GOE Startet 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2008 Vinterlagring av båten er ofte et problem for mange, spesielt hvis man ønsker å "skru" litt på båt eller motor i den mørke årstiden. Vi er en gjeng med kamerater som tidligere var så heldige å kunne lagre båtene våre inne om vinteren, men høsten 2006 mistet vi denne muligheten da lokalene vi leide skulle brukes til annen virksomhet se link. Etter en vintersesong med lagring på forskjellige steder tok en kamerat og jeg initiativet og satte opp en plasthall. Tanken med dette er ikke å tjene penger, men å skape et sosialt maritimt miljø også i den mørke årstiden. Hallen ble reist på dugnad og nå er alle båtkameratene igjen samlet. Hallen er 12x21 meter og har en port på 4x4 meter. Kanskje noe å tenke på for andre også som sliter med vinterlagring? Bildet viser hallen "nesten"ferdig. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Victora III Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 ..og hva kostet så herligheten? Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Detter er jo genialt hvis man har ett sted å sette den opp da.. Hvor får man kjøpt noe sånt og hvor mye koster hallen på den størelsen? Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 2.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Swande skrev: ..og hva kostet så herligheten? Hallen koster omtrent kr 215000,- inkl.mva. I tillegg kommer kostnader med grunnen, leie av lift og kran. Totalt har det vel kostet oss omtrent kr 260000,- Explorer skrev: Detter er jo genialt hvis man har ett sted å sette den opp da..Hvor får man kjøpt noe sånt og hvor mye koster hallen på den størelsen? Flere som leverer slike haller. Vår hall er levert av Plamek AS Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
tom-ass Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Dette der er genialt GOE! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
bmb Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Hvordan varmere dere opp hallen ? Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 6.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 bmb skrev: Hvordan varmere dere opp hallen ? Det er utgangspunktet et kaldtlager, men kan varmes opp med f.eks varmekanoner el. Vi blir da enige om faste dager og setter på varme etter dette. Arbeide inne i båtene er ikke noe problem da man enten kan bruke varmeren i båten eller sette inn annen varme da man arbeider der. Var i båten noen timer i dag, brukte dieselvarmeren og det var godt å varm etter litt tid. Man kan også få plasthaller med isolasjon, slik at man kan ha varmtlager, men dette koster selvsagt mere. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Scand Classic Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Flott Plasthall. Må vel søke kommunen om å sette opp den? Hva med forsikring? Brannforskrifter? Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 6.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Scand Classic skrev: Flott Plasthall.Må vel søke kommunen om å sette opp den? Hva med forsikring? Brannforskrifter? Hallen er forsikret som lagerhall. Alle som lagrer i hallen må ha egen forsikring som gjelder under opplag. Vi har også satt opp regler og ordenslister for hallen. Dette går i korthet ut på å koble fra strøm fra batteriene når du ikke er der, fjerning av brannfarlig materialer, søppel osv. Det må søkes kommunen for oppføring. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Hansi Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Sett at i noen plasthaller er det utrolig med kondens. Hvordan er det med denne ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Og hvor mye snø tåler den? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hengefjes Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 De plasthallene der er kjempemessige. Det meste av snø sklir av umiddelbart, om noe skulle bli liggende så er det bare å fyre opp dieselvarmeren. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sea Oasis Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Har tillgang til plasthall for lagring av båt men det er så voldsomt mye kondens. Det har vel noe med tempratur på Hedemarken å gjøre kansje. Lagrer båten i carportløsning med tak og og vegger med åpning i front. Ingen tegn til kondens , setter på varme inne i båten hvis jeg skal jobbe med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Uten ønske om å virke negativ, men hva har hver av dere betalt for en slik lagringsmulighet? Jeg synes det høres dyrt ut. Hvordan får dere båtene inn? Har alle båtene i hallen transporthengere? Selv må jeg medgi at jeg har en langt enklere løsning. Har A-stativ i glassfiber, to tynne grønne presenninger og en vifteovn jeg setter på nå og da. Båten er tørr og fin inni og jeg har høyde nok under stativet til å jobbe der. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 7.