Jump to content

Akterstag nye seilbåter


hei

Recommended Posts

Høres nå rart ut å ikke ha justerbart akterstag, særlig på båter med brøkdelsrigg, selv om noen turseilere ikke bryr seg med å justere på dette.

Hvilke seilbåter er det du sikter til? Jeg kan ikke huske å ha sett noen uten akterstagsstrammer?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Kanskje Hunter..... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Husker jeg feil når jeg mener å huske at Jeanneau 36i ikke har dette før du evt oppgraderer til Performance utgaven... Meninger, ja jeg mener at dette er for dårlig å ikke ha som standard, men det er nok også gjort for å gjøre ting enklere for folk som syns det er litt mye tauverk og at en seilbåt er komplisert. Jeanneau har jo løst dette litt elegant med å ha to versjoner... Denne har jo også bare 3 vinsjer i tur-utgaven, ikke helt bra det heller, men så lenge en kan kjøpe seg oppgraderinger så er det jo bare et pris og prioriteringsspørsmål (min egen leveres for sikkerhetsskyld bare med 2 vinsjer, noe som er tull og tøys selv om det strengt tatt går ann å seile med bare 2 siden den har selvslående fokk)...

 

Hva gjøre en ikke for å mestre prisene til Bavaria, vi får håpe de bare har spart på dette og ikke på kjølboltene :eek::boxing:???

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke denne muligheten. Kan jo selvfølgelig justere på strekkfisken, men det blir mye styr.

 

Tror det er mye mer å tjene på å trimme seilene riktig. Jeg har heller ikke bomuthal eller innhal. Savner det ikke. Blir helt gal av de på e-jollen.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

på Huntern.

 

Oceanis 323

 

Hunteren har Ridder-Bergstrøm rigg og trenger ikke akterstag. Det trenger egentlig ikke min båt heller, den kan seiles foruten, men fyttikatta for en effektiv trimdings for å tviste i toppen.

 

Jeg snakka med en som hadde en sånn Oceanis 323 og spurte hvordan han teitet riggen. Det viste han ikke for båten kom med riggen på.

Link to post
Share on other sites

Det viste han ikke for båten kom med riggen på.

 

Ikke dårlig for standard er vel at det er ekstra? At riggen står på båten mener jeg? Hvor mye tar f.eks Lunde Båt for at en seilbåt skal ha riggen på ved levering?

 

På min lille svenske kvalitetsbåt til en alt for høy pris, så er skikkelig akterstagstramming standard i form av en hanefot med blokk som gjør at selv en fem-åring kan teite akterstaget så mye han vil! Kjekt å ha mener nå jeg så får andre selvfølgelig få lov til å mene hva de vil.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Høres nå rart ut å ikke ha justerbart akterstag, særlig på båter med brøkdelsrigg, selv om noen turseilere ikke bryr seg med å justere på dette.

Hvilke seilbåter er det du sikter til? Jeg kan ikke huske å ha sett noen uten akterstagsstrammer?

 

 

 

Satt å kikket litt på båter på finn.no. For meg ser det ut som endel båter bla. Jaenneau so/ds ikke har det .

Forunderlig synes nå jeg.

Link to post
Share on other sites

E det vanligt å bøya mastå da? E vel bedre at sånnt e ekstra utstyr, sånn at dei så bruke to desimalar på loggen kan stramme til :smiley: , sjøl har eg ingenting, kun fall.

Dette har ikke noe med desimaler å gjøre, dette er vel så viktig for trivsel og komfort. Ved å bøye masta og åpne toppen av seilet reduserer man kregning i mye vind samtidig som båten oppfører seg mykere. Prøv så får du se.

Link to post
Share on other sites

ja barra tulla litt, får hiva ei laste stropp på eg då, sende bilder når balsaflisene står ut av dekket :smiley: ,nei seriøst, der e masse eg må læra meg, ska kursa meg i vår så då bler innleggå av ein mye høgare faglig kvalitet :lol:

Et av poengene med båtplassen er at man skal spørre for å få fornuftige svar. Jeg tolket utsagnet slik at du muligens hadde hørt på en selger som heller ikke visste hva han snakket om. Det er tross alt ikke så lenge siden vi kjøpte ny båt hvor man ikke kunne justere akterstaget. Dette har vi fått modifisert til justerbart på en slik måte at da folk fra verftet så det, ble det med en gang en diskusjon med importøren om en kanskje skulle lage en tilsvarende løsning og legge det inn i en pakke.

