ET Startet 18.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2004 Har noen erfaring med import av påhengsmotorer fra utlandet? Er det noe å vinne på det, ny eller brukt? Ser for meg en motor mellom 30 - 70 hk, importert fra Europa en plass. ET Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 18.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2004 Ingen erfaring med dette, men hk-avgift på kr. 129.50 pr. hk må betales. Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 19.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Vet du om avgiften øker etterhvert som hestene blir flere, slik som det er med biler? Hvis ikke, så er ikke 129.- /hest så ille, det utgjør ca 6500.- for en 50-hester. ET Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Vet du om avgiften øker etterhvert som hestene blir flere, slik som det er med biler? Hvis ikke, så er ikke 129.- /hest så ille, det utgjør ca 6500.- for en 50-hester. ET FEIL: utgjør 7998,- 8029 8184 for en 50-hesting. Fordi staten ( i sin genialitet ) regner avgift på avgift. Du må altså betale mva på avgifta, i tillegg til kjøpesum. Komplett regnestykke blir da: motorpris+evt. frakt+Hk avgift x 1,24 = totalpris. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
TMe Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Dersom du deler påhengsen i to eller flere deler er det ikke utenkelig at du kan ta denne inn som maskindeler og slippe Hk-avgift. En telefon til det lokale tollkontor med riktig formulert spørsmål vil kunne avgjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 HK avgiften er fast, uansett antall HK. Du kan lese mer om avgiften på siden med Importkalkulatoren jeg har laget. Der kan du også leke deg med å legge inn prisen på motoren og antall HK, så får du kalkulert import pris inkl. HK avgift og MVA. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 FEIL: utgjør 7998,- for en 50-hesting.FEIL: Utgjør 8029,- 8184,00 for en 50-hesting. Bruk kalisen, så slipper man manuelle errors... Det øvrige du skriver er såvidt jeg kan se korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 FEIL: Utgjør 8029,- for en 50-hesting. Bruk kalisen, så slipper man manuelle errors... Det øvrige du skriver er såvidt jeg kan se korrekt. Feil ? jeg ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sebaldus Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Vet du om avgiften øker etterhvert som hestene blir flere, slik som det er med biler? Hvis ikke, så er ikke 129.- /hest så ille, det utgjør ca 6500.- for en 50-hester. ET NEI!!! Ikke si slikt. Noen av galningene kan få gode ideer til neste års statbudsjett Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 En bekjent av meg kjøpte en ny påhengs i størrelsesorden 50-70 hk (husker ikke helt nøyaktig) i Sverige. I følge ham så betalte han litt over 35000 kontra 65000-70000 i Norge. Mulig det var spesielt tilbud ev. uten mva., det sa han ikke noe om. Han valgte den litt ulovlige varianten med å legge motoren i varebilen og kjøre direkte hjem uten noen form for fortolling. :nono: Motoren fungerer faktisk helt bra og yter de HK den skal selv om avgiften ikke ble betalt. Kanskje ikke helt å anbefale men veldig fristende hvis muligheten byr seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 hej kansje en dum fråga, men er utombordare registrerade i Norge? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Vet ikke hvordan det er generelt, men påhengeren jeg kjøpte til jolla var registrert, akkurat som jolla. Også påhengeren på Selco'n min var registrert. Jeg tipper de fleste påhengere er registrert. Ihvertfall over en viss størrelse - det er kanskje mindre vanlig at små påhengere er registrert. Vroom - vroom! Nå er det snart vår! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Overhørt samtale i Strømstad mellom "tullen" og Norsk potensiell forbryter: Smugling nei ? Er bare en tur her for å sjekke läget jeg .. Smugling av påhengsmotorer vet jeg dessuten at er forbudt forbudt.. Kikk i alle benker og oppbevaringsrom så mye du vil, jeg har INGEN ulovlig påhengsmotor ombord Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 HK avgiften er fast, uansett antall HK. ÅÅ er den d § 1 Fra 1. januar 2004 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved import og innenlandsk tilvirking av båtmotorer (framdriftsmotorer) med kr 132,00 pr. hk. Som båtmotor anses også motorblokker til slike. