Jump to content

Redningsselskapet viktig del av sikkerheten på sjøen

SRA

Recommended Posts

Selvfolgelig medlem i kystpatruljen.

Tror jeg meldte meg inn forste aaret de startet med den ordningen.

Har hatt behov for hjelp en gang. Var ikke noen nodsituasjon.

Jeg hadde faat kjettingen fra en fortoyningsboye rundt propellakslen.

Var tidlig paa vaaren og for kaldt til at jeg kunne bade aa ordne det selv. De hadde ikke noe annet oppdrag, saa de kom fra Stavern i lopet av 45 minutter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 5 måneder senere...

Muttern har vært en av de trofaste "strikk, sy og selg"-bidragsyterne til RS siden tidlig 40-tallet. Det er også en av grunnene til at jeg er medlem og er oppfostret med RSSR i huset.

Moro å se "Mærsk" - den ble døpt i dag:

http://www.nssr.no/page?id=157&key=55349

Redigert av daghb (see edit history)

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Her er en av Redningsselskapets på full driv forbi meg i Oslofjorden i dag, fart i passeringstidspunktet var i overkant av 33 knop. Den skapte bagatellmessige bølger. Har noen flere opplysninger om båten?

Simrad klassen. Ligger en helt maken en i Moss "RS Sundt" Båten i Moss har to Yanmarer på 350 hk hver - koblet til Kamewa vannjetter. Gjør noen og tredve knop. marsjfart på 1,5kg turbotrykk er ca 29 knop. Litt mer her

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ble oppmerksom på Mærsk i går da AIS alarmen gikk ombord. Den kom da seilende på motgående kurs i over 33 knop og passerte meg på ganske kloss hold. Jeg var forberedt på stor hekkbølge, og ble svært overrasket over at den nærmest ikke produserte noen betydelig hekkbølge. Jeg var ikke klar over at det var navnesermoni på den i går. Den får nok mye å gjøre i sommer. Det kan tyde på at den skal stasjoneres i Oslo?

De større båtene, som f.eks. Kaptein Skaugen, lager bølger så det virkelig monner men så har de nå også rundt 4400Hk og det flytter jo litt vann....

En litt "morsom" historie jeg hørte om motorene i redningsskøytene for noen år siden. Det skal nok også sies at han som fortalte (ansatt på en redningsskøyte) snakker nok med litt store ord:

Han skjelte skikkelig om Detroit Dieselmotorene de alltid hadde hatt i redningsskøytene. Skikkelig drittmotorer, havarerte etter få titusen timer, ikke brukende til annet enn moring, men nå er det slutt på problemene for nå går det bare i Mitsubishi diesel, de varer jo evig og aldri noe trøbbel. Det gikk vel ikke mer enn et halvår før det stod å lese i avisen at en av skøytene lå på verksted med 2 havarerte Mistubishier...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Er totalmedlem hos redningsselskapet i tillegg til medlem i sjøassistanse. Synes det er greit å støtte opp under begge. Jeg synes de begge har viktige roller som jeg gjerne vil skal eksistere i årene fremover. Har kun brukt "servicetilbudene", men enn så hyggelig. Har bare møtt velvilje og hjelpsomhet uansett når jeg har henvendt meg. Sjøassistanse fikk jeg i gave fra barna og det kommer jeg til å fortsette med. Det gir en god følelse når en er på sjøen at vite at via VHF-en til kystradioen til redningsselskapet er hjelpen nærme. Ekstraservicen som sjøassistanse gir setter jeg stor pris på, og ser ingen konkurranse dem i mellom, som andre har omtalt. :smiley:

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...