. Derfor liker jeg at vinsjene er satt utforbi selve cockpiten.

svarte nej på nesten alle spm........

 

o det hjelper ikke mye på 12 tonns båt heller :lol:

 

har oxo tamparna på utsidan badekaret

 

de fleste överhavsseglingar går oxo med autopilot...sitter ikke bakom ratten... :smiley:

 

skulle jag regattasejle skulle jag valt en helt annen båt......

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
samtidig synes jeg personlig det er endel trimme muligheter som er vel så viktige på tur som i regatta som samtidig veldig mange turseilere ikke benytter seg av og det er veldig synd for det hadde gitt mer comfort under turseiling.

 

Som et eksempel så vil korrekt bruk av akterstag,løygang,skjøtepunkt og falltrim gi betydelig gevinst på comfort.

 

Det er dette som gjør seiling så spennende. Hele tiden å forsøke å trimme båten best mulig, hele tiden prøve å tilegne seg ny lærdom vedr. seiltrim. Det er kjempegøy når de små justeringene medfører merkbar fartsøkning i båten.

 

 

Likevel må det være lystbetont og man må ta hensyn når det sitter totalt uinteresserte i cocpit. Det skjer jo fra tid til annen at man har med seg utrenet mannskap. Folk som ser ut som spørsmålstegn når man begynner å dra i tauer her og der. Da blir det seiling på en "nogen lunde trim" :wink:, og så får man ta det igjen senere.

Link to post

Jeg tukler med det meste ombord i håp om lære noe, vet ikke alltid hvorfor jeg gjør det men håper vel å merke litt forskjell i farten men stresser ikke mye med det... Svarte mye nei på de første spørsmålene med unntak av akterstag som jeg dra litt i og slipper litt opp, men mye ja på de siste med unntak forflytting av kjøtt og flesk(skipperen) under seilas..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Har inntrykk av at veldig mange prøver og prøver men ikke merker spesielt mye til endringene de gjør i trimmen og da er det kanskje en idè at noen her kan gi noen tips her så kanskje vi kan lære noe. Jeanneau f.eks kunne vel ha litt å komme med her av nyttig informasjon ?

 

 

Personlig så synes jeg det er en god anledning å prøve seg på trimming når man seiler kryss og vinden øker og man begynner å vurdere å ta rev i seilene , da har man en ypperlig anledning til å virkelig kjenne på båten hva litt trimming faktisk kan gjøre , får man dette til da så kan man mest sannsynlig droppe å reve men istedet seile videre med samme seilføring etter å ha endret på busplassering i seil,akterstagstramming,skjøtepunktsendring,løygangsjustering osv

Link to post
Har inntrykk av at veldig mange prøver og prøver men ikke merker spesielt mye til endringene de gjør i trimmen og da er det kanskje en idè at noen her kan gi noen tips her så kanskje vi kan lære noe. Jeanneau f.eks kunne vel ha litt å komme med her av nyttig informasjon ?

 

 

Personlig så synes jeg det er en god anledning å prøve seg på trimming når man seiler kryss og vinden øker og man begynner å vurdere å ta rev i seilene , da har man en ypperlig anledning til å virkelig kjenne på båten hva litt trimming faktisk kan gjøre , får man dette til da så kan man mest sannsynlig droppe å reve men istedet seile videre med samme seilføring etter å ha endret på busplassering i seil,akterstagstramming,skjøtepunktsendring,løygangsjustering osv

 

En interessant tråd, jeg svarte JA på alt, men jeg er ikke verdens beste seiler for det. Jeg mener at det er svært vanskelig å merke hva de enkelte knepene medfører av større fart/høyde. Dette ser du ikke før du kappseiler med andre, DA ser du hva som fungerer, jeg tror derfor det er nesten umulig å bli en god seiler uten å seile omkapp. Jeg har derfor tenkt at når nybåten er på plass skal jeg være med på tirsdagsregattarer. Slik tror jeg at jeg vil lære båten mye raskere å kjenne enn å bare teste på egenhånd. Selvsagt har en instrumenter som kan brukes for å se forskjeller, men etter å ha seilt i mange år er jeg ofte fortsatt usikker på om det var et lite skifte i vinden som gjorde utslaget heller en det geniale triske jeg nettopp prøvde:). Generelt vil jeg si at jeg syns egentlig ikke det er så vanskelig å få fart på båten, jeg tror jeg gjør mange ting riktig og jeg kan hovedteoriene og noen knep, men vi har jo stort sett gjort det dårlig i Færderen, men syns vi har god båtfart, jeg mener derfor at det svikter mer på taktikk og kunnskap om vær, vind og strøm enn det rent seiltekniske (selv om jeg helt sikkert har mye å lære der også...)...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg har virkelig fått blod på tann etter en halv sesong med staselig gammel treseiler.

Men....hva er hovedreglene på å seile en slik.... Har stor genoa, fokk, storseil og lenseballong..... båten har lensetakler og jeg forsøker å slakke/stramme disse utfra hvordan jeg seiler.

 

Med tremast så har jeg lært at man bør stramme akterstag ved slør/lensing slik at man strammer forseil, men ellers er jeg nok blank.l... Morro det også da jeg sikkert vil lære en masse neste sesong...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Jeg selv opplever å ha gode og dårlige dager , jeg kan seile en tur og virkelig føle at nå sklir vi avgårde i noe som er nært av hva vi maximalt kan få ut av båten mens andre turer så føler jeg at det går utrolig mye langsommere enn jeg forventer og det irriterer meg for jeg vet at det er kunnskapen som svikter.

 

Jeg har seilt et par onsdagsregattaer og vært med i båten til bl.a hr Kamfjord (X-332) og der er det bare pang pang pang , alt av seil står perfekt sekunder etter en runding mens jeg selv ikke får noe greie på trimmen før jeg er påtur å runde neste merke , de som er virkelig flinke og har gjort dette i regatta i årevis de har det i fingrene og vet nøyaktig hvordan ting skal være mens amatørene må tenke , tenke og tenke litt til før ting er perfekt og da er de gode seilerne dratt forlengst.

Link to post
stakkers sater som er ombord i desse 18 båter.....sikkert 'kosetur' :lol::lol:

 

på VOR er frystorket mat standard....för o spare vikt....bare som ett tips för er 18 på tur !! :wink:

Det er skikkelige seilere det Gunga, ikke slik som oss som tar det lungt på ferien..... Jeg veide mannskapet mitt her i går i håp om kunne flytte litt på dem.... men 16kg på minsten, to jenter på 35 kg med skolesekken på ville ikke gjøre så mye fra eller til.... Da er det nok skipperens gode 0,1 tonn som vil mest utslag vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Om ikke av hensyn til trimmingen, så til komforten. De fleste trekker gjerne opp i lo.

Da misforstod jeg spørsmålet, jeg trodde det dreide seg om trimming og ikke comfort i båten som var årsaken....Stemte feil da på frågan...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...