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk. Elektriske motorer er unntatt fra avgiftsplikt. Så ta inn motoren som bilmotor ... eheheh Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Batdilla Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 ÅÅ er den dVet ikke om du forstod meg rett, eller jeg forstod deg feil, men for å være sikker: Det jeg mente med at avgiften er fast, er at avgiften pr. HK er den samme, uansett hvor stor motoren er. Men jeg ser du opplyste meg om noe annet som jeg kommer tilbake til i neste innlegg... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 FEIL: Utgjør 8029,- for en 50-hesting.FEIL: Utgjør 8184,00 for en 50-hesting. Takket være wellcraft, kom det fram at HK avgiften er hevet fra 129,50 til 132,00 pr. HK, med virkning fra 1. januar 2004. Så det er nok allerede oppfattet at 129,50 pr. HK ikke var så ille - ref. ET i et innlegg lengre opp. Jeg formelig føler sugerøret som slurper til seg alt det klarer fra baklomma mi. Importkalkulatoren er rettet ihht til avgiftsendringen. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Var ikke meningen å være uforskammet da.. Men.. Til en annen sak.. Er det ikke MVA på denne summen også.. Har altid rekna med ca 160 pr hk jeg..??!! inkl. Mva da altså Er det rett ?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Batdilla Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Var ikke meningen å være uforskammet da.Det ble heller ikke oppfattet slik fra min side. Ser ut som vi fortsetter å misforstå hverandre. Slik kan det gå når man ikke sitter og pludrer over en eller to....Er det ikke MVA på denne summen også.. Har altid rekna med ca 160 pr hk jeg..??!! inkl. Mva da altså Er det rett ??Skulle ikke bli så mye feil det. HK avgift uten MVA: 132,00. HK avgift inkl. MVA: 132,00 x 1.24 = 163,68 Så i de tilfellene man bare vil regne ut importpris på en påhenger på 9HK eller mer, er det bare å multiplisere antall HK med 163,68, så har man størrelsen på avgiften, inkl. MVA. Et lite forbehold om frakt, i de tilfellene det er snakk om fraktkostnader. Når det gjelder båt, er fraktkostnader med i avgiftsgrunnlaget, men jeg er usikker på hvordan dette praktiseres når det gjelder motorer. Har ikke tid til å slå opp i reglene, men kanskje noen andre har? www.toll.no Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Man kan gjøre som nevnt ovenfor her. Smugle motoren fra sverige, eller ta den inn i flere deler. Det blir billigere, men ulempen er at man kan glemme alt som heter forsikring. Og man får problemer med videre salg. Sikkert best å gjøre det på den lovlige måten, siden det lønner seg uansett og importere motor fra Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Forsikring får man vel uavhengig av opphavet til motoren. Det er jo bare å oppgi båt og motortype og hvilken forsikringsum man ønsker. En motor kjøpt i Sverige og smuglet inn i Norge kan jo også selges videre til andre som igjen heller ikke vil få problemer med å få den forsikret. Garanti og reklamasjonsrett kan det vel heller bli værre med, selv om man selvfølgelig kan gå tilbake på forhandleren i Sverige. Hadde jeg fått sjansen til å få tak i en "avgiftsfri" ny dieselmotor til båten min så tror jeg nok at jeg hadde slått til. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Ja, men når du forsikrer, skal også serienummeret på motoren oppgis. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Mangen motorer kan tas inn som bil eller lastebil/buss motor.. Rett???? Finnes vel fortsatt smutthull.. Privat marinisering (jf. forskriften § 3-15-1) Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftsplikt tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår. Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten, er det dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering. Kilde: www.toll.no Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gunga Din Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Skal ikke moralisere, enhver gjør som en lyster, men selv om vi ergrer oss flate over avgiftsnivået så har vi vel en viss moralsk standard her på forumet? :nono: KAT helt rett KAT det var jag som inledde forumet i frestelse... har fjernet 2 rader i mitt tidl inlegg! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2004 Og moralen er??? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ok67 Svart 20.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2004 Og moralen er???Betal din skatt med glede Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.