sharko Startet 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2008 (redigert) Vurderer å sette inn ett nytt startbatteri (Biltema). Har i dag kun ett startbatteri og ett forbruksbatteri (Varta). Ved ny løsning slår jeg sammen sistnevnte til èn forbruksbank. Har dere synspunkter på løsningen? Redigert 1.Januar.2008 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Tegningen ser i utgangspunktet grei ut. Antar at du har sikring mellom startbatteri og ankervinsj. Du må vel også lage separat kobling fra startbatteri til startmotor (stor kvadrat på kabel). Der du har skrevet "eksisterende" antar jeg henviser til lading fra dynamo? Dersom du har ekstern laderegulering av denne må du også trekke en kabel fra pluss 12 volt på forbruksbatteri til dynamoen. Dersom du har batterilader bør denne tegnes inn. Vær påpasselig med kabeltykkelser og sikringer. Flott tegning. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 1.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 (redigert) Oppdatert tegning etter innspill fra "roaldbj". Takk så langt! Redigert 1.Januar.2008 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 C-tek laderens + kabel må skilles så den ikke tapper startbatteriet. Vet ikke om den har egen utgang til startbatteriet. Du viser ikke det på tegningen. Hvis den kobles som vist på tegning så vill det være lekasje fra start til forbruk eller omvent Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Skipper Worse Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Enig med W-945; (+) fra Ctek til Start er feil. Hva er forresten pointet med egen (-) forbindelse fra Ctek til Start? De vises jo (-) kontinuitet via Forbruk til Start? Jeg skjønner ikke meningen/vinningen med å bryte (-) fra Dynamo til batteribankene. Er det noe nytt å lære her? For landstrømslading av Start kan du enten bryte strømmen fra Ctek til Forbruk og i stedet føre ladestrømmen til Start (egen bryter); eller ha en egen Ctek-lader til Start (Multi XS 3600 fungerte fint til det bruk hos meg). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
sharko Svart 1.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Oppdatert tegning etter innspill fra "W-945". Takk så langt! Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Bare som en kurositet? eller hva det heter. I min egen båt så har jeg lading fra batterilader kun på forbruksbatteriene. Har ikke ladet startbatteriet på 4 år. Kun lading fra motorens dynamo over skillerele Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
sharko Svart 1.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Har oppfattet det slik at det er lurt å bryte jord i tillegg - stemmer det, eller er det bortkastet? Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Jeg har hørt at for å unngå eventuelt krypstrøm må en bryte jordkabelen mellom batteri og motor Det eneste problemet er at en da mister minnestrøm på radio Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Presisering av spørsmålet: Har oppfattet det slik at det er lurt å bryte 12V-jord i tillegg - stemmer det, eller er det bortkastet? Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Etter som jeg har forstått vil ting i båten kunne dra strøm hvis en kobler ut plussen for og være sikker på at det ikke blir brukt strøm må en kutte jordingen Jeg gjorde om strømmen på en båt jeg hadde en gang der ble jordledningen koblet om hovedbryter og det fungerte veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 .... mister minnestrøm på radio Den blir ikke borte da radio o.l. kobles til forbruk. - stemmer det, eller er det bortkastet? Har selv kjørt med dette opplegget i mange år og min erfaring er å kutte ut batterijord og +12Volten når det ikke er behov for å ha disse tilkoblet. Kutter (+) og (-) fra dynamo når motoren ikke er i bruk. Ingen strøm/krypstrøm kommer til drev/propell og anoder holder seg i stortsett intakt. At en må være påpasselig med bryterne ved start sier seg selv. Landstrøm, eller aggregat - 220V - til lader med jord intakt slik at en ikke risikerer en kilevink i dusjen eller ved oppvasken. Eventuelle kortslutninger fanges opp av sikringene. Aggregatets jord er koblet via bryter land/sjø jord. KISS prinsippet funker når en bare unnlater å koble tingene sammen. Det blir som med en lommelykt - intakt i en enhet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
