Crescent 535 HT Startet 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2008 Dere skjønner: Jeg skrudde av lokket til termostatene og der var det som ventet rustet og guffent. Minst et av skruehullene er så og si rustet bort. Dersom jeg klarer å få lokket tett igjen vurderer jeg å la være å sette inn termostatene. Dette for å slippe å åpne lokket neste år når motoren skal kjøres i ferskvann osv. Jeg tenker at jo mindre jeg rører det, jo større er sjansen for at det holder litt lenger. Kan jeg kjøre uten termostat? Tempen kommer vel opp, men bare litt senere? Dessuten går jo denne motoren så kaldt likevel. Noen synspunkter? Godt Nytt År forresten! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Motoren din går ikke så kaldt som du tror. Den oppnår faktisk normal temperatur selv uten så veldig høy belastning. Jeg mener å huske at det er 6mm skruer (4 stk.), om du borrer opp til 8mm og gjenger på ny tror jeg det skal være nok gods til å gjøre dette. Hør med Yanmar først, det er vel støpegods her og muligens brukt foringer. Jeg tror i hvert fall jeg ville forsøkt å finne en løsning som gjorde det mulig å benytte termostatene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
880 Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Et alternativ er å montere en slangetermostat. Da slipper du å tenke på å ta avigjen termostathuset. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Crescent 535 HT Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Jeg mener å huske at det er 6mm skruer (4 stk.), om du borrer opp til 8mm og gjenger på ny tror jeg det skal være nok gods til å gjøre dette. Tro meg, det er ikke mye gods igjen i det hele tatt. Dette handler om å få motoren til å gå så lenge som mulig uten store utlegg. Tror du kjøring uten termostat vil skape problemer? Tempen kommer vel opp, bare litt seinere? Et alternativ er å montere en slangetermostat. Da slipper du å tenke på å ta avigjen termostathuset. Hvor får man tak i slike? Hvor skulle man evt. montere den? Jeg har to termostater i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Hei Jostein, Anntar at motoren er saltvannskjørt, siden du snakker om så mye rust. Termostatene sitter der de gjør for at motoren skal få arbeidstemeratur. dvs. en ferskvannskjølt motor ligger på ca 80 til 90 grader, denne åpner på ca 60 grader. Dersom du tar bort termostatene vil motoren gå, sikkert helt fint også, men den vil få en enda lavere arb. temp. Dette vil nok føre til litt større slitasje, men dersom du allikevel bare vil få den til å gå så lenge som mulig er dette en mulighet. Beste ville jo være å få tatt en skikkelig overhaling på den.... Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Crescent 535 HT Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Jeg vet ikke om det er igjen så mye å overhale. Motoren går greit, ryker ikke, men lukter litt svidd på full gass. Når jeg ser hvor dårlig det står til nedi eksosmanifoilen, tør jeg ikke håpe at resten av maskinen har et så veldig langt liv igjen heller. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 3.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 Jeg vet ikke om det er igjen så mye å overhale. Motoren går greit, ryker ikke, men lukter litt svidd på full gass. Når jeg ser hvor dårlig det står til nedi eksosmanifoilen, tør jeg ikke håpe at resten av maskinen har et så veldig langt liv igjen heller. ******************************************************************* Du skal ikke se bort i fra at den kan ha et like langt liv som den allerede har hatt til nå, dersom bare toppen er OK, men det er jo det som er vanskelig å vite på en saltvannskjølt motor. Denne koster jo da ca. 30.000,- å kjøpe ny også.... Manifoil går det jo ann å bytte, slik at termostathuset kan skrues fast igjen. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Crescent 535 HT Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 Toppen er fra 1995, så denne kan jo ha litt liv igjen. Jeg tenker at så lenge motoren går så fint den gjør og ikke lekker olje og får kjøling, gidder jeg ikke å gjøre så mye med den. Vi får se hvor lenge den trasker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 Med ny topp burde vel resten kunne holde 10-15 år til med normalt vedlikehold. Så da er det vel opp til deg selv hvor lenge du vil den skal vare, egentlig... Ellers så vil jeg ikke tro at den tar noe særlig skade av å gå uten termostater. De gamle Sabbene hadde heller ikke termostat, men i stedet en nåleventil på inntaket for regulering av mengde og temperatur. Jeg spurte engang forhandleren om jeg burde strupe den litt for å få opp temperaturen, men fikk til svar at den bare måtte få så mye kjøling som mulig. Lav temp var ikke noe problem. Min motor gikk på ca 50 grader sommerstid, og i overkant av 40 på vinteren. Fungerte fint det i de årene jeg hadde den! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Crescent 535 HT Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Da har jeg kjørt min første tur uten termostater. Det virker som om tempen kommer greit opp likevel. Den virker like varm som den var før. Kanskje det bare tar litt lengre tid før det skjer. Jeg tror ikke det er noe problem, men det vil vise seg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.