Jump to content

Avstand Tromsø - Boknafjorden

Baracuda

Recommended Posts

Er det noen som kan si meg hvor mange mil er det fra Tromsø til Boknafjorden og gjennomgang ved Lødingen samt mest mulig innaskjærs.

Jeg har ikke kart for heile strekningen så jeg sliter med distansen. Mulig båtkjøp i Tromsø derfor er jeg litt nyskjerrig på gangtiden.

Et litt kjapt mål på kartet gir meg rundt 820 NM. Jeg gikk Trondheim-Haugesund for noen år siden og den turen kan du lese om her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Knallgod beskrivelse SveinHa.

Jeg likte særlig godt det siste punktet ditt om Erfaringer/tanker i ettertid hvor du lister opp 6 viktige erfaringsområder.

Disse punktene burde være obligatorisk lesning ikke bare for alle som skal frakte ny båt over lengre strekning, men ogfså for alle som skal seile en lengre strekning.

Hei og Godt Nytt År !

Vi gikk distanse Tromsø - Molde sist sommer ca 700 mil . Tromsø-Harstad-Tjeldsundet-Svolvær-Henningsvær-(Vestfjorden)-Bodø- Rødøy-Rørvik-Sør Gjæslingan-(Folla)- Trondhjem- Kr.sund-(Hustadvika)- Bud - Molde. Tar man vekk ekstratur via Trondhjem blir det ca 630 mil.

Molde - Bergen via Ålesund-Fosnavåg- (Stadt)- Rugsund-Florø-Hardbakke-Bergen er 170 mil , 24 timer a 7 knop.

Bergen - Stavanger er ca 80 mil.

Totalt ca 880 nm. Kutter man noen av plassene kan det selvsagt være noe kortere, men det er en flott tur.

Vi brukte vel 3 uker fra Tromsø i sommer og vi kunne gjerne brukt det doble !

...Bergen - Stavanger er ca 80 mil.....

Da må du ha funnet en hittil ukjent snarvei.

Følger man vanlig led så er strekningen 99 - 100 nm. :wink::wink:

Forøvrig er strekningen Tromsø - Stavanger ifølge distansetabellen i Den norske los, bind 1, nokså nøye 830 nm.

Når du refererer til "Boknafjorden" så betyr det vel at du ikke vel regne deg helt inn til Stavanger by, så trekk gjerne ifra ca 5 nm.

Uansett så kan det bli en kjempeflott tur, men ta tiden til hjelp :sailing::sailing:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Er det noen som kan si meg hvor mange mil er det fra Tromsø til Boknafjorden og gjennomgang ved Lødingen samt mest mulig innaskjærs.

Jeg har ikke kart for heile strekningen så jeg sliter med distansen. Mulig båtkjøp i Tromsø derfor er jeg litt nyskjerrig på gangtiden.

Hei!

Jeg har hele ruta fra Tromsø og sørover langs kysten ferdig planlagt på fil - i tilfelle du benytter deg av C-map?

Dersom det er seilbåt vil jeg tro at det kan være lurt å ha en alternativ rute lenger ut i havet -

i det tilfellet at deler av turen støter på dårlig vær...

Dette har jeg også ferdig innplottet og klar i C-map.

Håper du får en fin seilas til sommeren - formoder jeg, og med godt vær.

PS!

Og så må du ikke glemme å plotte inn alle bunkringsstedene...

Hadde faktisk tenkt å ta den samme turen selv fra Tromsø og sørover til Stavanger og videre til Tønsberg og deretter til Fredrikstad.

Førstkommende sommer kunne det bli - hvis fruen er enig- og vi fortsetter med beholde skuta...

Godt Nytt År forresten

:flag_sw::flag:

Redigert av jma001 (see edit history)

Hei!

Jeg har hele ruta fra Tromsø og sørover langs kysten ferdig planlagt på fil - i tilfelle du benytter deg av C-map?

Dersom det er seilbåt vil jeg tro at det kan være lurt å ha en alternativ rute lenger ut i havet -

i det tilfellet at deler av turen støter på dårlig vær...

Dette har jeg også ferdig innplottet og klar i C-map.

har du dette lagret på en fil på pc jma001?

Jeg skal gå fra Vestnes(Molde) til Alta med nybåten i mai.

Det er vell ca 750nm.

Jeg har tel chart og papirkart fra vesterålen og sørover. Det er ikke seilbåt men en trebåt på 45 fot som ligger i Tromsø. Kansje jma001 kunne være behjelpelig med å ta en titt på skuta for meg :yesnod: for jeg har kun bildene av den. Det blir ikke aktuellt og hente den før i mai - juni sånn at mesteparten av stormene er unnagjort og at det lysner opp litt.

• 3 uker senere...
8 knop? er du blitt sjuk??? :puke:

Nei jeg er vel ikke sjuk men litt galen for jeg og tre andre har kjøpt en kutter som vi skal hente fra Tromsø når det våres. Så derfor skal det bli morro og planlegge og gjennomføre turen som går gjennom kansje Norges vakreste kyststrekning og da er 8 knopp perfekt syns da jeg. :seeya:

Jeg har tel chart og papirkart fra vesterålen og sørover. Det er ikke seilbåt men en trebåt på 45 fot som ligger i Tromsø. Kansje jma001 kunne være behjelpelig med å ta en titt på skuta for meg :yesnod: for jeg har kun bildene av den. Det blir ikke aktuellt og hente den før i mai - juni sånn at mesteparten av stormene er unnagjort og at det lysner opp litt.

Dersom du benytter C-Map så kan du få den ferdigplottede ruta fra meg.

I C-map er det snakk om ei fil som legges inn i katalogen der planlagte ruter legges inn.

Det er bare å sende med en mail.

Her har du forøvrig linken til mange fine bilder - bl.a. fra Nord-Norge.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=12104

:flag_sw::flag:

Redigert av jma001 (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Ja da var det pakket en kjempepalle med ny motor ( ford 120 hk ) den gamle var litt slakk samt masser med verktøy og redningsutstyr klar til forsendelse opp langs kysten på haik med godsbåter. Det er utrolig hvor mye interesse dette har fått inærmiljøet med donasjon av motor kaiplass osv. samt at det blir laget en stiftelse til båten. Kommer med mere info etterhvert som prosjektet stiger fram...

..... Det er utrolig hvor mye interesse dette har fått inærmiljøet med donasjon av motor kaiplass osv. samt at det blir laget en stiftelse til båten. Kommer med mere info etterhvert som prosjektet stiger fram...

Ja, dette høres spennende ut!

Hva i allverdens kutter er det nå dere har fått tak i - det skulle vel aldri være gamle GANDAL som har dukket opp i nord ????

Med vennlig hilsen POSEIDON

Nei det er kutteren Jenny på 48 fot bygd i 1938 og er en såkalt Nygårsvollkutter og den skal visstnok være bygd i Salten og sansynligvis Rognan som hadde en ganske stor produksjon av kuttere på den tiden. Har ikke fått heile historien om båten men jeg har fått opplyst at den har en krigshistorie men ikke på størrelse med Andholmen som du sikkert kjenner til, men dette skal bli moro og prøve og nøste opp i. Så hviss det er noen der ute som kjenner til bakgrunnen til denne båten er jeg taknemlig for informasjon.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...