Jump to content

Lekkasje overbygg Nidelv 24

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Med båten på land har jeg funnet ut at det lekker fra overbygget et sted. Det nærmest renner vann inn på dassen. Skottrekket under vinduet er kliss vått, og jeg øste ut 30 l. vann fra gulvet fremme etter en uke med regn. Jeg kikket raskt over vinduspakninger og kunne ikke finne noen åpenbare lekkasjer. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal søke meg frem til synderen? Når båten lå på vannet var det ikke noe problem. Det var i hvert fall ikke like stort. Nå renner vannet inn. Båten har en litt annen stilling på land i forhold til på sjøen. Det skal vel likevel ikke renne inn vann på denne måten. For å oppsummere: Jeg ser hvor vannet manifesterer seg på innsiden av skroget, men aner ikke hvor det faktisk lekker. Tips mottas med takk.

Det er jo ikke så mange plasser det kan lekke vann inn. Hvertfall ikke hvis de ikke om fra vinduet. Jeg vet at det runde vinduet på noen båter har hatt en tendens til å åpne seg, men tviler på at det lukker seg selv etterpå.. :lol:

Den eneste plassen jeg kan tenke meg er der "håndtaket" er festet i overbygget:

(Bildet er tatt for mange år siden, på den tiden mor hadde sydd egne gardiner og tok dem ut når vi ikke bodde i båten for å "spare på dem" :lol: )

nidelvlekasje.jpg

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Sliter faktisk med nøyaktig samme problem selv (samme båt). Fordi baugen ligger lavere på land enn på sjøen blir det liggende vann på dollbordene til opp på vinduslistene i kabinen (vannet renner ikke ut åpningene som er lenger akterut på dollbordene). Regner derfor med at vannet kommer inn ved vinduslistene, men kan likevel ikke finne vann på skrogtrekket på innsiden. Likevel samler det seg vann i dørken :headbang: Kan vannet renne på innsiden av skrogtrekket (som er av lukkede celler)?

Jeg kommer nå til å ta presenning over hele båten slik at det ikke samler seg opp vann under vinteropplaget. Har også vurdert å jekke opp båten/krybben foran for å få vannlinjen i vater (opplever som deg at denne lekkasjen ikke er noe problem når båten ligger på sjøen, bortsett fra hvis det ligger våt snø på båten).

Vel, det er vel det man kaller symptomfjerning, men det er jo noe... :rolleyes:

Min blogg på baatplassen.

Jeg fant sprekker i skjøten mellom over og underbygg (bak fenderlista). Under rett (feil) balast randt det vann inn der. Samlet seg inne i fenderlista, og randt vide inn i sprekken. Dette var nok en drøy halvmeter lenger bak da hos meg. Ble mye vann ja.

Dessuten har jeg opplevd at det kan renne vann INN dreneringshullene på frem/sidevinduene, slik at det renner langs kantene på kartbordet (dashbord) ved feil balast. Dersom det er gamle skruehull o.l. der kan det nok renne videre ned på toalettet den veien.

Feil balast hos meg er ved tom vanntank om vinteren, altså når babord side ligger høyere enn styrbord.

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Flott! Her har jeg noe å ta tak i. Båten ligger litt annerledes på land enn på sjøen, med lett halling mot styrbord. Det blir liggende vann på dollbord, så jeg regner med at jeg enten har lekkasje i fenderlisten, eller krakelleringer i gelcoat. Jeg tror det må være det første, siden mengden vann er så stor. Hva kan gjøres for å sjekke/reparere?

Med båten på land har jeg funnet ut at det lekker fra overbygget et sted. Det nærmest renner vann inn på dassen. Skottrekket under vinduet er kliss vått, og jeg øste ut 30 l. vann fra gulvet fremme etter en uke med regn.

Hei! Ser at du har fått samme problem som meg, etter at fellesbløyta satte inn på Nordvestlandet. Min båt (Diana 700, også plastsnekke) var tørr og fin så lenge det var normal nedbør, men etter sammenhengende regnvær i ukesvis sist høst, opplevde jeg det samme som deg; - en dam av vann på dørken i forkabinen, og baksiden av skottbekledningen i dorommet og på motsatt side var klissblaut. Var likevel ikke mer en en halvliter vann i uka jeg kunne samle opp, men fryktelig irriterende ... :headbang:

Jeg kikket raskt over vinduspakninger og kunne ikke finne noen åpenbare lekkasjer. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal søke meg frem til synderen?

