Jump to content

Fortøyning

Salt

Recommended Posts

... måten er (bruker det f eks på tau fra moring på en av pullerne på "sjøsiden" ved brygga jeg vanligvis ligger på)...

- Tauet fra brygga (eller moringen) legges rundt pulleren, med den løse enden (som er lang) i bukt under.

- Bukta føres tilbake over tauet fra brygga/moringen, rundt pulleren, og under tauet.

- Bukta føres tilbake over tauet, legges over pulleren, enden under tauet, og enden gjøres fast i tauet eller en annen puller,

der blir jo belastningen minimal; jeg foretrekker å legge to tørn og dobb halvstikk om egen part for denne siste sikringen.

(til MINA)

Hei igjen;

dette har ganske riktig ikke noe med kalenderbilder å gjøre.

Flott at det ikke er noe vanskelig for din fortøyning!

Jeg lager en ny tråd "fortøyning" og legger et bilde der.

Her er bilder, tatt inne, med et papprør som "puller".

img_1085.jpg

Første tørn; fra brygge/moring fra venstre, tampen mot fotografen mot høyre.

img_1086.jpg

Andre tørn. Tampen forsvinner ut til høyre, og skal festes. Eventuelt legg et tørn til rundt pulleren først.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Kjenner til denne selv også. Sitter som støpt, og enkel å få opp. Men hvis jeg kan velge, er mitt førstevalg : begge endene av tauet på båten. Dette forenkler alt når man skal gå fra stedet. Er også en god sikkerhet når man evt blir overasket av været, dårlig dreggfeste m.m. i uthavner.

Men innrømmer at jeg gjerne bruker dobble halvstikk selv til fortæyning på påler. Og jeg kan faktisk ikke huske at det noen gang har blitt større problemer av dette. Men med sterkt strekk på tauet sitter denne godt ja.

Jeg har tidligere surret med pålestikket. Glemte dette for en del å siden tydeligvis. Og havnet ut med en knute jeg trodde var pålestikket, helt til det ble spurt av en annen hvilken knute dette var. Først da så jeg at denne var feil. Men den har samme effekt som pålestikket : sitter som bare det med belastning, og enkel å løsne selv etter lang tids bruk. Jeg har døpt denne stikket : "Klaurestikket". Skal prøve å legge ut bilder av dette senere.

Mvh

`MINA`

• 6 måneder senere...

Det irriterer men noe ernomt at noen kan forlate fortøyningstauene sine slik. Dette er etter mitt skjønn helt uhørt og burde påtales av andre seilende. Hva mener dere?

ankerline3.jpg

Det bør minst være slik. (Huff to trolsser i en rull - går den an? Dette må kanksje være tegn på dårlig sjømannsskap?)

ankerline2.jpg

Eller slik.

ankerline1.jpg

Dette er vel standard jeg legger opp til ved vanlig ankring. Denne karen har vel ikke forstand på "Ship Style"?

(dersom noen lurer på hvor bildene er tatt, er de fra fritidsbåten vår i dag ved ankomst Fredikshav Marina).

Det irriterer men noe ernomt at noen kan forlate fortøyningstauene sine slik. Dette er etter mitt skjønn helt uhørt og burde påtales av andre seilende. Hva mener dere?

ankerline3.jpg

Jeg klarer ikke å irritere meg over slikt, finner nok ikke eieren av båten verdig til å la seg irritere over..... selv om jeg nok drar litt på smilebåndet da og muligens offrer eieren en tanke eller to....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Godt det ikke er værre ting som irriterer deg :smiley: hvordan folk har det i båtene sine bryr jeg meg ikke om - i hvertfall ikke så mye at jeg sier noe. Vi snurrer ikke ruller av tauene - men vi tar alltid fortøyningstauet med tilbake ombord slik at det starter og slutter ombord. Så kveiles tauet opp og legges pent ved pullerten. På samme måte festes fendere med lik knute så sant de kan det.

Jeg synes det er en god regel at man ikke lar fortøyningstau være på brygga som snublefeller.

Vi kommer neste år Roald :smiley:

Livet går ikke så raskt her heller. Hadde nettopp besøk av rem og escada som banket på for en liten prat. Og vi lytter til evergreens og nevergreens som spilles på den lokale puben. Og jr. har hatt sin til nå livs fiskeopplevelse med 5 pir på 30 minutter. Heldigvis var de så små at vi "måtte" slippe de ut igjen :smiley:

Feriemodusen er på plass - jeg har allerede gått surr i hvilken dag det er i dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Syns alle tre bildene så like håpløse ut jeg, roaldbj :nono:

Spleis ei løkke i ene enden av fortøyningstauet ditt og legg rundt kryssholtet, så får du god plass til andre enden når du fører den tilbake fra brygga - og det blir ryddig på kryssholtet. Tampen kveiler du opp og henger på rekka, gjerne med slippstikk :yesnod:

Tau på dekk eller brygge er snublefeller enten det ligger i sirkler eller ei stor vase (og et spark i tausirkelen din så er den en vase)

Nå skulle du ha vært på Anholt.

Du hadde kost deg i hjel og levet minst 4 år lengre enn hva du nå kommer til å leve.

Anholt er kjent for at livet går sakte.

Steder livet går sakte er steder som passer meg alldeles utmerket.... her jeg er nå så "rir dem ikke samme dagen dem saler" så evner å kose meg fint her... Blir en 6 uker hjemme i kongeriket fra helgen av, men kun med småbåter tilgjengelig.... så noen langtur blir det neppe annet en tur til Espevær når vi er på hytta..

Kos dere som best dere kan roaldbj, så snakkes vi nok.... men jeg er stygt redd det kan bli en del år til jeg kommer til ferdes i de farvann du er i nå igjen, i allefall sjøveien.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...