Jump to content

Bombrems Gybe'Easy

Coast

Recommended Posts

Jeg kjøpte min hos Swang på Lysaker. Husker ikke prisen, men den er overpriset i forhold til nytteverdi. Den krever litt eksperimentering før man får akkurat passe friksjon til den vindstyrken man seiler i. Det gjelder jo egentlig for flere sikkerhetsdetaljer vi bruker ombord. Det kan oppleves som plunder og heft til man har lært seg å bruke det.

Takk for svar.

Fester du den i fotlist på begge sider eller i vantinnfestingen?

Jeg ser av manualen at den har flere monteringsmåter. F.eks kan den strammes mot bommen med blokk i bom hvor strammesnor er ført til avlaster via mastefot,

eller å føre den ene siden via blokk til avlaster. Hva har du brukt?

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Jeg har en kasteblokk på hver side foran vantene. Vantene går helt i borde på min båt. Så drar jeg begge tampene bak hvor jeg har alternert litt med festemetode. I og med at jeg har doble vinsjer så har jeg alltid en fri til å spenne opp preventeren, men etter hvert har jeg gått over til å akseptere litt slakk og bare gjøre fast tampene i den bakerste pullerten.

Det er viktig å tenke gjennom om man vil ha en jib preventer eller en brems. Som preventer er er den bare dyr og komplisert. Som brems kan den stilles så løst at den kun tar av de siste kreftene som ellers utgjør en risiko for skade på båt eller mannskap. Kombinasjonen "fast" posisjon med bommen i borde og samtidig løs brems, er vanskelig å oppnå.

Man kan egentlig prøve seg frem til om man vil at storseilet skal jibbes raskt, og så bremses etter at slakken er brukt opp, eller bruke færre turner på preventern, og spenne den strammere. Da blir det litt mindre motstand men den er jevn hele veien. Jeg har ikke noe fasitsvar her fordi det er avhengig av vær og sjø. Er det mer sjø enn vind så vil jeg nok foretrekke å spenne den litt hardere med få tørner.

Når jeg seiler spinnaker alene vil jeg ha preventeren så løs at den nesten ikke utøver noen brems i det hele tatt.

• 3 måneder senere...

Meningen med bombremsen er nettopp å bremse hastigheten på bommen både ved frivillig og ufrivillig jib. Både for å begrense skade på bom og eventuelle hoder som måtte befinne seg i veien. Jeg har i noen tilfeller låst bommen, men føler meg ikke trygg på denne løsningen. Bedre at bommen glir kontrollert over vha bremsen.

First 40.7 NB 8700

Prinsippet med bombremsen er: Monter et tau fra ene båtsiden, gjennom jibbremsen (eller rapell-åtteren) som festes bak under bommen, og videre til den andre siden. Når man så strammer dette repet riktig vil det skapes friksjon som bremser bommen ved jibbing. Ettersom jeg forstår bør tauet festes omtrent ved vantinnfestingen.

First 40.7 NB 8700

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...