Det er trolig ikke nok å bare kikke raskt over vinduspakninger. Lekkasjepunktet kan være så ørlite at det ikke kan sees med det blotte øye. En usynlig liten klaring mellom gummilist og vindu er nok, og med de nedbørsmengdene vi har hatt her opp i høst blir dette mange bekker små tilslutt en stor å! Gamle gummipakninger blir stive og sprukne med åra, og ligger ikke lenger like tett inn mot skrog og glass.

Jeg har holdt på i hele høst med feilsøking, og har skrudd ut alle skruer i vinduene foran førerplass (vindskjerm), og fylt med tettemasse før jeg skrudde dem på plass igjen. Likeens med alle håndrekker. Noen tipset meg om at det kunne være lekkasje bak fenderlist, jeg tok meg da den kjempejobben å fuge mellom skrog og fenderlist rundt hele båten. Lekkasjene fortsatte tross alt dette. Til slutt fant jeg ut at det var sidevinduene som var synderen. Kunne ikke observere noen åpning eller sprekker med det blotte øye, men etter at jeg fuget langs alle vinduslister, både mellom list og skrog og mellom list og glass, stoppet lekkasjen på styrbord side der toalettrommet er. Fremdeles lekker det bittelitt inn på babord side, men nå er det for kaldt til at jeg kan jobbe med fugemasse (båten ligger på sjøen). Men nå er det tørt og fint inne i kabinen, den lille lekkasjen som gjenstår holder jeg foreløpig unna med å tørke med en liten klut. Straks det blir vamere i været regner jeg med å fikse også denne, ved å fuge rundt babord vinduer like grundig som på styrbord.

Vet selvsagt ikke om det er samme sted vannet kommer inn hos deg, men jeg syntes min erfaring kunne være grei å komme med. Du bør sjekke både vindskjerm, fenderlist og feste for håndrekker, m.m. Men i mitt tilfelle var det altså det jeg i utgangspunktet trodde var minst sannsynlig, som til slutt viste seg å være årsaken til lekkasjen.

Du har fått råd ovenfor, om å bruke en vannslange, la noen rette den mot ulike steder på båten, så sitter du inne og observerer når og hvor "elva" starter. Men disse dager med sol og minusgrader er kanskje ikke rette tidspunkt. Lykke til med vannjakten! :smiley:

jeg regner med at jeg enten har lekkasje i fenderlisten, eller krakelleringer i gelcoat. Jeg tror det må være det første, siden mengden vann er så stor. Hva kan gjøres for å sjekke/reparere?

Hos meg var det litt slakk i fenderlista, så jeg fikk dratt den ut i fra der det gjaldt. Rev av invendig 'skumtrekk'. Pusset så godt ned med en sånn 'kulepussesak' (kjøpt på Europris til 2-300,-) fra både inn og utsiden.

Så la jeg i glassfiberduk og la på glassfiber. Brukte en slik Glasfiberfix kit til 200,- som inneholdt alt jeg trengte til jobben. Var mer enn nok til denne jobben.

Ble kanskje ikke så kjempefint, men siden det er bak fenderlista synes det jo ikke så veldig. På innsiden må jeg opp med ny skumgummi til våren.

Total tidsforbruk Ca 3-4 timer totalt. Nytt skumgumi trekk innvendig kommer i tillegg, men det var nok på tide uansett, og ihvertfall der det hadde lekket.

Som bonus er 'knirken' som pleide være der når jeg gikk på dollbordet i dette området vekke. :cool:

PS : Må du av med fenderlista, så er vist det en formidabel jobb å få på igjen, med varmebalje osv. , så er det mulig uten, tror jeg du sparer deg for mye arbeid.

PPS : Før du starter noe som helst utbedringsjobb, bør du sjekke at det faktisk er rett feilkilde du tar fatt på da :wink:

Redigert av Erik (see edit history)

I går var jeg i båten og øste ut 10 liter vann. Og da har det nesten ikke regnet i det siste. I dette tidsrommet har jeg også hatt presenning over størstedelen av overbygget. Jeg tror da ikke at vinduspakninger er det store problemet. Kanskje lekker det litt i pakningene også, men ikke slike mengder. Jeg synes også at det virker merkelig at det skulle lekke så mye inn bak fenderlisten. Det er jo ingen steder den kan samle opp så mye vann?

