"Mathilde" Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Absolutt, men krengningen man får ekstra på kryss ved sagg i forstaget er mye verre enn den farten man taper på ikke å slippe akterstaget på lens. På en tidligere båt jeg hadde brukte vi ett genova fall til å rette masten så mye vi kunne på lens (festet det i baugen og winchet det stramt) Det var jo en litt spesiell måte å rette opp masten på. Holdt det ikke å slippe opp på akterstagstrammeren? Forøvrig er jeg enig i at det finnes andre vel så viktige trimmingsanordninger å bruke på slør/lens. F.eks kicken for korrekt tvist i storseilet. Redigert 4.Januar.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjo hei Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Det var jo en litt spesiell måte å rette opp masten på. Holdt det ikke å slippe opp på akterstagstrammeren? Forøvrig er jeg enig i at det finnes andre vel så viktige trimmingsanordninger å bruke på slør/lens. F.eks kicken for korrekt tvist i storseilet. Masta hadde pre-bend og ble derfor ikke helt rett (brøkdelsmast). Kick er viktig i lens og på slør og det er en fordel dersom den enkelt kan slippes ved en broach. Vi hadde rigget det til så mannskapet kunne sitte å bøffe med bena ut og alikevel enkelt kunne slippe opp kicken ved broach. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 .............det hender man lenser en gang iblandt også en gang iblandt peker Windexen førover er man på veg åt feil håll...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 en gang iblandt peker Windexen førover er man på veg åt feil håll...... Slik er det når en skal til Drammen hele tiden. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Precis. Skulle jeg holdt meg til slikt, hadde jeg havnet i Horten hver gang. Og dit vil jeg ikke. Grunnen til at vikingene kunne rane, røve og herje som de gjorde, var at de behersket kunsten å seile mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) da ligger man still o venter på annen vind......det gjorde dom gamle seglarna......man skall ikke stresse på sjøen ja ja risikere o hamna i Drammen eller Horten.....da får man ta til Jerngenuan istellet Redigert 4.Januar.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 hallo ,vent litt på meg da , dere ¨skriver fortere enn jeg kan lese. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Det er da ikke no stress i å ligge på benken i le med en kald øl og ei god bok mens båten seiler seg sjøl. Sånn etparogtredve grader fra vinden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coast Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Alkohol og båt????? Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 det er mindre stressende med en kald øl o vinden in akter om tvæers o makrelldørjen hengende efter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Tja man kan alltids drømme om hva man kan gjøre på lens. Odd Børresen har som kjent sine fantasier om hva man kan gjøre på fordekket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coast Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Men dette har vel strengt tatt lite med akterstag å gjøre? Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Tja man kan alltids drømme om hva man kan gjøre på lens. Odd Børresen har som kjent sine fantasier om hva man kan gjøre på fordekket Men dette har vel strengt tatt lite med akterstag å gjøre? jo det bør vare slakket i båda tillfellene........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mini Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Alkohol og båt????? Munkholm/Clausthaler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Helst Mariestad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Det stemmer at på mange jeanneau sun odyssey og benetau oceanis er akterstagstrammer ekstrautstyr. Personlig syns jeg det er dumt og gjør at man må reve tidligere. Jeg vil tro at beneteau (som også eier jeanneau) har forsket seg fram til at målgruppen for disse båtene ikke legger vekt på dette. Jeg sitter og ser i en brosjyre på ny bil, og det er igrunnen akkurat det samme der. Prisen begynner på et hyggelig nivå, men man finner fryktelig mye man kan pute inn, som koster bare litt. Når sluttsummen dukker opp, er det blitt myye penger. Men med en gang bilfabrikanten lager en pakkeløsning, passer den ikke for meg, fordi de har lagt inn en masse ting i pakka som jeg ikke ser behovet for. At man kan få båter med små wincher, få wincher, uten akterstag strammer, med liten motor, og billige seil er ingen nyhet. Det som imidlertid er viktig er at importøren er flink til å anbefale rett utstyr til rett person, og at man kan velge å oppgradere. I utgangspunktet skulle nok alle hatt det dyreste av alt, men våre behov er så forskjellige, og jeg er ikke villig til å betale 50 000 for ekstra dyre seil, hvilket er en selvfølge for mange. Jeg setter pris på valgfrihet, selv om 95% ønsker seg akterstag strammer, og jeg er en av dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carpediem Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Valg frihet koster penger!!! Hvis man kutter akterstaget på en båt som tidligere hadde dette som standard, og prisen hadde sunket