Grunnen til at endel båter blir levert uten justerbart akterstag er at mange av disse båtene seiles lite, de brukes tydeligvis som hytter rundt i Middelhavet.

Ønsker du å lære å seile, forsøk å få deg "hyre" på en regattabåt, da lærer du mye som kan bruke senere. Denne metoden er hvertfall billigere enn å gå på kurs.

Forøvrig er tidelene viktige også på tur. Det skal lite til før enhver turseiling blir en blodig alvorlig regatta. Det gjelder alle ombord hos oss, også ØKH. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at på mange jeanneau sun odyssey og benetau oceanis er akterstagstrammer ekstrautstyr. Personlig syns jeg det er dumt og gjør at man må reve tidligere. Jeg vil tro at beneteau (som også eier jeanneau) har forsket seg fram til at målgruppen for disse båtene ikke legger vekt på dette.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er i allefall sjeleglad for at det er noen franske båter som har "forsket " seg frem til dette og ikke en tysker for da hadde det nok vært skandale :wink: ... Nå er det nesten allement akseptert at akterstag strammer er ekstrautsyr.....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er i allefall sjeleglad for at det er noen franske båter som har "forsket " seg frem til dette og ikke en tysker for da hadde det nok vært skandale :wink: ... Nå er det nesten allement akseptert at akterstag strammer er ekstrautsyr.....

 

 

Yes, der kom det......

Hadde et veddemål gående her.

Joda, Bavaria har det og trenger det.

Link to post
Share on other sites

Oceanisen har doble akterstag uten standard akterstrammer. På min båt er det montert inn strammer mellom stagene som går ned til låseblokk innen god rekkevidde fra rorplass. Dette fungerer greit, men jeg kunne nok tenkt meg en lettere betjenbar løsning på strammingen. Synes Bavaria sin løsning ser lettbetjent ut, spesielt den på 42 cruiser, de har sikkert den samme løsningen på andre båter.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Jeg er i allefall sjeleglad for at det er noen franske båter som har "forsket " seg frem til dette og ikke en tysker for da hadde det nok vært skandale :wink: ... Nå er det nesten allement akseptert at akterstag strammer er ekstrautsyr.....

 

Hei. Tror ikke det er mange seilere som mener at det er akseptert å ikke ha akterstagstrammer på en seilbåt. Egenskapene i mye vind blir jo veldig dårlig, men for de som stor sett ligger ved en gjestebrygge eller som alltid kjører motor spiller det kanskje ingen rolle. Det finnes mange gode løsninger på dette Navtec's hydrauliske akterstagspumpe, Ronstans Magic Weel (som benyttes på noen av X-båtene og "masse-utvekslings" tau anordninger som bl.a Harken tilbyr er interessante løsninger.

Blant de mest proffe er det mange som kaster wire / rod på land og går for løsninger med vectran / spectra tau i akterstaget

Link to post
Share on other sites

Hei. Tror ikke det er mange seilere som mener at det er akseptert å ikke ha akterstagstrammer på en seilbåt. Egenskapene i mye vind blir jo veldig dårlig,

 

Det er ikke bare i sterk vind, det hender man lenser en gang iblandt også :wink: Stramme og sleppe opp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare i sterk vind, det hender man lenser en gang iblandt også :wink: Stramme og sleppe opp.

 

Absolutt, men krengningen man får ekstra på kryss ved sagg i forstaget er mye verre enn den farten man taper på ikke å slippe akterstaget på lens. På en tidligere båt jeg hadde brukte vi ett genova fall til å rette masten så mye vi kunne på lens (festet det i baugen og winchet det stramt)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mange seilere som mener at det er akseptert å ikke ha akterstagstrammer på en seilbåt.

 

Tror ikke jeg heller.

Jeg har hatt båt med mastheadrigg og den var utstyrt med ganske heftig akterstagstrammer, selv om den ble satt en gang for alle ved rigging på våren. På brøkdelsriggen jeg har nå brukes den hele tiden.

Nå har rigtignok Beneteauen (323) bakoversvepte salingshorn så det skulle la seg gjøre å få teitet opp forstaget akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...