Jump to content

Nytt opplegg for batteribank, enig?


sharko

Recommended Posts

Tegningen ser i utgangspunktet grei ut.

Antar at du har sikring mellom startbatteri og ankervinsj.

Du må vel også lage separat kobling fra startbatteri til startmotor (stor kvadrat på kabel).

Der du har skrevet "eksisterende" antar jeg henviser til lading fra dynamo? Dersom du har ekstern laderegulering av denne må du også trekke en kabel fra pluss 12 volt på forbruksbatteri til dynamoen.

Dersom du har batterilader bør denne tegnes inn. Vær påpasselig med kabeltykkelser og sikringer.

Flott tegning.

Link to post

C-tek laderens + kabel må skilles så den ikke tapper startbatteriet. Vet ikke om den har egen utgang til startbatteriet.

Du viser ikke det på tegningen. Hvis den kobles som vist på tegning så vill det være lekasje fra start til forbruk eller omvent

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post

Enig med W-945; (+) fra Ctek til Start er feil. Hva er forresten pointet med egen (-) forbindelse fra Ctek til Start? De vises jo (-) kontinuitet via Forbruk til Start? Jeg skjønner ikke meningen/vinningen med å bryte (-) fra Dynamo til batteribankene. Er det noe nytt å lære her? For landstrømslading av Start kan du enten bryte strømmen fra Ctek til Forbruk og i stedet føre ladestrømmen til Start (egen bryter); eller ha en egen Ctek-lader til Start (Multi XS 3600 fungerte fint til det bruk hos meg).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Bare som en kurositet? eller hva det heter. I min egen båt så har jeg lading fra batterilader kun på forbruksbatteriene. Har ikke ladet startbatteriet på 4 år. Kun lading fra motorens dynamo over skillerele

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
.... mister minnestrøm på radio

 

Den blir ikke borte da radio o.l. kobles til forbruk.

 

- stemmer det, eller er det bortkastet?

 

Har selv kjørt med dette opplegget i mange år og min erfaring er å kutte ut batterijord og +12Volten når det ikke er behov for å ha disse tilkoblet. Kutter (+) og (-) fra dynamo når motoren ikke er i bruk. Ingen strøm/krypstrøm kommer til drev/propell og anoder holder seg i stortsett intakt. At en må være påpasselig med bryterne ved start sier seg selv. Landstrøm, eller aggregat - 220V - til lader med jord intakt slik at en ikke risikerer en kilevink i dusjen eller ved oppvasken. Eventuelle kortslutninger fanges opp av sikringene. Aggregatets jord er koblet via bryter land/sjø jord.

 

KISS prinsippet funker når en bare unnlater å koble tingene sammen. Det blir som med en lommelykt - intakt i en enhet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Har selv kjørt med dette opplegget i mange år og min erfaring er å kutte ut batterijord og +12Volten når det ikke er behov for å ha disse tilkoblet. Kutter (+) og (-) fra dynamo når motoren ikke er i bruk. Ingen strøm/krypstrøm kommer til drev/propell og anoder holder seg i stortsett intakt.

 

Slik har jeg også tenkt, men ulempen er kanskje spenningsfall over en hovedbryter/kabelsko for å bryte jord? -en sikrer seg mot krypstrøm med det resultat at ladespenningen går ned (har kun std laderegulator på dynamo)?

Link to post
Kutter (+) og (-) fra dynamo når motoren ikke er i bruk. Ingen strøm/krypstrøm kommer til drev/propell og anoder holder seg i stortsett intakt. At en må være påpasselig med bryterne ved start sier seg selv.

 

Metrosen. Ser at du anvender BEP. Sikkert OK.

 

 

Nivå 1. Motoren og motorens instrumenter. (Motorsiden)

 

1. Dynamo jord og start jord via AV/PÅ bryter. Videreføres til nivå 2.4 med felles batterijord på S/F bankene.

2. Dynamo pluss og start pluss via AV/PÅ bryter. Videreføres til nivå 2.3 med felles pluss (1+2) på en (off, 1, 2, 1+2 bryter). Kan også anvende 2 vanlig AV/PÅ bryter, som fortsatt opprettholder mulighet for start dersom en av bryterne skulle bli kaputt. Disse bryterne, 1 og 2, røres ikke så lenge motoren er i gang. Min vane/uvane har vært å koble ut pluss siden først.

 

Spenningsfallet du nevner opptar meg mindre. Trykker en inn strøm i batteriet blir amperen værende i batteriene inntil en begynner å tappe ut. Std. lade regulator eller noe annet, blir et valg over hvorledes en ønsker sluttresultatet med hensyn på spenning og amper. Dess mer en putter inn av duppeditter og duppedatter dess større mulighet for at noe går galt før eller siden. KISS er løsningen i en hver båt med kjærlighet til mannskapet.

 

Nivå 2. Batteribankene S og F. (Batterisiden)

 

1. Pluss forbruk fra bryterposisjon 1.

2. Pluss start fra bryterposisjon 2.

3. Forbruk, pluss fra bryterposisjon 1+2.

4. Forbruk, minus fra felles batterijord. Kan jo også her, skilles fra S og F med enkel AV/PÅ bryter.

5. OFF Alt frakoblet.

 

Nivå 3. Lading via ekstern 220V lader. (Solcelle og vindgenerator o.l. kobles inn på dette nivået med egen regulator).

 

1. Minus på laderen kobles til batterijord. I mitt tilfelle, felles på S/F.

2. Pluss på laderen kobles til bryterposisjon 1+2. (Nivå 2.3).

3. 220V landjord er ikke videreført i laderen, som er en enkel utgave - 5A - med kontroll og føling på spenningen. Omtalt på andre innlegg her på BP.

 

Nivå 4. 220 volt fra land og aggregat.

 

Har vært inne på tanken med å "kutte" landjord. Men fortsatt stoler jeg på at strømforsyningen fra land ikke gir oss en kilevink. Jordfeilbryteren - 30 mA (ønsker meg en på 5 mA) - slår formodentlig ut i tide.

Aggregatet har jeg kontroll over selv så det bekymrer meg ikke noe særlig. Aggregatet har gått ofte, uten tilkobling mot jord. Behandler en dette ut fra motivet at dette er en egen (lommelykt) så mener jeg at det skulle gå bra. Om dette er lovlig er en annen sak.

 

Bringer en 110/220 volt ombord, behandles dette på same måte som en ville gjøre hjemme hos seg selv på badet med badekaret fult av vann og hårføneren på - FORSIKTIGHET.

 

En annen ting er at bringer en ombord diverse utstyr bør en forsøke å opprettholde (lommelykten) uten å mikse/blande motorsiden, batterisiden og 220 volt siden.

 

Skulle ha tegnet opplegget ovenfor, men CAD'en er nede og ikke brukt på lang tid.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...