med 5000, så ville prisen i ekstra utstyr listen kanskje være 10000! Jeg vil tippe at av folk som har seilt i 10 år, så vil 99% av disse ha akterstag strammer på sin båt. Håper alle båt produsenter vil ha dette som standard! Når det gjelder pakke priser så er det helt greit, men det burde finnes et alternativ... En post i ekstrautstyr listen jeg savner hos mange produsenter er større vinsjer. Alt for mange båter har for små vinsjer. Dette gjelder i utgangspunktet tur seilere, der hvor dette er viktigst! Beklager avsporingen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Valg frihet koster penger!!! Hvis man kutter akterstaget på en båt som tidligere hadde dette som standard, og prisen hadde sunket med 5000, så ville prisen i ekstra utstyr listen kanskje være 10000! Jeg vil tippe at av folk som har seilt i 10 år, så vil 99% av disse ha akterstag strammer på sin båt. Håper alle båt produsenter vil ha dette som standard! Det er sluttsummen som teller, den produsenten som treffer best på det folk faktisk vil ha, ender på den laveste sluttsummen. Derfor kan sikkert en rimelig akterstag strammer lønne seg som standard, med oppgradering til mer fancy versjoner for dem som ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carpediem Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Bra forslag. Slike ting savner jeg hos "billigbåt" produsentene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sodne Svart 5.Januar.2008 Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 Et av poengene med båtplassen er at man skal spørre for å få fornuftige svar må da var lov å dra ein spøk. For å holda meg te tråden ,iallefall perifert, så syns eg det e bra ekstrautstyrlistå e lang, Det gjer at båtar blir billigare og seiling mær utbredt. ska se det sitte folk å ergre seg øve at trikkaren fra blokkå har fått seg seilar og deltar i regatta, Syns at seiling her har ein tendens å bli snobbete, barra se på den idiotiske Bavaria diskusjonen, någen e jo livredde for at seiling ska bli "vanlig". Og det tape norsk seilsport på, I sverige lagte dei folke båtar så solgte i tusentall på 70 tallet, båtar så var billige og tilgjengelige for dei fleste, seilsporten var ein folke sport. her blei det snekka, å nå har me fjordane fulle av 40' med 500 hest. Og på toppen så snitte Volvo ocean race det så ein gong var europas seilskute kyst, på vei te Sverige! Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 5.Januar.2008 Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 For å holda meg te tråden ,iallefall perifert, så syns eg det e bra ekstrautstyrlistå e lang, Det gjer at båtar blir billigare og seiling mær utbredt. Er delvis uenig med deg. I siste nummer av Seilas der de mest solgte seilbåtene blir listet opp, forteller forhandlerne for de mest populære båtene litt om salgsboomen for seilbåter. Mens trefortssyken tidligere var den vanlige veien opp i størrelse, er det i dag ikke uvanlig å handle en seilbåt på 40 for som sin første båt, eller i alle fall som sin første seilbåt (mye konvertering fra motorbåter). Med liten seil- eller båterfaring er det lett å la seg lure av lav listepris. En ting er at prisen har økt betraktelig før det i det hele tatt er mulig å legge ut på jomfruturen. Men denne kostnaden (transport, klargjøring, rigging, stoffing, for noen også seil etc.) kommer jo fram allerede under kontraktsigneringen. Mer skjult er den type ekstrautstyr man som uerfaren seiler ikke vet at man trenger. Som f.eks akterstagstrammer på en brøkdelsrigget båt. Det flott med stor valgfrihet, men ikke med detaljer som de aller fleste ser som helt nødvendige for komfort og seilglede om bord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hei Svart 5.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 Er delvis uenig med deg. Mer skjult er den type ekstrautstyr man som uerfaren seiler ikke vet at man trenger. Som f.eks akterstagstrammer på en brøkdelsrigget båt. Det flott med stor valgfrihet, men ikke med detaljer som de aller fleste ser som helt nødvendige for komfort og seilglede om bord. Yes, og her har forhandlerene et ansvar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 5.Januar.2008 Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 Er delvis uenig med deg. Men denne kostnaden (transport, klargjøring, rigging, stoffing, for noen også seil etc.) kommer jo fram allerede under kontraktsigneringen. Dette er inkludert når man handler Swedestar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mini Svart 5.Januar.2008 Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 må da var lov å dra ein spøk. Jeg skjønte ikke det i min enfoldighet. Det beklager jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 7.Januar.2008 Del på Facebook Svart 7.Januar.2008 På min tilkommende SO 36i er det ikke akterstagsstrammer. Akterstager er todelt, og går bak til hvert akterhjørne. Jeg har hørt om løsninger der man kan justere riggen ved å stramme disse stagene mot hverandre. Er det noen som kjenner slike løsninger, evt har bilder eller linker, slik at jeg kan forberede en slik løsning til jeg får den nye båten? På førehand takk. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.