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Hansi skrev: Sett at i noen plasthaller er det utrolig med kondens. Hvordan er det med denne ? Vi har ikke all verdens erfaring med dette enda, men så langt ser det bra ut. Det er store ventilasjonsluker på begge sider av hallen, dette var i følge leverandøren helt nødvendig for å unngå mye kondens. NilsPils skrev: Og hvor mye snø tåler den? Leverandøren beregnet dukens kvalitet, avstand mellom søylene og avstivere med tanke på vind ut i fra hvor i landet hallen skulle plasseres. Duken er på 900g/m2 og det er 3 meter mellom søylene. Dette beregnes ut i krav om slike ting i byggningsloven. Jan H. skrev: Uten ønske om å virke negativ, men hva har hver av dere betalt for en slik lagringsmulighet? Jeg synes det høres dyrt ut. Hvordan får dere båtene inn? Har alle båtene i hallen transporthengere? Selv må jeg medgi at jeg har en langt enklere løsning. Har A-stativ i glassfiber, to tynne grønne presenninger og en vifteovn jeg setter på nå og da. Båten er tørr og fin inni og jeg har høyde nok under stativet til å jobbe der. Som jeg skriver i mitt første innlegg er det to stykker av oss som eier hallen, vi har reist den for å skape et sosialt og godt maritimt miljø i nærområdet vårt. Dette gjør at prisen absolutt blir overkommelig for de fleste. Alle båtene står på transport/opplagshenger og blir kjørt inn i hallen med traktor. Sikkert mange greie måter å få til et godt vinteropplag på, tanken min var dele vår ide med dere andre her på baatplassen. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
M/S Bastard Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Må si jeg misunner dere hallen, og miljøet. Kunne tenkt meg og hatt denne muligheten Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Dette virket som sagt veldig dyrt, men det lønner seg vel i lengden... En ting som slår meg er: Har dere forsikret selve teltet mot ting som vær og vind, hærverk, brann osv..? Sitér dette innlegget Link to post
Donald2 Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Er jo veldig bra og ha en plast hall som du kan ha båten i.. Billigere blir det jo å etter noen år.. Sitér dette innlegget <M/S Skipper har endret navn til Donald2.> Link to post
trikkern Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Fine greier det der! Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg hadde båten i en slik hall. Det er ikke trivelig å stå ute med båtarbeid for tiden. Jeg skulle ønske at vår båtforening kunne investere i vinterlagringshall. Skulle gladelig betale noen tusinger for det. Men nå går det mot lysere tider, dere! Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 GOE skrev: Sikkert mange greie måter å få til et godt vinteropplag på, tanken min var dele vår ide med dere andre her på baatplassen. Skjemmes litt allerede over mitt innlegg. Dette er jo et flott tiltak med gode hensikter av dere som står i spissen. Hva prisen er har jo ikke jeg noe med og er jo uansett opp til hver enkelt å ta stilling til - sorry! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 flott gjort jan h. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Finn Erik Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Ser meget bra ut. Hvor mange båter på ca. 30 fot er det hensiktsmessig å ha inne i en plastall på denne størelsen? Hvor mange og hviken størrelse er det på båtene som står i hallen i dag? Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 7.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Jan H. skrev: Skjemmes litt allerede over mitt innlegg. Dette er jo et flott tiltak med gode hensikter av dere som står i spissen. Hva prisen er har jo ikke jeg noe med og er jo uansett opp til hver enkelt å ta stilling til - sorry! Alt i orden Finn Erik Helberg skrev: Ser meget bra ut. Hvor mange båter på ca. 30 fot er det hensiktsmessig å ha inne i en plastall på denne størelsen?Hvor mange og hviken størrelse er det på båtene som står i hallen i dag? I dag står det fem båter på 23 fot, en på 24 fot, en på 26 fot og en på 28 fot samt en 13 fot trebåt i hallen. Da er det igjen en plass til en båt på 23/24 fot. Hvor mange båter på ca 30 fot som går inn kommer ann på bredden på båtene. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
glek Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Vil bare minne om at jeg tidligere har omtalt skreddersydde plasthaller til hyggelige priser under temaet : opplag i egen hage. Prisen for min hall, produsert av Plamek var ca. 35000,-. Bilder foreligger. Kjempefin å ha i disse dager. Starter vårpussen om ca. 3 uker. Skal ut til påske. Ellers likte jeg godt idee`n med en felleshall for det sosiale fellesskapet. Mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Unnskyld, men jeg gjentar spørsmålet til en oppi tråden et sted: Hva med kommunal bygningsetat? Er det fritt frem for å sette opp plasthaller og -telt her i kongeriket, eller må det søkes om, evt. meldes inn (det siste kan kanskje ha noe med antall kvadratmeter å gjøre)? Hilsen Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.