Jump to content

Import av påhengs


ET

Recommended Posts

Vet du om avgiften øker etterhvert som hestene blir flere, slik som det er med biler? Hvis ikke, så er ikke 129.- /hest så ille, det utgjør ca 6500.- for en 50-hester.

 

ET

FEIL: utgjør 7998,- 8029  8184 for en 50-hesting. Fordi staten ( i sin genialitet ) regner avgift på avgift. Du må altså betale mva på avgifta, i tillegg til kjøpesum.

 

Komplett regnestykke blir da:

 

motorpris+evt. frakt+Hk avgift x 1,24 = totalpris.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

En bekjent av meg kjøpte en ny påhengs i størrelsesorden 50-70 hk (husker ikke helt nøyaktig) i Sverige. I følge ham så betalte han litt over 35000 kontra 65000-70000 i Norge. Mulig det var spesielt tilbud ev. uten mva., det sa han ikke noe om. Han valgte den litt ulovlige varianten med å legge motoren i varebilen og kjøre direkte hjem uten noen form for fortolling.  :nono: Motoren fungerer faktisk helt bra og yter de HK den skal selv om avgiften ikke ble betalt. Kanskje ikke helt å anbefale men veldig fristende hvis muligheten byr seg.

Link to post

HK avgiften er fast, uansett antall HK.

ÅÅ er den d

 

§ 1

Fra 1. januar 2004 skal det i henhold til lov 19. mai

1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen

ved import og innenlandsk tilvirking av båtmotorer (framdriftsmotorer)

med kr 132,00 pr. hk. Som båtmotor anses

også motorblokker til slike.

Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk.

Elektriske motorer er unntatt fra avgiftsplikt.

 

 

Så ta inn motoren som bilmotor ... eheheh

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

FEIL: Utgjør 8029,- for en 50-hesting.

FEIL: Utgjør 8184,00 for en 50-hesting. Takket være wellcraft, kom det fram at HK avgiften er hevet fra 129,50 til 132,00 pr. HK, med virkning fra 1. januar 2004. Så det er nok allerede oppfattet at 129,50 pr. HK ikke var så ille - ref. ET i et innlegg lengre opp. :eek: Jeg formelig føler sugerøret som slurper til seg alt det klarer fra baklomma mi.  :yesnod: Importkalkulatoren er rettet ihht til avgiftsendringen.
Link to post

Var ikke meningen å være uforskammet da.

Det ble heller ikke oppfattet slik fra min side. Ser ut som vi fortsetter å misforstå hverandre. Slik kan det gå når man ikke sitter og pludrer over en :eek: eller to.

...Er det ikke MVA på denne summen også.. Har altid rekna med ca 160 pr hk jeg..??!! inkl. Mva da altså Er det rett ??

Skulle ikke bli så mye feil det. HK avgift uten MVA: 132,00. HK avgift inkl. MVA: 132,00 x 1.24 = 163,68 :yesnod: Så i de tilfellene man bare vil regne ut importpris på en påhenger på 9HK eller mer, er det bare å multiplisere antall HK med 163,68, så har man størrelsen på avgiften, inkl. MVA. Et lite forbehold om frakt, i de tilfellene det er snakk om fraktkostnader. Når det gjelder båt, er fraktkostnader med i avgiftsgrunnlaget, men jeg er usikker på hvordan dette praktiseres når det gjelder motorer. Har ikke tid til å slå opp i reglene, men kanskje noen andre har? www.toll.no
Link to post

Forsikring får man vel uavhengig av opphavet til motoren. Det er jo bare å oppgi båt og motortype og hvilken forsikringsum man ønsker. En motor kjøpt i Sverige og smuglet inn i Norge kan jo også selges videre til andre som igjen heller ikke vil få problemer med å få den forsikret.

 

Garanti og reklamasjonsrett kan det vel heller bli værre med, selv om man selvfølgelig kan gå tilbake på forhandleren i Sverige.

 

Hadde jeg fått sjansen til å få tak i en "avgiftsfri" ny dieselmotor til båten min så tror jeg nok at jeg hadde slått til.

Link to post

Mangen motorer kan tas inn som bil eller lastebil/buss motor.. Rett????

 

 

Finnes vel fortsatt smutthull..

 

 

Privat marinisering

(jf. forskriften § 3-15-1)

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en

motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres)

faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom

dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig

marinisering anses som avgiftsplikt tilvirkning

slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten,

er det dersom det ved annonsering eller på annen

måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår

avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

 

Kilde:

www.toll.no

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...