Jump to content

Akterstag nye seilbåter


hei

Recommended Posts

Absolutt, men krengningen man får ekstra på kryss ved sagg i forstaget er mye verre enn den farten man taper på ikke å slippe akterstaget på lens. På en tidligere båt jeg hadde brukte vi ett genova fall til å rette masten så mye vi kunne på lens (festet det i baugen og winchet det stramt)

 

Det var jo en litt spesiell måte å rette opp masten på. Holdt det ikke å slippe opp på akterstagstrammeren? Forøvrig er jeg enig i at det finnes andre vel så viktige trimmingsanordninger å bruke på slør/lens. F.eks kicken for korrekt tvist i storseilet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jo en litt spesiell måte å rette opp masten på. Holdt det ikke å slippe opp på akterstagstrammeren? Forøvrig er jeg enig i at det finnes andre vel så viktige trimmingsanordninger å bruke på slør/lens. F.eks kicken for korrekt tvist i storseilet.

 

Masta hadde pre-bend og ble derfor ikke helt rett (brøkdelsmast). Kick er viktig i lens og på slør og det er en fordel dersom den enkelt kan slippes ved en broach. Vi hadde rigget det til så mannskapet kunne sitte å bøffe med bena ut og alikevel enkelt kunne slippe opp kicken ved broach.

Link to post
Share on other sites

Tja man kan alltids drømme om hva man kan gjøre på lens. Odd Børresen har som kjent sine fantasier om hva man kan gjøre på fordekket :wink:

 

 

Men dette har vel strengt tatt lite med akterstag å gjøre?

jo det bør vare slakket i båda tillfellene...........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at på mange jeanneau sun odyssey og benetau oceanis er akterstagstrammer ekstrautstyr. Personlig syns jeg det er dumt og gjør at man må reve tidligere. Jeg vil tro at beneteau (som også eier jeanneau) har forsket seg fram til at målgruppen for disse båtene ikke legger vekt på dette.

 

 

Jeg sitter og ser i en brosjyre på ny bil, og det er igrunnen akkurat det samme der. Prisen begynner på et hyggelig nivå, men man finner fryktelig mye man kan pute inn, som koster bare litt. Når sluttsummen dukker opp, er det blitt myye penger. Men med en gang bilfabrikanten lager en pakkeløsning, passer den ikke for meg, fordi de har lagt inn en masse ting i pakka som jeg ikke ser behovet for.

 

At man kan få båter med små wincher, få wincher, uten akterstag strammer, med liten motor, og billige seil er ingen nyhet. Det som imidlertid er viktig er at importøren er flink til å anbefale rett utstyr til rett person, og at man kan velge å oppgradere. I utgangspunktet skulle nok alle hatt det dyreste av alt, men våre behov er så forskjellige, og jeg er ikke villig til å betale 50 000 for ekstra dyre seil, hvilket er en selvfølge for mange.

 

Jeg setter pris på valgfrihet, selv om 95% ønsker seg akterstag strammer, og jeg er en av dem.

Link to post
Share on other sites

Valg frihet koster penger!!! Hvis man kutter akterstaget på en båt som tidligere hadde dette som standard, og prisen hadde sunket med 5000, så ville prisen i ekstra utstyr listen kanskje være 10000! Jeg vil tippe at av folk som har seilt i 10 år, så vil 99% av disse ha akterstag strammer på sin båt. Håper alle båt produsenter vil ha dette som standard!

 

Når det gjelder pakke priser så er det helt greit, men det burde finnes et alternativ...

 

En post i ekstrautstyr listen jeg savner hos mange produsenter er større vinsjer. Alt for mange båter har for små vinsjer. Dette gjelder i utgangspunktet tur seilere, der hvor dette er viktigst!

 

Beklager avsporingen! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Valg frihet koster penger!!! Hvis man kutter akterstaget på en båt som tidligere hadde dette som standard, og prisen hadde sunket med 5000, så ville prisen i ekstra utstyr listen kanskje være 10000! Jeg vil tippe at av folk som har seilt i 10 år, så vil 99% av disse ha akterstag strammer på sin båt. Håper alle båt produsenter vil ha dette som standard!

 

Det er sluttsummen som teller, den produsenten som treffer best på det folk faktisk vil ha, ender på den laveste sluttsummen. Derfor kan sikkert en rimelig akterstag strammer lønne seg som standard, med oppgradering til mer fancy versjoner for dem som ønsker det.

Link to post
Share on other sites

Et av poengene med båtplassen er at man skal spørre for å få fornuftige svar
må da var lov å dra ein spøk. For å holda meg te tråden ,iallefall perifert, så syns eg det e bra ekstrautstyrlistå e lang, Det gjer at båtar blir billigare og seiling mær utbredt. ska se det sitte folk å ergre seg øve at trikkaren fra blokkå har fått seg seilar og deltar i regatta, Syns at seiling her har ein tendens å bli snobbete, barra se på den idiotiske Bavaria diskusjonen, någen e jo livredde for at seiling ska bli "vanlig". Og det tape norsk seilsport på, I sverige lagte dei folke båtar så solgte i tusentall på 70 tallet, båtar så var billige og tilgjengelige for dei fleste, seilsporten var ein folke sport. her blei det snekka, å nå har me fjordane fulle av 40' med 500 hest. Og på toppen så snitte Volvo ocean race det så ein gong var europas seilskute kyst, på vei te Sverige!

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

For å holda meg te tråden ,iallefall perifert, så syns eg det e bra ekstrautstyrlistå e lang, Det gjer at båtar blir billigare og seiling mær utbredt.

 

Er delvis uenig med deg.

I siste nummer av Seilas der de mest solgte seilbåtene blir listet opp, forteller forhandlerne for de mest populære båtene litt om salgsboomen for seilbåter. Mens trefortssyken tidligere var den vanlige veien opp i størrelse, er det i dag ikke uvanlig å handle en seilbåt på 40 for som sin første båt, eller i alle fall som sin første seilbåt (mye konvertering fra motorbåter).

 

Med liten seil- eller båterfaring er det lett å la seg lure av lav listepris. En ting er at prisen har økt betraktelig før det i det hele tatt er mulig å legge ut på jomfruturen. Men denne kostnaden (transport, klargjøring, rigging, stoffing, for noen også seil etc.) kommer jo fram allerede under kontraktsigneringen. Mer skjult er den type ekstrautstyr man som uerfaren seiler ikke vet at man trenger. Som f.eks akterstagstrammer på en brøkdelsrigget båt.

 

Det flott med stor valgfrihet, men ikke med detaljer som de aller fleste ser som helt nødvendige for komfort og seilglede om bord.

Link to post
Share on other sites

Er delvis uenig med deg.

 

Mer skjult er den type ekstrautstyr man som uerfaren seiler ikke vet at man trenger. Som f.eks akterstagstrammer på en brøkdelsrigget båt.

 

Det flott med stor valgfrihet, men ikke med detaljer som de aller fleste ser som helt nødvendige for komfort og seilglede om bord.

 

 

Yes, og her har forhandlerene et ansvar.

Link to post
Share on other sites

På min tilkommende SO 36i er det ikke akterstagsstrammer.

Akterstager er todelt, og går bak til hvert akterhjørne. Jeg har hørt om løsninger der man kan justere riggen ved å stramme disse stagene mot hverandre.

Er det noen som kjenner slike løsninger, evt har bilder eller linker, slik at jeg kan forberede en slik løsning til jeg får den nye båten?

 

På førehand takk.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...