jan Startet 26.November.2002 Del på Facebook Startet 26.November.2002 Hei..har satt i en bruktmotor i båten min en mercruiser 91mod 260hk.thunderbolt..prob..er at jeg ikke oppnår mer enn 3200omdreininger..skal være ca4800..vet at proppellen er riktig..virker som den ikke får nok bensin..står den i fri går den lett opp i fullt turtall men ikke under belastning..vet det er mange ting det kan være..men er det noen gode råd?har hatt opp forgasseren..så ren og pen ut den da..men selvfølgelig noe jeg kan ha oversett!?men selv tror jeg det er bare en enkel liten ting..men å finne det*S* Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 26.November.2002 Del på Facebook Svart 26.November.2002 Som du sier kan dette ha en rekke årsaker. Men siden du har mistanke til bensintilførselen kan du montere et manometer for å sjekke trykket inn til forgasseren. Andre ting å sjekke er tennings-innstilling og vakuum regulator. Er forgasseren "vanlig" eller data-styrt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OdinIII Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 Hei Du har satt inn ny motor og nytt drev eller bare motoren ? Hvis du har byttet drevet har du kontroll på giring forholdet i drevet i forhold propellen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jan Svart 27.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2002 Hei takk for svar..ja det er en vanlig forgasser..en rochester 4 porter..tror jeg stava riktig nå..Ja skal få tak i ett manometer og måle trykket..og ja drevet fulgte med,så det står til hverandre..er takknemlig for råd og innspill,båten står på land nå da..men funderer litt på hva det kan være,så jeg kan gripe det an på en riktig måte ..men kan det være at tenninga er gal da,når den starter lett og går lett opp til ca 3000omdreninger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OdinIII Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 Hei igjenn Hvilken tyngde skrog type har den båten som dette kommer fra kontra din båt ? Hvis tyngden og eller skrogfassong er forskjellig kan dette også være årsaken til at du ikke får opp turtallet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kare_L Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 For å gå et steg videre i ovenstående innlegg - du sa innledningsvis at du vet propellen er riktig - vet du at det nye drevet har samme girutveksling som det du tok ut? Hvis du har et Alpha-1 drev tror jeg de kommer med tre forskjellige utvekslinger. En enkel måte å sjekke på (med båten i vannet) ville være å sette på en mindre propell. Kåre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 Hmmm..var engang ekspert på 5,7litern Mener at Merc oppga 5,7litern til 250Hk. Max turtall skal vel ligge på 4,4'- 4,6'. Ikke gå over! 1)Sjekk vakumopptrekket på sekundærspjeldene. Det hender av membranen er defekt. Ta av liten slange inn på klokken, og sett på en sykkelpumpe. Klarer du å holde trykke jevnt skal spjeldet gå helt opp og bli stående. Denne står på siden av gasseren (4MV?) 2)Har du undertrykksregulator på fordeleren? Da har du en fordeler tilhørende bil. Da kan også mere være galt. F.eks kamakselen som er i bilutgave. Sitter fordeleren riktig montert, er tennpluggledningene koblet riktig( det er lett å ta feil), stifteåpning? 3)Er det en original mekanisk bensinpumpe? Og er membranen tett. Ny pumpe koster nesten ingenting. Noen utgaver har retur, og er det lekkasje pumpes det meste tilbake i tanken. 4)Kjøp en verkstedshåndbok for bil, f.eks fra Haynes, til eldre GM van. Det er en meget bra bok! 5)Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.November.2002 Del på Facebook Svart 28.November.2002 Enig med Per, man får aldri nok av slike bøker. Spes. boken til Doug Roe regnes som bibel for Qjet'en. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books Ellers så er faktisk en av Qjet guruene "over there" en nordmann, Lars Grimsrud. Har en annen off-topic "nyhet" også: Visste dere at Ladac Paul også er kjent som konstruktør av en tannstangs styring for C3 Corvette! Kan aldri huske å ha sett noe om dette på Bm forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond J Svart 28.November.2002 Del på Facebook Svart 28.November.2002 Jeg har hatt det samme problem som deg på VP,men motoren er jo den samme.Min så var det en sil i forgasseren som var litt tett,det hjalp litt og få renset det.Resten av feilen lå i fordeleren det var en fjær på en av sentrifugalvektene som var røket.Og husk du skal ha max turtall på 4400 rpm.Kan det også være at propellen er for tung for din båt. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post Share on other sites More sharing options...
jan Svart 30.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2002 Takk igjen for flere seriøse svar ..Båten min er lettere enn den motoren har stått i,jeg har en eldre nordkapp22 fot daycruiser veier ca1800kg..motoren har stått i en 27 foter på ca2500kg..har bestilt meg ei håndbok nå,skjønner det at det er viktig.Når det gjelder tenninga så er det ikke vanlig el.tenning.men ei slags magnet tenning..derav thunderbolt navnet.ikke så veldig godt greie på det.men prøver å lære så mye som mulig..derfor syns jeg det er fint med ett sånt forum som dette,leser og lærer .er ei mekanisk bensinpumpe der,skal sjekke den og,tror kanskje det er lettest å starte der,når det blir litt varmere i været da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.