sharko Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Har selv kjørt med dette opplegget i mange år og min erfaring er å kutte ut batterijord og +12Volten når det ikke er behov for å ha disse tilkoblet. Kutter (+) og (-) fra dynamo når motoren ikke er i bruk. Ingen strøm/krypstrøm kommer til drev/propell og anoder holder seg i stortsett intakt. Slik har jeg også tenkt, men ulempen er kanskje spenningsfall over en hovedbryter/kabelsko for å bryte jord? -en sikrer seg mot krypstrøm med det resultat at ladespenningen går ned (har kun std laderegulator på dynamo)? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Kutter (+) og (-) fra dynamo når motoren ikke er i bruk. Ingen strøm/krypstrøm kommer til drev/propell og anoder holder seg i stortsett intakt. At en må være påpasselig med bryterne ved start sier seg selv. Metrosen. Ser at du anvender BEP. Sikkert OK. Nivå 1. Motoren og motorens instrumenter. (Motorsiden) 1. Dynamo jord og start jord via AV/PÅ bryter. Videreføres til nivå 2.4 med felles batterijord på S/F bankene. 2. Dynamo pluss og start pluss via AV/PÅ bryter. Videreføres til nivå 2.3 med felles pluss (1+2) på en (off, 1, 2, 1+2 bryter). Kan også anvende 2 vanlig AV/PÅ bryter, som fortsatt opprettholder mulighet for start dersom en av bryterne skulle bli kaputt. Disse bryterne, 1 og 2, røres ikke så lenge motoren er i gang. Min vane/uvane har vært å koble ut pluss siden først. Spenningsfallet du nevner opptar meg mindre. Trykker en inn strøm i batteriet blir amperen værende i batteriene inntil en begynner å tappe ut. Std. lade regulator eller noe annet, blir et valg over hvorledes en ønsker sluttresultatet med hensyn på spenning og amper. Dess mer en putter inn av duppeditter og duppedatter dess større mulighet for at noe går galt før eller siden. KISS er løsningen i en hver båt med kjærlighet til mannskapet. Nivå 2. Batteribankene S og F. (Batterisiden) 1. Pluss forbruk fra bryterposisjon 1. 2. Pluss start fra bryterposisjon 2. 3. Forbruk, pluss fra bryterposisjon 1+2. 4. Forbruk, minus fra felles batterijord. Kan jo også her, skilles fra S og F med enkel AV/PÅ bryter. 5. OFF Alt frakoblet. Nivå 3. Lading via ekstern 220V lader. (Solcelle og vindgenerator o.l. kobles inn på dette nivået med egen regulator). 1. Minus på laderen kobles til batterijord. I mitt tilfelle, felles på S/F. 2. Pluss på laderen kobles til bryterposisjon 1+2. (Nivå 2.3). 3. 220V landjord er ikke videreført i laderen, som er en enkel utgave - 5A - med kontroll og føling på spenningen. Omtalt på andre innlegg her på BP. Nivå 4. 220 volt fra land og aggregat. Har vært inne på tanken med å "kutte" landjord. Men fortsatt stoler jeg på at strømforsyningen fra land ikke gir oss en kilevink. Jordfeilbryteren - 30 mA (ønsker meg en på 5 mA) - slår formodentlig ut i tide. Aggregatet har jeg kontroll over selv så det bekymrer meg ikke noe særlig. Aggregatet har gått ofte, uten tilkobling mot jord. Behandler en dette ut fra motivet at dette er en egen (lommelykt) så mener jeg at det skulle gå bra. Om dette er lovlig er en annen sak. Bringer en 110/220 volt ombord, behandles dette på same måte som en ville gjøre hjemme hos seg selv på badet med badekaret fult av vann og hårføneren på - FORSIKTIGHET. En annen ting er at bringer en ombord diverse utstyr bør en forsøke å opprettholde (lommelykten) uten å mikse/blande motorsiden, batterisiden og 220 volt siden. Skulle ha tegnet opplegget ovenfor, men CAD'en er nede og ikke brukt på lang tid. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
sharko Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Nå er skissen revidert. Har gått bort fra bryter på minus. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Den BEP saken, det er vel ikke en manuell vender? Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Den BEP saken, det er vel ikke en manuell vender? BEPen er en manuell hovedbryter/vender med 1, 2 eller 1+2. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.