Jeg står igjen med at det enten lekker inn bak fenderlisten, eller så renner vannet inn helt akter på overbygget. Den eneste plassen jeg har registrert at det er vått på innsiden av skottet er på dassen og området rundt. Jeg tror jeg bare må vente til jeg får tilgang på vann en gang ut på våren, og så bruke "spyl og let" metoden. Men for all del: Kom med tips dersom noen har.

Hmm, et skudd fra hoften:

Jeg bruker en lettpresenning under den tykke for å unngå kondens. Det samler seg ganske gode dammer med vann i denne dersom denne blir liggende med "bule" på.

Kan det være at det er kondensvann fra luften som samler seg på et sted i båten din? Virker litt rart at alt skulle havne på et sted samt at det er jo anseelige liter med vann du får inn, men hvem vet?

Aero.

Jeg tror ikke det er kondens. For det første er mengdene for store, for det andre har båten ligget lenge uten presenning, da med samme problemet.

Jeg lurte på noe: Dersom det er bak fenderlisten det lekker inn, og jeg ikke kommer til bak den uten å ta av hele lista, går det da an å fuge på oversiden av listen? Min sitter veldig stramt, og det blir jo ingen gangtrafikk direkte på listen. Det eneste jeg stusser på er om fugen vil gå fløyten ved opp/utsetting av båten når stropper vil presse på listen? Hva skal jeg så evt. fuge med?

Hva egner det seg å fuge med dersom jeg må gå løs på vinduene?

Redigert av Jostein_Nidelv 24 '81 (see edit history)

Hadde samme problemet på min Nidelv 24 - letet lenge før jeg fant årsaken - som var lekkasje i skruehullene til en fenderholder som var plassert ca. 50 cm. forran der jeg først oppdaget lekkasjen. Men "polstringen" på innsiden av skottbekledningen gjør at vannet tar de rareste veier. Og kapilæreffekten kan gjøre at vannet også "renner oppover".

Redigert av terron (see edit history)
I går var jeg i båten og øste ut 10 liter vann. Og da har det nesten ikke regnet i det siste.

Da jeg hadde min lekasje i fenderlist, randt vannet ned og la seg under dørkplata under bakre benk styrbord. Der merket ikke jeg mye til det. Det skulle rent videre ned i kjølsvinet, men dreneringshullet var tett, Jeg merket det mao ikke umidelbart, ikke før det rommet var fullt, og jeg i tillegg tråkket på dollbordet på barbord. Da kom alt det akumulerte vann på en gang, for da randt det over kanten. Jeg HØRTE det før jeg så det. :eek:

En bitteliten stund trodde jeg at det var en alvorlig lekasje under vann, og at jeg var i ferd med å synke :sweat::blush::lol:

10 liter vann uten at det nesten har regnet, da MÅ det nesten være akumulert over tid (eller over en VELDIG stor flate) :confused:

Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

Hadde samme problemet på min Nidelv 24 - letet lenge før jeg fant årsaken - som var lekkasje i skruehullene til en fenderholder som var plassert ca. 50 cm. forran der jeg først oppdaget lekkasjen. Men "polstringen" på innsiden av skottbekledningen gjør at vannet tar de rareste veier. Og kapilæreffekten kan gjøre at vannet også "renner oppover".

Dette kan være et godt tips! Jeg har en fenderholder som står under vann på dollbordet når det har regnet litt. Den må sjekkes. Var det like mye vann som kom inn hos deg?

• 4 uker senere...

Ok. Da har det regnet, og det har kommet inn like mye vann som tidligere. Neste trinn må bli å sjekke opp det med fenderlisten. Som tidligere nevnt ligger det presenning over det meste av overbygget, så jeg tror ikke at det er i vinduene det kommer inn. Egentlig har jeg litt vanskelig for å tro at det er fenderlisten. Den har ikke så stor overflate å samle vannet på. Jeg får ta spyletesten når vannet skrus på igjen i båthavna.

• 1 år senere...

Hei, jeg har en 1996 Fairline Phantom 40 som lekker fra taket inne i salongen. Jeg er rimelig sikker på at vannet ikke kommer fra dørk flybridge men har kommet i tanker om at vann kanskje kan lekke inn bak vindskjerm og derfra finne veien bakover mellom flydørk og innvendig tak. Takknemlig for tips eller ideèr fra andre som kanskje har tilsvarende erfaringer.

mvh

freespirit :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...