Jump to content

Vinteropplag i egen plasthall

GOE

Recommended Posts

Vinterlagring av båten er ofte et problem for mange, spesielt hvis man ønsker å "skru" litt på båt eller motor i den mørke årstiden.

Vi er en gjeng med kamerater som tidligere var så heldige å kunne lagre båtene våre inne om vinteren, men høsten 2006 mistet vi denne muligheten da lokalene vi leide skulle brukes til annen virksomhet se link.

Etter en vintersesong med lagring på forskjellige steder tok en kamerat og jeg initiativet og satte opp en plasthall.

Tanken med dette er ikke å tjene penger, men å skape et sosialt maritimt miljø også i den mørke årstiden.

Hallen ble reist på dugnad og nå er alle båtkameratene igjen samlet.

Hallen er 12x21 meter og har en port på 4x4 meter.

Kanskje noe å tenke på for andre også som sliter med vinterlagring?

Bildet viser hallen "nesten"ferdig.

dsc00381.jpg

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

..og hva kostet så herligheten?

Hallen koster omtrent kr 215000,- inkl.mva.

I tillegg kommer kostnader med grunnen, leie av lift og kran.

Totalt har det vel kostet oss omtrent kr 260000,-

Detter er jo genialt hvis man har ett sted å sette den opp da..

Hvor får man kjøpt noe sånt og hvor mye koster hallen på den størelsen?

Flere som leverer slike haller. Vår hall er levert av Plamek AS

Aldri en dag uten båt.

Hvordan varmere dere opp hallen ?

Det er utgangspunktet et kaldtlager, men kan varmes opp med f.eks varmekanoner el.

Vi blir da enige om faste dager og setter på varme etter dette. :yesnod:

Arbeide inne i båtene er ikke noe problem da man enten kan bruke varmeren i båten eller sette inn annen varme da man arbeider der.

Var i båten noen timer i dag, brukte dieselvarmeren og det var godt å varm etter litt tid.

Man kan også få plasthaller med isolasjon, slik at man kan ha varmtlager, men dette koster selvsagt mere.

Aldri en dag uten båt.

Flott Plasthall.

Må vel søke kommunen om å sette opp den?

Hva med forsikring? Brannforskrifter?

Hallen er forsikret som lagerhall.

Alle som lagrer i hallen må ha egen forsikring som gjelder under opplag.

Vi har også satt opp regler og ordenslister for hallen.

Dette går i korthet ut på å koble fra strøm fra batteriene når du ikke er der, fjerning av brannfarlig materialer, søppel osv.

Det må søkes kommunen for oppføring. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Uten ønske om å virke negativ, men hva har hver av dere betalt for en slik lagringsmulighet? Jeg synes det høres dyrt ut. Hvordan får dere båtene inn? Har alle båtene i hallen transporthengere?

Selv må jeg medgi at jeg har en langt enklere løsning. Har A-stativ i glassfiber, to tynne grønne presenninger og en vifteovn jeg setter på nå og da. Båten er tørr og fin inni og jeg har høyde nok under stativet til å jobbe der.

Sett at i noen plasthaller er det utrolig med kondens. Hvordan er det med denne ?

Vi har ikke all verdens erfaring med dette enda, men så langt ser det bra ut. Det er store ventilasjonsluker på begge sider av hallen, dette var i følge leverandøren helt nødvendig for å unngå mye kondens.

Og hvor mye snø tåler den?

Leverandøren beregnet dukens kvalitet, avstand mellom søylene og avstivere med tanke på vind ut i fra hvor i landet hallen skulle plasseres.

Duken er på 900g/m2 og det er 3 meter mellom søylene.

Dette beregnes ut i krav om slike ting i byggningsloven.

Uten ønske om å virke negativ, men hva har hver av dere betalt for en slik lagringsmulighet? Jeg synes det høres dyrt ut. Hvordan får dere båtene inn? Har alle båtene i hallen transporthengere?

Selv må jeg medgi at jeg har en langt enklere løsning. Har A-stativ i glassfiber, to tynne grønne presenninger og en vifteovn jeg setter på nå og da. Båten er tørr og fin inni og jeg har høyde nok under stativet til å jobbe der.

Som jeg skriver i mitt første innlegg er det to stykker av oss som eier hallen, vi har reist den for å skape et sosialt og godt maritimt miljø i nærområdet vårt. Dette gjør at prisen absolutt blir overkommelig for de fleste.

Alle båtene står på transport/opplagshenger og blir kjørt inn i hallen med traktor.

Sikkert mange greie måter å få til et godt vinteropplag på, tanken min var dele vår ide med dere andre her på baatplassen. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Sikkert mange greie måter å få til et godt vinteropplag på, tanken min var dele vår ide med dere andre her på baatplassen. :smiley:

Skjemmes litt allerede over mitt innlegg. :nonod: Dette er jo et flott tiltak med gode hensikter av dere som står i spissen. Hva prisen er har jo ikke jeg noe med og er jo uansett opp til hver enkelt å ta stilling til - sorry! :confused:

Skjemmes litt allerede over mitt innlegg. :nonod: Dette er jo et flott tiltak med gode hensikter av dere som står i spissen. Hva prisen er har jo ikke jeg noe med og er jo uansett opp til hver enkelt å ta stilling til - sorry! :confused:

Alt i orden :smiley:

Ser meget bra ut. Hvor mange båter på ca. 30 fot er det hensiktsmessig å ha inne i en plastall på denne størelsen?

Hvor mange og hviken størrelse er det på båtene som står i hallen i dag?

I dag står det fem båter på 23 fot, en på 24 fot, en på 26 fot og en på 28 fot samt en 13 fot trebåt i hallen.

Da er det igjen en plass til en båt på 23/24 fot.

Hvor mange båter på ca 30 fot som går inn kommer ann på bredden på båtene. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Vil bare minne om at jeg tidligere har omtalt skreddersydde plasthaller til hyggelige priser under temaet : opplag i egen hage. Prisen for min hall, produsert av Plamek var ca. 35000,-. Bilder foreligger. Kjempefin å ha i disse dager. Starter vårpussen om ca. 3 uker. Skal ut til påske. Ellers likte jeg godt idee`n med en felleshall for det sosiale fellesskapet.

Mvh. glek

Unnskyld, men jeg gjentar spørsmålet til en oppi tråden et sted: Hva med kommunal bygningsetat?

Er det fritt frem for å sette opp plasthaller og -telt her i kongeriket, eller må det søkes om, evt. meldes inn (det siste kan kanskje ha noe med antall kvadratmeter å gjøre)?

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...