Jump to content

Seiltrim

Enzo

Recommended Posts

skikkelige seilere gör det på regatta.........ikke på tur! :smiley:

....vet ju att det alltid finns dem som 'skall om' både på sjöen o på landsveien, men o flytte på gjester ombord för

att båten skall göre noen 1/100-del til !!

själv regattaseile jag i ca 15år i ungdomen....nu er det endast tur!

tycker att det er en svår kombinasjon turbåt som skall regattaseile.....

ungefer som o tävla med en Volvo V70 i Rallycross :smiley::wink:

S/Y Gunga Din

stakkers sater som er ombord i desse 18 båter.....sikkert 'kosetur' :lol::lol:

En av de 18 er meg, og x-79'n er veldig følsom på plassering av vekt. Ingen blir påtvunget å sitte i lo, men jeg oppfordrer jo til det. I lite vind, 1m/s og mindre, vil jeg helst ha mannskapet i le.

Det var kanskje feil av meg å svare på undersøkelsen i utgangspunktet.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg selv opplever å ha gode og dårlige dager , jeg kan seile en tur og virkelig føle at nå sklir vi avgårde i noe som er nært av hva vi maximalt kan få ut av båten mens andre turer så føler jeg at det går utrolig mye langsommere enn jeg forventer og det irriterer meg for jeg vet at det er kunnskapen som svikter.

Nei, det er ikke enkelt dette. Hvis man skal komme videre må man nok systematisere seiltrimmen ved å merke av hvordan man har det i forskjellige vindstyrker og gjerne med et lettlest polardiagram hvor man kan se hvilke vindvinkler som er best i forskjellige styrker. Jeg syns det vanskeligste er å vite hvor høyt det lønner seg å gå på kryss, og hvilke skjæringsvinkler som er best på lens. Og når man tror man har "skjønt det" kan det likevel bli annerledes i andre bølgeforhold og ved små variasjoner i vindstyrken. Endelig er det også slik at hvis man er 5-6 stykker i båten har disse folkene gjerne helt andre ideèr om seiltrimmen bare for å forvirre alt man trodde var i orden. Dette har gjør at det ikke alltid er en fordel å fylle opp båten med folk. Det kan være like greit å seile med to-tre stykker som er enige. Hvis man vil lære mest mulig på kort tid, satser man vel heller på en entypeklasse som f.eks Express da det er lettere å se hvilke utslag en får på forskjellige justeringer.

Når jeg seiler kryss på tur prøver jeg alltid å seile så høyt som mulig for å få færrest mulig slag.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

La oss holde oss til turseilas......

Svarte ja på alt unntatt falltrim. Genoafallet er det eneste hal jeg ikke har til sittebrønnen og er litt krøkkete å justere på.

Storseilet går helt til topps og er da slakt i masteliket, så Cunningham må settes for å justere på busen.

Ellers så liker hverken jeg eller båten min mye krenging og jeg har funnet at akterstag og løygang er ypperlige midler for å rette den opp.

Ellers så vurderer jeg alvorlig å sette VariVant på undervanta.

Trekker og slakker sort sett på alt som er av snorer ombord (eller får noen til å gjøre det), inkludert likstrammere (eller hva de nå heter disse hvite snorene i akterlikene man drar i når blafringen blir for iriterende). Har ikke så mye mannskap å flytte på (Konemor på noen og femti kg, og Barnet på 13kg har neppe så mye si på trimmen).

Jeg kunne jo prøve å flytte på mannskapet, men jeg tror ikke de vil. Som regel har vel den yngste og eldste delen av mannskapet hver sin idé om hvor det er best å være (den yngre garde vil helst løpe rundt på dekket eller klatre i akterpulpiten og sikkert gjerne opp i riggen også, hvis hun bare hadde visst hvordan) mens den andre delen av mannskapet helst vil sitte stille, og forsøker å påtvinge førstnevnte sitt synspunkt, av og til til relativt høylydte protester, men ofte vil et vindkast eller en bølge demonstrere nokså overbevisende hvorfor det er enkelte oppholdssteder som er bedre egnet enn andre under seilas.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

• 2 år senere...

Det blir en veldig 'busy' tegning om man skal ha alt inn på ett (eller fire for den saks skyld) diagram.

Anbefaler Illustrert Seil- og Riggtrim.

Problemet er: Alle båter har noe forskjellig dekksutstyr. En fullblods racer har alt, og turbåter bruker forskjellige subsett av 'hele pakka', ned til et felles minste multiplum som alle seilbåter må ha for å kunne seile.

Er du ute etter 'alt' eller 'minimums' diagrammet? Og går du for minimumsdiagrammet, så vil det være tamper og skinner på akkurat din båt som ikke finnes igjen på det diagrammet.

S/Y Surprise

uttrykkene er/betyr (kick, cunningham osv.)

Som Gandsfjord sier, båter er forskjellig utstyrt.

I grove trekk.

Kick eller kickstrap brukes for å holde bommen nede på slør og lens når du er utenfor "arbeidsområdet" til løygangen. Seilet vil pose seg fordi det ikke er noe som trekker bommen ned. Varianten rodkick er vanligvis ei fjær som hindrer at bommen ramler ned i sittebrønnen når du berger storseilet.

Cunninghamen er et tau gjennom ei malje mellom første rev og foten av seilet inne ved masta. Brukes til å sette hvor i storseilet du vil ha busen eller den dypeste profilen på storseilet.

Ja, jeg fant den siden der, men noen av detaljene blir vanskelige å forstå uten illustrasjoner. Som gammel brettseiler kjenner jeg til mange av uttrykkene fra tidligere, men på båt er det en del nytt også :-) F.eks, vil det å stramme cunningham gi tilsvarende effekt som stramming av nedhal på brett? Tenker da i forhold til twist og bus i seilet.

vil det å stramme cunningham gi tilsvarende effekt som stramming av nedhal på brett? Tenker da i forhold til twist og bus i seilet.

Cunningham fungerer på samme måte som stramming av fall, og evt. nedhal på brett. Det vil si at twist, busforflytning og dybde blir påvirket som om fallet var strammet/slakket. Cunningham ble egentlig oppfunnet

for at seil kunne syes så store som mulig, samtidig som det kunne stremmes langs masten uten og komme ovefor toppmerket på masten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...